Jump to content
Annons

På jakt efter en megafon...


Recommended Posts

Akustiskt instrument antager jag att detta är!

Har inte den blekaste aning om vart jag kan hitta en och ber därför om lite hjälp här.

Jag söker alltså en megafon.

En taltratt av akustisk modell.

Jag utgår från att konen måste vara formad efter vissa mått för att faktiskt förstärka rösten.

Är inte helt oäven till att bygga en men behöver hjälp med matematiken bakom hornets stigningsgrader i sådana fall.

OBS!

Det är inte en elektriskt förstärkt megafon som sökes här!

Tack på förhand!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kollat runt lite utan framgång.

tror inte själva formen på den ska spela större betydelse.

det avgör väl mer spridning och riktning?

(kan absolut ha fel här!)

finns en hel del på ebay.

många är sportgrejer i plast eller liknande.

tar man upp en kona (typ) och skriker i den så visst blir det ju en förstärkning.

vet inte om det är ett speciellt ljud som de odschool megafonerna i koppar och liknande ger du är ute efter?

men jag skulle bara prova att bygga en! och sedan säga hur det gick 🙂

at rulla en bit plåt som ett papper hade ju varit smidigt 🙂

(glöm inte delen som ska sättas mot munnen, som en mindre tratt åt andra hållet, borde ju täcka hela munnen för att inget ljud ska läcka ut på sidorna när man gastar)

vad ska du ha den till om man får fråga?

// Lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

kollat runt lite utan framgång.

tror inte själva formen på den ska spela större betydelse.

det avgör väl mer spridning och riktning?

(kan absolut ha fel här!)

finns en hel del på ebay.

många är sportgrejer i plast eller liknande.

tar man upp en kona (typ) och skriker i den så visst blir det ju en förstärkning.

vet inte om det är ett speciellt ljud som de odschool megafonerna i koppar och liknande ger du är ute efter?

men jag skulle bara prova att bygga en! och sedan säga hur det gick 🙂

at rulla en bit plåt som ett papper hade ju varit smidigt 🙂

(glöm inte delen som ska sättas mot munnen, som en mindre tratt åt andra hållet, borde ju täcka hela munnen för att inget ljud ska läcka ut på sidorna när man gastar)

vad ska du ha den till om man får fråga?

// Lågsniff

Tack för snabbt svar och eftersökning i frågan.

Letar inte efter en klang eller ett ljud i fallet utan efter faktisk förstärkning.

Jag lirar paintball i Open Division vilket kort betyder att vi får ha coaching vid kantlinjen.

För att höras 40 meter över till andra sidan planhalvan så behövs något typ en megafon.

Reglerna säger att man inte få använda sig av elektrisk förstärkning för då hade vi redan gjort det.

Har haft oturen att klippa mitt nyckelben så min säsong består av gastande från utsidan av skyddsnätet.

Vill därför ha tag i en talförstärkare till detta ändamål.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Cruncharn! Ajj då med din skada.

Har ni något vägarbete i gång intill där du bor? I så fall....

Funkar det där!?

Alltså...., det gör det väl, men jag är för dåligt insatt i hur ett akustiskt horn fungerar.

Det borde ju finnas nån optimal stigningsgrad som förstärker frekvenser i tal där det finns störst bärighet av ljudvågor right!?

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det där!?

Alltså...., det gör det väl, men jag är för dåligt insatt i hur ett akustiskt horn fungerar.

Det borde ju finnas nån optimal stigningsgrad som förstärker frekvenser i tal där det finns störst bärighet av ljudvågor right!?

/Crunch'

Testa! Du kommer nog både synas och höras! Skär bara bort fyrkanten så att du ser vem du skriker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt och sido, det var ju faktiskt ungefär så här megafonerna såg ut i början på förra seklet innan PA:t kom. Tänk dig ett helt gig med en sån där framför truten...

Edit: Detta är en mega enkel lösning som borde vara värd att testa. Ännu bättre blir det ju om du har möjlighet att göra en i plåt eller dyl. men formen tror jag funkar fint. Det är ju slutarean som bestämmer hur djupt ner hornet går. Skillnaden med en mer klockformad strut / exponentiellt horn är ju bara att du sprider registret på ett annat sätt och minskar distortionen, men dist vill väl du ha?

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Point taken!

Tror oxå på en tratt i mässing eller annat hårt material.

Distortion är kanon i fallet. Då blir det gällt och bra utomhus.

Testar att konstruera en tratt helt enkelt!

Konans yttre diameter bestämmer alltså lägsta frekvensen right?

Är detta i lägsta frekvensens fulla period?

Det gör det ju ganska enkelt att räkna på i sådana fall!?

Tack för hjälpen!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta i lägsta frekvensens fulla period?

Nja, halva våglängden va. Mellan två noder. Rätta mig nån om jag har fel, men jag är tämligen hundra.

Men fan, 40 meter idrottsplan... Lite lungkapacitet har du väl 😆 ... som fotbollstränare hörs man ju liksom till andra sidan. Och i upphetsningen kan man ju vråla på rätt bra;)

...fast jag måste ju medge att det är svincoolt att coacha med megafon. Kanske kan vara nåt att (åter)uppta för skolans gympapass oxå. Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, halva våglängden va. Mellan två noder. Rätta mig nån om jag har fel, men jag är tämligen hundra.

Men fan, 40 meter idrottsplan... Lite lungkapacitet har du väl 😆 ... som fotbollstränare hörs man ju liksom till andra sidan. Och i upphetsningen kan man ju vråla på rätt bra;)

...fast jag måste ju medge att det är svincoolt att coacha med megafon. Kanske kan vara nåt att (åter)uppta för skolans gympapass oxå. Kör hårt!

Om det bara vore så enkelt att det var hyfsat tyst på planen när matcherna går så hade jag klarat det galant med bara rösten!

Check this!!

Ursäkta distortionen men mikrofonen pallar inte med min röst riktigt!

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en vuvuzela!

Den går att använda den även som en megafon. Det blir iofs inte samma klös som en eldriven men man slipper hålla reda på batterier och det är alltid en fördel. Enda problemet är att den inte säljs på så många ställen längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en vuvuzela!

Den går att använda den även som en megafon. Det blir iofs inte samma klös som en eldriven men man slipper hålla reda på batterier och det är alltid en fördel. Enda problemet är att den inte säljs på så många ställen längre.

???

Happ!?

...tror inte riktigt att det är detta jag söker.

Kan ju försöka kapa av munstycket en aning för att få plats med munnen...?

Letar vidare!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kära sambo kom precis hem med en ny sånhär, den gamla hade blitt lite sådär solkig. Kanske funkar som megaphonesubstiTUT? Jag testade att gasta lite i den, ingen vidare effekt, men vaffan... Den har ju handtag o allt! 19:90 riksdaler!

bryggartratt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Cruncher!

Googlade lite och det du söker efter brukar tydligen ibland kallas för taltratt eller ropare. Här är en gammal och tyvärr avslutad auktion: http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-14237/Taltratt-zink-Ropare-H48.aspx

tratt3.jpg

Verkar använts bland sjömän.

[ROPARE 5]

5) trattformigt redskap genom vilket man ropar för att göra sig bättre hörd på avstånd, megafon, talrör. PH 5: 3613 (1754). IdrMar. 1935, s. 89. – jfr SILVER-, TIMMERMANS-ROPARE.

Lax

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...