Jump to content
Annons

64 bitars = segare?


Vanguard

Recommended Posts

Hej!

Köpte en ny dator med mer ram-minne, 8gb och installerade win 7 och Cubase 64-bitars i hopp om att kunna ha fler effekter o.s.v Hela datorn är förövrigt helt ny så det borde ju vara hyfsad prestanda. Än så länge är jag enbart besviken. Cubase är segare än någonsin och hälften av mina pluggar fungerar inte eller hänger sig. Är det så för er andra med som kör 64 bitars? Guitar-rig är en av de pluggar jag inte alls får att fungera ofta. Det värsta i det hela är att jag känner att jag slängt pengar i sjön och att Cubase inte går det minsta snabbare eller att prestandan blivit bättre. Efter 10-15 spår med effekter(delvis som inserts, men mycket lagt som fx för att underlätta för processorn)så slår processorkraften i höjden och jag måste bounca ut spår för att kunna fortsätta. Så var det inte innan jag uppgraderade.

Nu sitter jag tyvärr inte hemma så jag har inte koll på exakt vilken processor jag har men den är ju betydligt bättre än den förra datorn, jag märker dock ingen skillnad. Snarare går det sämre. Ska jag behöva gå tillbaka till 32 och inte använda min ram-kraft eller vad är lösningen. Har läst lite om olika bridge-lösningar för pluggar men själva processorkraften är ju ett problem oavsett..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, ingen aning om det är någon skillnad mellan vista och seven. Men det är en mängd pluggar som inte fungerar bra i mitt win nu. Kör Cubase studio 5.5. Men som sagt, det största problemet är att jag tycker att det verkar belasta processorn något oerhört fort. Får ganska fort ställa in fördröjningar för att det ska mäkta med. Jag har ett emu 0404 usb externt ljudkort. Det borde inte ha med saken att göra när det gäller processorn men om jag byter till firewirekabel till det kanske det kan göra lite? Som sagt mycket skumt då den förra processorn var betydligt sämre men mäktade med minst lika mycket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du rätt drivrutiner till allt? bios senaste drivisar till ljudkort ,Windows? Är alla pluggar 64 bitars ??vad har du för moderkort Processor ta en titt på det.

Åter kom.Jag kör med en intel Q9400 3,2 Ghz 8 gig win 7 64 men dawet i 32 bit förvisso.Men kan Trycka in Revalver mk3,5 på 25 30 spår utan problem max upplösning på ljudet.

vid vanlig inspelning kör jag lätt 40 50 spår utan att rucka på Asion.låter som du har nått knas.Konflikt! Åter kom som sagt med lite mer info om datorn.

Mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hemmpe, ska kolla upp vad jag har när jag kommer hem, sitter på jobbet nu. Jag köpte datorn för några veckor sedan med win 7 förinstallerat och allt för att jag ville slippa problem. Jag har även fått 10-15 "allvarliga" fel och blåskärmar under denna tid. Är som du förstår otroligt missnöjd. Jag har de senaste drivrutinerna till ljudkortet, det vet jag. Sedan bios etc det har jag inte konfigurerat själv utan det är stället jag köpte datorn på som fixat med allt sådant. Och eftersom jag betalade dem för det tycker jag inte att jag ska behöva detta tycker jag.

Men som sagt, återkommer, tack för hjälpen så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om man har en hemstudio: Hör du någon skillnad på ljudet om det

är 64 eller 32 bitar ?

Tycker att fn nu tillsist när programmakarna av DAW och pluggar fått till

det någolunda med 32 bitars applikationer, så ska man trilskas med problemet

att man har 32 bitars pluggar som ska "gejtas" in i 64 bitars DAW:ar.

När den resan är klar, då först kan man fimpa 32 bitars helt och hållet.

Så fort man fått ordning på det hela så kan man köra 64 bitar vilket i nuläget

istället bara skapar en massa nytt "data strul" som är en show stopper till det man

egentligen ska använda prylarna till: att göra och spela in musik.

Skaffade själv en ny bärbar för någon månad sedan för att använda endast till

mail, surf, office osv som hade 64 bitar. Behövs verkligen 64 bitar till sådant också ?

Tids nog, ja. Men sålänge det hitills det fungerar bra med 32 så fattar jag inte

varför jag skulle behöva 64 för att kunna surfa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spaceman: det vet jag inte, men jag ville nyttja ram-minnet maximalt och vad jag förstår är 32-bitars låst till 4 gb max nyttjande oavsett hur mycket man har. Funderar dock på att testa att lägga in 32 igen och skita i 64..

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga om man har en hemstudio: Hör du någon skillnad på ljudet om det

är 64 eller 32 bitar ?

Eftersom det inte har någonting alls med ljudhanteringen att göra, så är et ingen skillnad.

64-bit är till för att man ska kunna ha mer än 4GB adresser totalt och alltså slippa vara begränsad till omkring 3GB nvändbart minne. Inget annat. Det blir inte heller snabbare (och om det blir marginellt snabbarem så blir det förmodligen marginellt långsammare någon annanstans.

Tycker att fn nu tillsist när programmakarna av DAW och pluggar fått till

det någolunda med 32 bitars applikationer, så ska man trilskas med problemet

att man har 32 bitars pluggar som ska "gejtas" in i 64 bitars DAW:ar.

När den resan är klar, då först kan man fimpa 32 bitars helt och hållet.

Så fort man fått ordning på det hela så kan man köra 64 bitar vilket i nuläget

istället bara skapar en massa nytt "data strul" som är en show stopper till det man

egentligen ska använda prylarna till: att göra och spela in musik.

Det är oftast dåliga drivrutiner och pluggar som inte är gjorda för 64-bit som ställer till problem, men blir det för mycket problem, så är det i alla fall möjligt att köra sina 32-bitsapplikationer även om man kör 64-bits operativsystem, så man behöver inte välja bort eller vara rädd för 64-bit.

Skaffade själv en ny bärbar för någon månad sedan för att använda endast till

mail, surf, office osv som hade 64 bitar. Behövs verkligen 64 bitar till sådant också ?

Tids nog, ja. Men sålänge det hitills det fungerar bra med 32 så fattar jag inte

varför jag skulle behöva 64 för att kunna surfa.

Som sagt: Om du behöver mer än ca 3GB tillgängligt minne så behöver du 64-bit - inte annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

exakt! 64-bit har inte ett jota med ljudet att göra bara minnet osv.

det är pluggarna som ÄR problemet. testa att köra allt utan pluggar eller med pluggar som är 64-bit.

cubase kommer använda vstbridge för dom andra och det är inte särskilt vattentätt tyvärr.

kan inte windows7 så bra, men kan du starta upp i 32-bitläge skulle jag rekommendera det, och sen testa 64-bit längre

fram när dina pluggar är uppdaterade. är dom piratade och funkar i 32-bit tror jag 64 är kört. annars vänta in uppdateringar.

trist jag vet men enda sätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska hårddra det lite så är det att ifall du tex kör Cubase

32 bitar så är ju rekomendationen 2 gb/ram. 64 bitar, 4 gb/ram.

Det är bara att multiplicera x 2. Så har du 4 gb (eller 3,5 gb/ram)

på studioburken för 32, så behövs typ 8 gb/ram för 64 bitar. Fördelen

med 64 är väl att man kan trycka in 16 gb/ram den dagen när allt körs

med 64 och det är väl bra iof. Grejen är dock tycker jag är att windows

rätt sällan peakar pga för lite minne när det gäller plugins. Det är

alltid CPU:n det hänger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror nog på hur mycket sample baserade grejer man kör.

Det blir snabbt trångt om man kör många av dagens multisamplade bibliotek, bara trummor kan ta närmare 1GB...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tack Hemmpe, ska kolla upp vad jag har när jag kommer hem, sitter på jobbet nu. Jag köpte datorn för några veckor sedan med win 7 förinstallerat och allt för att jag ville slippa problem. Jag har även fått 10-15 "allvarliga" fel och blåskärmar under denna tid. Är som du förstår otroligt missnöjd. Jag har de senaste drivrutinerna till ljudkortet, det vet jag. Sedan bios etc det har jag inte konfigurerat själv utan det är stället jag köpte datorn på som fixat med allt sådant. Och eftersom jag betalade dem för det tycker jag inte att jag ska behöva detta tycker jag.

Men som sagt, återkommer, tack för hjälpen så länge!

Jag hade liknande problem med min W7 64bits dator, det visade sig vara ramminnet som var felaktiga. Nya minnen gladf dator och glad drloop.

Sedan dess har blåskärm inte hänt mig på W7 64 bit, jag har kört i ca 18 månader utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

En 32-bits processor använder 32 bitar för att referera till minnesplatsen för varje byte. 2^32 = 4 294 967 296. Alltså kan en 32-bitars processor bara referera till 4 294 967 296 unika adresser. (4 GB)

Därför kan ett 32-bitssystem inte använda mer än 4GB minne. Det var ingen som frågade, men det finns så mycket missförstånd om det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett emu 0404 usb externt ljudkort. Det borde inte ha med saken att göra när det gäller processorn men om jag byter till firewirekabel till det kanske det kan göra lite?

tror jag är rätt bortkastat

har du kollat så det finns drivrutiner för kortet i W7?

Cross-platform support (Windows XP/x64 and Mac OS X) and compatibility with most popular audio/sequencer applications

Applications / Drivers / Firmwaredot-clear.gifdot-clear.gifE-MU® 0404 / Tracker Pre USB Web Install Package v1.3dot-clear.gifDate: 2/1/2008dot-clear.gifSize: 69.8 MBdot-clear.gifThis download is Windows XP32, XP64, Vista32, Vista64 compatible and is intended for use with the E-MU 0404 USB and Tracker Pre only.

http://www.emu.com/support/files/download2.asp?Centric=1004&Legacy=0&Platform=1

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

En 32-bits processor använder 32 bitar för att referera till minnesplatsen för varje byte. 2^32 = 4 294 967 296. Alltså kan en 32-bitars processor bara referera till 4 294 967 296 unika adresser. (4 GB)

Därför kan ett 32-bitssystem inte använda mer än 4GB minne. Det var ingen som frågade, men det finns så mycket missförstånd om det här...

Absolut!

Förutom att antalet adresser är begränsat till 4GB, så är det bra att veta att grafikkortets minnesadresser går bort därifrån eftersom systemet ju inte kan adressera mer än totalt 4GB - och så försvinner dessutom ett gäng fasta adresser som används av hårdvara och mjukvara. Med ett minneskort som har 1GB RAM, så blir det därför mindre än 3GB minne som går att utmyttja och med ett grafikkort som har 512MB, så blir det strax över 3GB minne som kan användas. Har man 4GB RAM i datorn, så kommer alltså en del av det aldrig att användas.

Nu är jag inte alls hemma på 64-bit (är fortfarande så feg att jag inte har bytt från XP...), men just att en del minnesadresser försvinner på det sättet i 32-bits system, kan väl vara en fördel för 64-bits operativ - för då försvinner inte grafikkortets och hårdvaru+mjukvaru-adresser, utan man kan då verkligen använda 4GB RAM om man har det i maskinen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag börjar fundera på om det inte är ljudkortet ändå, det är ju asiomätaren i cubase som slår i höjden efter bara ett par spår och jag måste använda långa fördröjningar för att ens kunna spela upp något 🙁 Så var det inte innan. Kollat vilken hårdvara som är installerad, emu stämmer men sedan tog jag bort resten, redan från början. Dock återkommer något nvidia när jag startar om, det kanske är något som måste ligga under ljud i enhetshanteraren? Är lite rädd för att det kan vara en konflikt eller liknande? Sedan att pluggarna hänger sig, det kan jag köpa, alla är inte bra för 64 ännu, men att den inte klarar av mer än 10-15 spår, där är det något som inte stämmer. Tips?

Jag har ett ASUS M4A88TD-v EVO -moderkort, en AMD Athlon II X4 640 processor och 8Gb Kingston Value DDR 3 ram i burken.

En WD Caviar Blue SATA HD på 1 gb som jag jobbar mot. Ljudkortet är Emu 0404 usb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ingen aning om det är någon skillnad mellan vista och seven. Men det är en mängd pluggar som inte fungerar bra i mitt win nu. Kör Cubase studio 5.5. Men som sagt, det största problemet är att jag tycker att det verkar belasta processorn något oerhört fort. Får ganska fort ställa in fördröjningar för att det ska mäkta med. Jag har ett emu 0404 usb externt ljudkort. Det borde inte ha med saken att göra när det gäller processorn men om jag byter till firewirekabel till det kanske det kan göra lite? Som sagt mycket skumt då den förra processorn var betydligt sämre men mäktade med minst lika mycket..

E-mu har riktigt usla drivrutiner, om man är ute efter att få ut prestanda på låg latency. Jag har samma problem, även fast jag kör C5 32 bit (Windows 7 64 bit).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kan bara säga själv att cubase 6 går så mycket snabbare än jag trott i 64bit.

Ser man bara till att köra 64bit pluggar eller nödlösa det med jbridge då går allt smidigt.

Du behöver inte Jbridge med sexan...det funkar ändå enligt många tydligen. Det är Cubase 5 som hade problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man får ge 64 bit ett par år till innan det rullar på smärtfritt!

Waves och UAD jobbar röven av sig för att det ska komma 64 bit i år.

Spectrasonics och RME var nog snabbast av alla.

Sen hänger det ju på huruvida pluggtillverkarna bryr sig att göra 64 bits-versioner av redan sånt som dom har sålt?

Dom seriösa vet man ju sen finns det en del som inte bryr sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror (...) att om du har prestandaproblem och får upprepade blåskärmar så är en ganska god idé att kolla in vad som står på blåskärmen och fixa det problemet till att börja med. Nej, jag tror inte, jag vet att det är så, sorry för sarkasmen. Det kan ju exempelvis vara en minnesmodul som är kass, eller instabila drivrutiner som behöver fixas eller... något helt annat. Man måste se till att allt rullar på som de ska innan man kan börja analysera prestandaproblemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns en masssa tweaks att göra också för att få upp peformance.

Men blå skärmarna är nog relaterat till ett datorfel.

W7 är hur stabilt som helst.

Dessutom kör min bandkamrat ett EMU fasttrack på W7 64 bitar och det går som tåget.

Gör en minnestest, och gör den djupgående för att vara säker påatt du inte har ett hårdvarufel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...