Jump to content
Annons

Är firewire på väg ut?


Zmolker

Recommended Posts

Usb 3.0, thunderbolt, färre expresscardportar, dåliga chipset..

Vad tror ni? Kommer våra FW-ljudkort inom kort vara oanvändbara? Kommer det adapters till usb/thunderbolt så man kan lira på samma grejjor som nu?

Jag har en laptop som har expresscardplats, där hade jag ett firewirekort, för den inbyggda firewirekontakten fick ljudet att flippa. På en spelning slutade expresscardfacket att funka. Och där stod jag och försökte hålla uppe stämningen genom lite väl valda ord. Det är lätt hänt med dagens teknik. Men idag tillverkas ju bara FW och usb2-kort där fw är för ovanligt och usb 2 för långsamt. Innebär det att vi kommer behöva skrota alla våra externa ljudkort inom kort? Eller åtminstone tvingas köra dem på stationära datorer?

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänker att vi kommer att få se Firewire-kontrollerkort som kopplas på Thunderbolt, precis som vi idag har USB- och Firewire-kontrollers på PCI-kort eller ExpressCard. Samtidigt är det tydligt att Firewire 400 (IEEE1394a) försvunnit från marknaden, och det är nästan bara Mac som har Firewire 800 (IEEE1394b).

ExpressCard har försvunnit snabbt, mycket för att de gör datorn "extra klumpig" med kort som sticker ut och gör datorn bredare/längre.

Alla PC-tillverkare vill satsa på USB 3.0, men problemet är att Intel (trots att det är Intel-teknik) inte själva har en kontroller som i deras ögon håller måttet. Nästan varenda kontrollerkort för USB 3.0 på marknaden är gjort av NEC, och det ska enligt tester/tidningar vara okej men inte så stadigt. Intels kontroller för USB 3.0 väntas inte komma förrän tidigast nästa år, så USB 3.0 kommer antagligen inte få något större fäste i datorvärlden innan dess.

Samtidigt är Thunderbolt också Intel-teknik, men många PC-tillverkare sägs vara skeptiska. Att fortsätta satsa på USB 3.0 kan vara ett sätt för PC-tillverkarna att försöka hålla tillbaka Apple som varit drivkraften bakom Thunderbolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 100 år är allihop borta: firewire, usb eller thunderbolt.

På kort sikt, närmaste 3 åren eller så, verkar firewire minska i popularitet för att vanligt folk inte längre har det i några externa burkar. Tidigare var det mest för att köra video från videokameror, men numera har ju konsumentvideokamerorna hårddisk eller minneskort så då finns det andra sätt. Kanske försvinner det helt från budget-datorerna, men det verkar finnas kvar på de lite dyrare modellerna ett tag till.

Firewire ersätts just nu av USB 2.0 skulle jag tro som för många sammanhang är alldeles utmärkt snabbt nog. Exempelvis har RME riktigt bra USB ljudkort med många kanaler via USB2. Ibland får folk för sig att provköra USB2 ljudkort med en gammal dator, och det funkar självklart inte och sen skylls problemen på USB. På en gammal dator är det fortfarande firewire som gäller. Men prova med en vässad modern dator så syns det att USB2 funkar alldeles utmärkt (nå, kolla själv med det du skall göra).

Några översättningsburkar från USB till Firewire har jag mycket svårt tro kommer finnas att köpa. Rent teoretiskt går det säkert att hitta på, men det behövs hyfsat mycket protokoll-konvertering och det lär bli rejält med mera latency. Stora problemet är nog att alla ljudkort har sina egna protokoll och sina egna drivrutiner så även om burken tas fram är det inte troligt att just mitt ljudkort stödjs.

Men översättningsburkar från Thunderbolt till Firewire borde vi se på marknaden rätt snart. Thunderbolt får ju externa kort att inifrån se ut och funka som om de vore anslutna internt på datorbussen. Om en sån burk funkar ihop med ljudkortets drivrutiner är inte självklart, men hoppas kan man.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att man inte kommer att kunna använda ett Firewire IEEE1394 - kort om man i dag försöker sätta ihop en ny burk. Anledningen till att jag frågar är att jag själv använder M-audio Projectmix interfacet idag och har gjort det ganska länge.

De kanske inte har marknadens bästa omvandlare men jag har verkligen fäst mig vid dom motoriserade reglarna och det smidiga arbetsflödet när man som jag jobbar i Live.

Har iof en dator som fungerar som en klocka idag men för eller senare kommer jag ju att byta. Min fråga är då om jag byter dator i dag eller på nått år (någorlunda samtid)måste jag då även byta audio-interface?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder detta att man inte kommer att kunna använda ett Firewire IEEE1394 - kort om man i dag försöker sätta ihop en ny burk.

Nej. Sätter du ihop en burk eller köper en färdig fast prestandaburk så kommer det inte vara problem att ordna firewire.

Vill du köpa en bärbar där de har rea på brödrostar (eller var de nu kommer säljas till vanligt folk) så är det bara USB nu. Det är framförallt enklare bärbara där firewire och/eller expresscard i stort sett redan försvunnit. En annan liknelse: de enklare burkarna MacBook och MacBook Air har inte firewire och kan inte byggas ut med det, medan proversionerna av bärbara har det inbyggt från början.

/ Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...