Jump to content
Annons

Bygge av kontrollrum


skonare

Recommended Posts

Tjenahej! Jag ska bygga ett kontrollrum på övervåningen i ett litet båthus och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Övervåningen i sig är färdigt förutom att sätta upp isolering kring takbjälkarna och sätta väggar och bestämma rumsfördelning. Rummet är 13m långt 2,80 brett i golv och 2,40 i nockhöjd. Det koxiga är att utformnigen ser ut såhär från kortsidan:

post-28807-0-94609600-1304674000_thumb.jpg

Shit tänker jag och alla ljudvågor som jag vill ska studsa rätt.. (å så räkna på vinklar och speglar och fällor...)

Här på övervåningen vill jag även bygga in en lounge/inspelningsrum där ngn kan sitta och pilla på sitt instrument om man vill göra en livesession. Altså mycket att isolera mellan lyssningsrum och resten av övervåningen.

Jag har egetsågat furu som jag ska hyvla, fasa och trycka upp som väggar och tak. Hur mycket gör det med lyssningen? Tänkte att det kan funka som en mega-grund-diffusor, kanske är jobbigt att få för mycket spridning? Vilket jag måste bära upp med andra sköna diffusorer och ett par kilo stenull. ajaj. eller?

Ska jag ha lyssningen mot en kortsida tänker jag, men sen ska det vara vara symetriskt och ståhej, men mot en bit av en långsida då? Men då har jag bara knappa 2,80 meter i nos och nacke... vojne vojne..

Jag tänker på detta natt och dag, hoppas det finns nån som kan ge mig tankar och råd.

Snälla bullen, hjälp mig.

Redigerat av skonare
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant så ska du ju utnyttja längden på rummet och sätta lyssningen på en kortsida. Bygg en ny vägg till höger på skissen, som stänger till det märkliga utrymmet där, då har du ju uppnått höger/vänster-symmetrin i alla fall.

Redigerat av MartinÖjes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...