Jump to content
Annons

Placering av högtalare i båt?


JLindberg

Recommended Posts

Hej!

Först, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men blev här. Är det fel?

Jag ska installera ljud i min båt. Hade tänkt två högtalare och en bas. Nu har jag lite frågor om placering. Basen hade jag tänkt monter längs bak i båten. Under soffan är ett utrymme för tank och två avskilda "boxar" för t.ex. batteri. Ett av dessa utrymmen är ledig och jag hade tänkt ha en mellan 6- och 8 tumsbas. Vad bör jag tänka på? Ska jag behandla utrymmet med någon akustik? Annars är det ju bara glasfiber.

Andra frågan. De "vanliga" (förmodligen 6,5") högtalarna vill jag placera ungefär i fothöjd (endast för att det är lättast där haha) men nu undrar jag om det kommer bli dåligt ljud om dom är placerade i fothöjd/ankehöjd?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till basen är det nog smart att köpa en färdig liten baslåda mod bilstereo. Jag har satt in en 12" JBL bas i ena salongssoffan i min båt, men det blev inte så bra som jag hoppats. Svårt att få tätt. En färdigavstämd liten sub är nog bättre.

Att ha "topparna" lågt är nog bättre än högt. Om nån sitter ganska nära med den i huvudhöjd hör han/hon bara den, och det blir hopplöst att spela musik o prata samtidigt. Sitter de lägre blir det ett jämnare ljud överallt. Polarn hade sina högt i sin kabinbåt, men flyttade ner dem under instrumentbrädan, det blev mkt bättre.

Kolla in JBL GTO bilstereogrejer på Pricerunner. Mycket ljud fast det är billigare än sopgrejerna på tex Claes O... Med JBLs ovala triaxial GTO kan du nästan skippa basen när jag tänker efter. Jag tror jag skulle fått mer botten ändå med fyra triaxialer än som nu med två triaxialer och en 12" bas. Jag har JBL slutsteg med...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu kanske jag låter som djävulen advokat här, men tänk på att att du bör undvika att placera metallföremål och framför allt magneter minst en meter bort från kompass (förar/navigationsplats). Missvissningen (deviationen) blir väldigt stor med så stora högtalare. En fungerande kompass bör du ha eftersom GPS kompassen bara fungerar när båten är i rörelse. Tänk också på att högtalare och en uppsågade inliner i de flesta hand sänker båtens andrahandvärde rätt mycket (om det inte är en ren ölracer förstås 😛).

Att få till en schysst ljud i en glasfiberbåt är inte helt lätt då hela båten kommer att utgöra en resonator modell komplicerad. Du kanske ska överväga att köpa en portabel bergsprängare i stället? Tänk också på att köra med rejäl kabelarea på all matning då spänningsfall annars är ett känsligt kapitel i och med långa kabellängder och 12 V (montera slutsteget nära batteribanken och grov kabelarea alltså).

Oavsett 12 " JBL-basar eller bergsprängare önskar jag dig en skön båtsommar!🙂

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för båda svaren!

Wellness Music: Kompassen är utom räckhåll så det är lugnt 🙂

Andrahandsvärdet vet jag inte riktigt, många vill gärna ha stereo med radio i båten men förstår vad du menar! Tack för tipset om kabelarea!

Guitar Nilsson: Menar du typ en sådan här subwoofer: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoofer-8/ ?

Det är Biltema jag vet, men den lådan har fått ganska bra feedback ändå. JBL skall kollas in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen! Jag tycker att Nilsson hade många bra tips där. På något sätt ska du nog försöka eftersträva att ha någon form av tät låda bakom elementen. Jag gjorde mina lådor i MDF som jag sedan epoxilackade. Tightare ljud blev det men aldrig riktigt bra. Om det är en daycruiser du har och en vädersutsatt placering så kanske du ska satsa på marinehögtalare. Biltema har säker sådana. Annars finns det att köpa på Watsk, sea sea etc. Lycka till med högtaleriet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...