Jump to content
Annons

Nu gör vi upp med myten om "burn-in" på nya lurar!


AnthonyS

Recommended Posts

Det är dags för mig att köpa ett par nya lurar till studion, och denna gång blir det ett par AKG K701. (Äntligen ett par egna, så jag slipper låna ett par.) Således fick jag idén att undersöka det omdiskuterade fenomenet burn-in, något som diskuterats flitigt, både här och på andra håll på nätet. Här kommer en kort redogörelse för hur jag planerar att genomföra testet;

Lurarna placeras HELT NYA och ospelade i det mest akustiskt döda utrymme jag har tillgång till, i mitt fall en liten ingångsgarderob med en nästan kusligt död akustik. På bestämt avstånd från ena membranet placeras en mikrofon, och denna kopplas sedan via ljudkort in i min Mac. Lurar och mikrofon fixeras så att respektive positioner är fasta. Någon form av ljud (en låt, olika sinustoner, eller vad vi nu finner vara lämpligast) spelas upp i lurarna, pannat till 100% först genom ena membranet, sedan genom andra. Mikrofonen flyttas ej, utan lurarna vänds och fixeras ånyo. Båda membranen spelas in genom micken, med mick och lur i exakt samma läge för respektive membran. Resultatet sparas och frekvenshöjder och styrkor analyseras. När lurarna gått 100 timmar görs testet om EXAKT likadant igen, och resultatet av de båda testerna jämförs, både av mig och av alla andra på forumet som vill ha filerna och sitta och jämföra hemma i sina egna program.

Vad tror ni? Hur kan testet utformas? Vad ska vi köra genom lurarna? All input mottages tacksamt, gällande allt ifrån analysverktyg till mikrofonmodell!

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se bara till att lurarna har ett gott omfång.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar med det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

U

Ursäkta! Alkohol! Se till att mikrofonen har ett gott omfång.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

fint test det kommer att bli-beroende på vad ni kommer fram till vet jag hur

jag skall göra med mina nya sennheiser om en vecka....

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...