Jump to content
Annons

Laggar när jag jobbar med vocals


linus500

Recommended Posts

Hej!

För någon timma sedan så gick jag med i en remix-tävling, men när jag importerar acapellan så börjar det lagga. Det blir som fryslagg i 2-3 minuter så fort jag försöker redigera vocals. Kan det vara min dator som besviker mig, eller kanske någon inställning? Det är extremt jobbigt eftersom att jag i princip inte kan remixa låten nu. (Använder Cubase 5)

Kortare drumloops brukar funka bra, så det kanske har att göra med storleken av acapellan, typ att min dator inte skulle palla det? Någon som känner igen problemet?

Tacksam för alla svar!

Mvh / Linus.

Redigerat av linus500
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du bara kör med audiospår så borde datorn klara det utan bekymmer, oavsett vilken prestanda den har. Jag kunde spela upp över 50 samtidiga audiospår med diverse effekter på redan när jag körde med en P3 på 450MHz och 5400RPM EIDE-disk och Win98...

Du kanske försöker köra med lägre latency än din dator orkar med? Höj latency så bör det bli bättre i så fall. Dåliga drivrutiner för ljudkortet kan ställa till problem, så se till att du har senaste versionen.

Har du väldigt lite minne i datorn (väldigt lite i DAW-sammanhang är mindre än 2GB), så kan det vara så, att hårddisken måste användas som virtuellt minne - och det funkar inte eftersom audioströmmen inte kan hållas uppe då på grund av den betydligt lägre hastigheten.

Har du virusdödare eller andra krävande program som körs i bakgrunden, så kan du behöva stänga av dem. Nätverkskort (speciellt trådlösa) är en väldigt vanlig källa till problem - och ibland måste nätverkskortet stängas av för att det ska funka bra. Om det finns IRQ-konflikter, så kan det ställa till med rejäla problem, exempelvis om ljudkortet delar IRQ med grafikkortet eller hårddisken, som också används kontinuerligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du väldigt lite minne i datorn (väldigt lite i DAW-sammanhang är mindre än 2GB)

Nåja, jag körde länge med bara 1 GB, helt utan problem. Och då hade jag ändå igång stora Logic-projekt med sisådär 30 spår med konvolverande reverb och annat krävande på flera av dem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...