Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fixat i mitt rum lite. MÄlat möblerat m.m. och jag vill hÄlla det enkelt och frÀscht sÄ vill inte ha massor fula absorbenter pÄ vÀggarna. En sak jag dÀremot vill ha pÄ vÀggarna Àr en stor tavla ca. 1,5X1,5m. Det Àr hög diskant som ekar som i ett tomt rum. NÄgot tips pÄ nÄgon tunn absorbent man kan trycka in bakom tavlan (tavlan Àr av tyg).

//Shimmen

Annons
Postat

Det beror pÄ vad det Àr för tavla. Om det Àr oljemÄlnings-canvas, sÄ Àr den för tÀt - och du kommer inte att kunna dÀmpa nÄgon diskant oavsett vad du sÀtter bakom.

Det behöver vara tyg som Àr sÄ genomslÀppligt att du kan andas genom det, för att det ska vara meningsfullt att försöka dÀmpa diskant med nÄgonting bakom tyget. Om det inte Àr genomslÀppligt, sÄ kommer diskanten att reflekteras nÀstan lika bra som om reflektionen var mot vÀggen.

Postat
  On 2011-05-05 at 15:10 sa Claes:

Det beror pÄ vad det Àr för tavla. Om det Àr oljemÄlnings-canvas, sÄ Àr den för tÀt - och du kommer inte att kunna dÀmpa nÄgon diskant oavsett vad du sÀtter bakom.

Det behöver vara tyg som Àr sÄ genomslÀppligt att du kan andas genom det, för att det ska vara meningsfullt att försöka dÀmpa diskant med nÄgonting bakom tyget. Om det inte Àr genomslÀppligt, sÄ kommer diskanten att reflekteras nÀstan lika bra som om reflektionen var mot vÀggen.

Okej! Det Àr en stor Ikea tavla (över new york :rolleyes: ), men jag ska kolla vad det Àr för fÀrg. Tror bara att det Àr pressat.

Men kan ju ge nÄgot förslag pÄ absorbent, om det nu Àr ett funktionellt tyg. Jag tror inte att djupet Àr mer Àn 2-3cm.

//Simon

Postat

Har samma och har haft samma tanke men just för diskant som ÀndÄ Àr lÀttast att behandla gÄr det inte, tyget slÀpper inte igenom ett uns luft överhuvudtaget.

Postat
  On 2011-05-05 at 17:22 sa Shimmen:

Okej! Det Àr en stor Ikea tavla (över new york :rolleyes: ), men jag ska kolla vad det Àr för fÀrg. Tror bara att det Àr pressat.

Men kan ju ge nÄgot förslag pÄ absorbent, om det nu Àr ett funktionellt tyg. Jag tror inte att djupet Àr mer Àn 2-3cm.

//Simon

Med ett sÄdant motiv kan du vÀl sÀtta absorbenten framför motivet?

• Gilla 4
Postat
  On 2011-05-05 at 17:50 sa Shimmen:

Vad trĂ„kigt 🙁

Ă€h!

skaffa lite vanliga takakustikplattor Ä tryck in i bak Ä hÀng upp

alltid gör det vÀl nÄt

bara testa

Postat

Tack för tipsen. Och saken med rummet Àr att det nÀstan bara Àr nakna vÀggar; tvÄ gips och tvÄ supertungbetongsommaninteenskanborrai.

Postat

StÀll in en stor, rejÀl soffa, ett par fÄtöljer och nÄgra bokhyllor fulla med böcker (eller Ànnu bÀttre: vinyl-plattor!!!)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.