Jump to content
Annons

Violinstämt


otippad

Recommended Posts

Annons

har aldrig hört talas om "violinstämt", däremot är det väldigt vanligt att dragspel är stämt i A 442-443, varför man har det som "standard" vet jag inte, men det stämmer då inte väl med stråkinstrument stämda i 440...

Link to comment
Dela på andra sajter

Officiell standard för A är. 440 Hertz. Men det skiljer en del mellan hur olika orkestrar stämmer. Min orkester brukar stämma på 442Hertz, vilket passar bra till min japanska fagott, 442 är mer eller mindre standard i Japan. I tyskland stämmer man gärna lite högre, 443 eller kanke till och med 445 som jag tror Berlinfilharmonikerna stämmer efter.

12 cent upp blir cirka 443Hz.

Stråkar brukar inte ha något stort problem att stämma upp lite grann, däremot kan det vara rejält svårt med träblås.

Jag får byta S-rör när det går från 442 ner till 440. De finns i olika längder.

http://nielsen-woodwinds.com/p-4801-bocals-yamaha-nickel-silver.aspx

När det är piano ihop med orkestern har det hänt att vi stämmwr upp pianot till 442.

Det är alltså inte någon gammal stämning det handlar om, utan hur orkestrar faktiskt gör idag.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Officiell standard för A är. 440 Hertz. Men det skiljer en del mellan hur olika orkestrar stämmer. Min orkester brukar stämma på 442Hertz, vilket passar bra till min japanska fagott, 442 är mer eller mindre standard i Japan. I tyskland stämmer man gärna lite högre, 443 eller kanke till och med 445 som jag tror Berlinfilharmonikerna stämmer efter.

12 cent upp blir cirka 443Hz.

Stråkar brukar inte ha något stort problem att stämma upp lite grann, däremot kan det vara rejält svårt med träblås.

Jag får byta S-rör när det går från 442 ner till 440. De finns i olika längder.

http://nielsen-woodwinds.com/p-4801-bocals-yamaha-nickel-silver.aspx

När det är piano ihop med orkestern har det hänt att vi stämmwr upp pianot till 442.

Det är alltså inte någon gammal stämning det handlar om, utan hur orkestrar faktiskt gör idag.

Gunnar

Att orkestrar stämmer upp beror inte det på att man vill att det skall låta mer briljant. Den klassiska musikens motsvarighet till volymmaximering.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Att orkestrar stämmer upp beror inte det på att man vill att det skall låta mer briljant. Den klassiska musikens motsvarighet till volymmaximering.

Ah, the pitch race!

Hört om en orkester som spelade allt en halvton högre än alla andra. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att orkestrar stämmer upp beror inte det på att man vill att det skall låta mer briljant. Den klassiska musikens motsvarighet till volymmaximering.

Jag visste det! Tjajkovskijs "1812 Overture" var 1800-talets svar på "Death magnetic"! Intet nytt under solen, som man brukar säga ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, the pitch race!

Hört om en orkester som spelade allt en halvton högre än alla andra. 😉

-You see, most blokes will be playing this at C minor. You're on C minor, all the way up. Where can you go from there? Nowhere! What we do, we play at C# minor to get over the cliff...
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte försöka reda ut lite i den här tråden…

Violinstämt dragspel syftar på klangfärgen och inte på hur det är stämt.

Ett violinstämt dragspel har en mjukare/varmare klang och en vibrerande ton…typ...

Är inte expert på dragspel, men violinstämning har med klang och inte med tonhöjd/pitch att göra när det gäller dragspel.

I orkestrar har tonhöjden på tonen A som man brukar stämma efter varierat kraftigt genom århundraden. A kunde ligga på 380-480Hz beroende på var man var,

vem som hade byggt instrumentet (olika orglar i samma kyrka kunde tex vara olika stämda) och under vilken period man levde.

Väldigt rörigt det här, så nu har man standardiserat A till 440Hz, men inte alla orkestrar använder A=440, det skiljer sig lite grann. Moderna symfoniorkestrar har ofta A=442, eller ett par cent upp eller ner. Däremot orkestrar som jobbar med tidstrogen uppförandepraxis kan använda sig av ett lägre A, 415 tex, men de kan även stämma högre.

Jag vågar nog påstå att de flesta symfoniorkestrar idag använder A=442.

+1 på ditt inlägg ovanför Linus!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...