Jump to content
Annons

Macbook Pro hittar inte USB-Ljudkort


Potchipoo

Recommended Posts

Hejsan! Jag har precis köpt mig en Macbook Pro. (OS X Version 10.6.7)

Mitt ljudkort är ett EMU 0404 USB-interface

Problemet är att min Macbook Pro inte hittar det externa ljudkortet, såvida man inte bootar i 32bit-läge. Men de gånger jag gjort detta så har datorn mer eller mindre hängt sig. Dessutom är det ju inte så kul att starta upp datorn i 32-bit varje gång.

Det jag har gjort är att uppdatera drivrutiner för Macen och laddat ned senaste versionen av drivisarna för Ljudkortet. Som ska vara kompatibelt med OS X..

Men detta fungerar inte..

.. Är det så att det inte finns något ljudkort som klarar OS X i 64-bit eller är bara EMU sega med att uppdatera sina drivrutiner? Hur ska jag gå till väga? Börjar snart fundera på att skaffa ett nytt ljudkort i desperation.. men i så fall vilket. Jag vet för lite känner jag.

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tjänar nog inte mer än strul att köra i 64-bits läge, många tillverkare har kassa drivers för detta, som du märkt.

Varför vill du köra OSX i 64-bit?

64-bit Program fungerar bra i 32-bit osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Freddy!

Jag kör gärna i 32-bit om det fungerar att spela in. Blir dock lite gnällig och gråhårig när datorn börjar hänga sig då jag har bootat om till 32-bitsläge. Och när det väl börjat hänga sig (badbollen i OSX dyker upp konstant) så slutar det oftast inte. Blir att hålla inne powerknappen och stänga av på så vis.

Finns det något smidigt sätt att ställa in OSX på 32-bit så att man slipper hålla inne knappkommandot 3-2 vid uppstart av Macen varje gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Får tillägga att det är en helt ny Macbook Pro 15".

Det är 64-bit som stardard så att säga. Men det går att skifta till 32-bit vid uppstart. Och då öppnar jag garageband och lirar. Men efter det, om jag får för mig att öppna något annat program.. till exempel itunes eller safari, så hänger sig macen orentligt. Detta har hänt varje gång jag startat upp i 32-bit.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en äldre Macbook men samma ljudkort och jag körde den kombon förut...men det kanske är någon skillnad med nyare Macbooks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, D200!

Jo skillnaden på din Macbook är att den har ett 32-bits operativsystem som standard (antar jag). Och ljudkortet fungerar bara på 32-bit.

Det verkar inte finnas några ordentliga drivrutiner för att ljudkortet ska fungera i OSX 64-bit än.

Så det är väl bara o hålla ut.. fortsätta boota om datorn till 32bit varje uppstart. Nu har det dock (peppar peppar) inte krånglat så mycket det sista. Och det är jag glad för! Hoppas det håller i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort är ett EMU 0404 USB-interface

Problemet är att min Macbook Pro inte hittar det externa ljudkortet, såvida man inte bootar i 32bit-läge.

Jag har aldrig upplevt och inte hört någon ha det problemet, men det blev inte helt förvånande när du skrev att det var ett E-MU. De lägger tyvärr inte mycket energi på Macdrivrutiner, och de har säkert ignorerat 64 bit.
Finns det något smidigt sätt att ställa in OSX på 32-bit så att man slipper hålla inne knappkommandot 3-2 vid uppstart av Macen varje gång?
Starta upp Terminal (under Verktygsprogram) och knappa in sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture i386

Då bootar datorn alltid i 32 bitar. Vill du i framtiden gå tillbaka till 64 bitar skriver du sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64

Sedan ska tilläggas att OS X 10.6 är en 64-bitars miljö även om du väljer att köra med 32-bitars kärna, dvs. 64-bitars program kan nyttja allt minne etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen och beskrivningarna, Linus!

På tal om externa ljudkort förresten: Jag ska köpa mig ett nytt ljudkort, eftersom EMU-kortet bara är någonting jag lånat tillfälligt. Om jag nu har tankar i att skaffa ett nytt usb-interface / eller firewire, vilka tillverkare är värda att satsa på? (Om vi tänker bra drivrutiner/support kvalié osv) Några góa tips? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så nöjd med MOTU och skriver så mycket positivt om det i forumet att jag förstår om jag verkar köpt.

Stabila drivrutiner och alltid stöd för "det senaste". När 10.6 släpptes tog det flera månader innan många ljudkortstillverkare hade släppt nya drivrutiner. MOTU hade kompatibla drivrutiner för Snow Leopard från dag 1.

...och stöd för 64 bitars kernel såklart.

http://www.motu.com/techsupport/technotes/64-bit-mac-compatibility

MOTU Audio Express kanske vore något för dig om du vill ha något i samma storlek som 0404:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också Motu, fungerat bra. Hade lite problem i början, men det har försvunnit med hjälp av nyare drivrutiner och en hjälpsam support. Skönt att det löste sig för dig då!

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...