Jump to content
Annons

AKUT HJÄÄÄLP! Digitala störningar!


Bunkert

Recommended Posts

Är i studion precis just nu.

Paus fram till kl 19.

Spelar in improvisation. Planen är bara tagning 1.

Men det blir digitala oljud på ca 0,1sek en typ en gång på varannan låt ca.

Det är på alla kanaler. Låter som vitt brus typ.

Jag tror det är ett synkfel.

Preamp Crane Song Spider.

2st ADAT ut, tillsammans 48khz.

In på RME Fireface 800.

Jag hade clock mode på autosynk.

779ce6c9.jpg

Ska jag prova ändra till Master?

86347400.jpg

Men då blinkar sync mellan sync och lock

7fb01483.jpg

Jag spelade in på min macbook pro 10kanaler i logic på extern firewire 800 disc.

Har tömt datorn nu och ska spela in på interna discen ist.

Vad mer kan jag göra?????

HJÄLP!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

  1. Om ditt Fireface ska vara masterklocka hoppas jag att du har klocka inkopplad med 75 ohm BNC-kabel (glöm inte terminering) till Wordclock-ingången på Spider.
  2. Du kan låta Spider vara masterklocka och ljudkortet slav istället, och därmed borde ljudkortet stå på Autosync.
    På Spider ska "8 ch digital master" vara inställd på 44 (fördelaktigen) eller 48 (som du använder nu) men inte WC (Wordclock sync).

Eftersom du kör med alternativ 2 skulle jag prova att koppla på Wordclockkabel från Spider till Fireface. Då borde SyncCheck låsa sig till Wordclock istället för ADAT1.

PS. Du behöver inte fota skärmen, Macen kan göra skärmdumpar med ⌘+Shift+3 för fullskärm eller ⌘+Shift+4 och sedan markera (klicka/dra) en del av skärmen. Bilderna hamnar på skrivbordet.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Trycker jag på readknappen så ändras bara några märkliga inställningar, limiter kopplas in m.m.

Har ingen extern klocka. Hur skulle det gå till på bästa sätt?

Min mannöver funkade iaf. De digitala störningarna kom inte tillbaka. Fick in ett helt underbara låtar helt oförstörda, till skillnad från dagens första session.

Anledningen varför jag använde 48khz är summan av en tråd som jag inte hittar via iphonen just nu.

Yes, skärmdump är smart, men jag har inte internet i studion,

Så jag skapade tråden via iPhonen. Orkade inte skärmdumpa och synka in i telefonen.

Internetdelning är ur funktion på jordens buggigaste kombo. iPhone 3GS med OS4.

Imorgon blir tredje och sista inspelningen.

Hoppas grejerna håller sig i skinnet.

Får fixa klocksynken ordentligt sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen varför jag använde 48khz är summan av en tråd som jag inte hittar via iphonen just nu.

Om slutformatet är 44,1 så finn det inga fördelar med att jobba i 48 kHz, bara nackdelar, t ex SRC (även om artefakterna är oerhört små även för de sämsta algoritmerna men ändå).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...