Jump to content
Annons

Frågor om väggar mm i studio!


LaBrea

Recommended Posts

Hej! Jag lär återkomma även senare och störa med frågor och bedjande om hjälp med att tyda grafer och liknande när vi har börjat mäta, men en sak i taget.

Jag och min polare har just flyttat in våra grejer i våran nya studiolokal. Rummet är uppskattningsvis 18 kvm eller liknande och rektangulärt. Då till min fråga: Främre väggen och den vänstra långsidan är vanliga gipsväggar med isolering inuti, medan den högra långsidan och bakre vägen är stenväggar (rummet är i ett hörn i en skyddskällare). Taket är vanligt akustiktak av typen man kan se i skolor med mera och golvet är betong. Kommer det att bli problem då väggarna är av olika material? Och bör vi lägga ett nytt golv (typ trä) ur akustisk synpunkt? Notera att ljudisolering och så vidare inte är något problem.

Jag vill gärna optimera rummet eller kanske "rädda" det mer innan vi börjar med den riktiga akustikbehandlingen.

Just det, om det inte framgick så handlar det om ett kontrollrum och inget annat!

Hoppas ni har några bra svar på lager forumet! 🙂

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fluttereko, inte så tajt bas (något odefinerad) lite bummel m m, som det "ska" låta helt enkelt när ett rum är obehandlat. Det jag vill veta är ju inte hur jag ska akustikbehandla utan hur jag ska "förbereda" rummet för det då jag tänkte att man kanske får mycket besvärligare reflektioner från höger tex där det är tjock stenvägg jämfört med gips till vänster? Sen undrar jag hur dåligt betonggolv är att ha i kontrollrummet (om det är typ prio 1 eller 13,5 att lägga nytt golv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...