Jump to content
Annons

Hur renovera och serva gammalt Soundcraft 200B mixerbord


Greenlight

Recommended Posts

Har ett Soundcraft 200B, som jag verkligen älskar. Det ger en varm skön analog karaktär.

Problemet är att jag använt det på en liveklubb där det har fått jobba hårt och tagit mycket stryk.

Vill använda det i studion ihop med en 16-kanals Tascam-86 16b rullbandare. Inbillar mig att de kommer att trivas ihop.

Så frågan är hur man renoverar upp och servar den gamle. Vissa kanaler är helt döda, andra är glappa och de övriga rasslar och knastrar.

Går det att rädda?

MYCKET tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ett Soundcraft 200B, som jag verkligen älskar. Det ger en varm skön analog karaktär.

Problemet är att jag använt det på en liveklubb där det har fått jobba hårt och tagit mycket stryk.

Vill använda det i studion ihop med en 16-kanals Tascam-86 16b rullbandare. Inbillar mig att de kommer att trivas ihop.

Så frågan är hur man renoverar upp och servar den gamle. Vissa kanaler är helt döda, andra är glappa och de övriga rasslar och knastrar.

Går det att rädda?

MYCKET tacksam för svar.

Schysst projekt! Vet inte om jag kan hjälpa så mycket men jag kanske vet lite potentiella tekniker. Var bor du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade för flera år sedan ett 400B-bord som var i renoveringsbehov, som en god vän fick ta över när jag köpte nytt. Det var lite konstigheter med vissa kanaler i det också och det släppte ut lite likström på en av utgångarna. Jag har för mig att han fick byta ut ett helt gäng gamla uttorkade kondensatorer både i mastersektionen och på flera kanaler - och en del av potarna och ett par reglar också. Själv fixade jag en del kallödningar i nätdelen något år tidigare, för att få ordning på vissa underligheter då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hade för flera år sedan ett 400B-bord som var i renoveringsbehov, som en god vän fick ta över när jag köpte nytt. Det var lite konstigheter med vissa kanaler i det också och det släppte ut lite likström på en av utgångarna. Jag har för mig att han fick byta ut ett helt gäng gamla uttorkade kondensatorer både i mastersektionen och på flera kanaler - och en del av potarna och ett par reglar också. Själv fixade jag en del kallödningar i nätdelen något år tidigare, för att få ordning på vissa underligheter då.

Ok, låter som man får ta sig till ELFA och inhandla lite smått och gott. Idiotfråga: Är det skillnad på kondensatorer och kondensatorer? 😳

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter som man får ta sig till ELFA och inhandla lite smått och gott. Idiotfråga: Är det skillnad på kondensatorer och kondensatorer? 😳

Absolut!!!

Du måste förstås kolla vilka värden det är - och de som är bäst brukar nog vara från Japan, så det kan vara bra att välja sådana om det finns. Det brukar vara elektrolysvätskan som torkar, så det är elektronlyt-kondningar det handlar om. Var då också noga med att sätta dem på rätt håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greenlight tycker absolut att du skall kontakta Bo Hanse´n.

http://www.hansenaudio.se/sv.htm

Han finns även här på Studioforum och kan svara på allt som har med elektronik att göra.

Eftersom ditt Soundcraft 200b är modulärt har du fördelen att du kan skruva ut dom modulerna

som är trasiga och kan skicka dom med posten till en tekniker som kan laga dom åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greenlight tycker absolut att du skall kontakta Bo Hanse´n.

http://www.hansenaudio.se/sv.htm

Han finns även här på Studioforum och kan svara på allt som har med elektronik att göra.

Eftersom ditt Soundcraft 200b är modulärt har du fördelen att du kan skruva ut dom modulerna

som är trasiga och kan skicka dom med posten till en tekniker som kan laga dom åt dig.

Tack för tipset. Tur att det finns kvar analoga hjältar som den där Bosse Hansén. Vad händer den dan de går hädan? Då står det en hel generation av Cubase lallare kvar och gråter.

Men det låter dyrt. Det lär ju ta ett år att pilla i ordning ett sånt där bord

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!!!

Du måste förstås kolla vilka värden det är - och de som är bäst brukar nog vara från Japan, så det kan vara bra att välja sådana om det finns. Det brukar vara elektrolysvätskan som torkar, så det är elektronlyt-kondningar det handlar om. Var då också noga med att sätta dem på rätt håll...

Ja. Hur kollar man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapacitansvärdet står på komponenterna. Där ser du även spänningen de klarar av. Och som sagt, sätt dom åt rätt håll, annars blir det otrevligt ganska fort.

Ett tips på märke och typ är Panasonic FC. Men ta vad du kan komma över. Så länge det inte är no-name så blir det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greenlight.

Bo tog 1200kr för att fixa min psu som hade brunnit.

Överkommligt pris helt klart.

Skrap i reglar och pottar kan fixa själv med den här sprayen:

Siceront CRC F2, kontaktspray:

Länk:http://www.jam.se/studio/proaudio/A27653/

sicerontCRCF2.jpg

Finns andra billigare kontakt sprayer men det här är den bästa.

Om du köper kontaktspray var noga med att den inte innhåller olja.

använd absolut inte 556 eller wd-40.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Greenlight.

Bo tog 1200kr för att fixa min psu som hade brunnit.

Överkommligt pris helt klart.

Skrap i reglar och pottar kan fixa själv med den här sprayen:

Siceront CRC F2, kontaktspray:

Länk:http://www.jam.se/studio/proaudio/A27653/

sicerontCRCF2.jpg

Finns andra billigare kontakt sprayer men det här är den bästa.

Om du köper kontaktspray var noga med att den inte innhåller olja.

använd absolut inte 556 eller wd-40.

Snackade med Bosse. Han sa samma sak. Det är endast F2 som man ska använda. Skruva loss alla moduler och böja till sprayröret så det går att verkligen spruta in i pottar och kontakter. Tack alla för alla svar. Det här ska bli ett kul sommarjobb 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med Bosse. Han sa samma sak. Det är endast F2 som man ska använda. Skruva loss alla moduler och böja till sprayröret så det går att verkligen spruta in i pottar och kontakter. Tack alla för alla svar. Det här ska bli ett kul sommarjobb 😄

Jäpp - den är bra. Tyvärr är det inte så många som har den, men den är i alla fall lite billigare hos Polteknik: http://www.polteknik.se/index.html?&&prod=8582&prodkate=776&exp=527&lev=539

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - den är bra. Tyvärr är det inte så många som har den, men den är i alla fall lite billigare hos Polteknik: http://www.polteknik.se/index.html?&&prod=8582&prodkate=776&exp=527&lev=539

Tack för tipset. Har mailat en beställning till Polteknik

PS - vilken fet mic test du har gjort (i din sign text). Helt otroligt. Ska lyssna genom den när jag får tid.

Snabb fråga: Står sig SE X1 verkligen mot Neumann U87 eller U67 som de påstår i Studios test?

Link to comment
Dela på andra sajter

X1 har jag tyvärr inte testat, men det verkar vara många som tycker att den är riktigt bra för pengarna. Jag tvivlar på att den står sig mot Neumann-mickarna, men samtidigt är det ju inte säkert att de dyrare mickarna är rätt för just din röst, utan där kan X1 låta bättre - eller min gamla favorit i budgetklassen, Studio Projexts B1.

Jag ska kolla med Luthman om jag kan låna en X1 och kanske någon mer när det är dags för nästa batch, så att jag kan få med den också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...