Jump to content
Annons

Har musiker starkare/djupare känslor?


AnuBiz

Recommended Posts

Jag vill i denna tråd komma fram till om det kan stämma att vi musiker har starkare känslor än en icke musiker har.

Om det är någon som har samma funderingar, kanske känner igen sig själv i nån rad?

Jag vill att ni delar med er om hur ni känner er, eventuellt tillägga något som jag kan ha missat.

Jag vet inte om jag är annorlunda. Men jag får för mig att vi musiker har mycket mycket djupare känslor än MedelSvensson.

Jag kan prata för mig själv när jag säger, att jag inte känner någon som inte är musikalisk som kan sitta och insjunkna helt i musiken, och nästan gråta till vissa låtar för att dom är så fina.

Eller helt enkelt känna ett tungt tryck över bröstet för hur sorglig en låt egentligen kan vara.

Eller hur förbaskat glad man kan bli av en bra låt så man känner att man glömmer bort alla bekymmer. Detsamma gäller filmer!

Det känns som om man är ensam bland ens vänner att ha dessa känslor, att känna allt så starkt som man gör, att ta allt så allvarligt och seriöst hela tiden.

Inombords såväl som utomstående känslor, känns som att man har en mer seriös bild på livet. Man är Pedantisk och vill inte göra något halvdant, man hatar när folk inte kan använda logiken i diverse sammanhang. Till slut tröttnar man och vill ha något nytt, det ska alltid variera, är man aldrig nöjd med det man har? Varför det ständiga behovet av att byta ut allting?

Är jag ensam att känna såhär? Vore kul att se ifall denna teori kan stämma eller kanske leda till något annat samtalsämne! Skriv på=)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lätt att hitta nya flickvänner, men det håller inte länge. Till slut tröttnar man och vill ha något nytt, det ska alltid variera, är man aldrig nöjd med det man har? Varför det ständiga behovet av att byta ut allting?

Njaa... men det ovanstående tycker jag däremot inte har med saken att göra.

Sedan är det väl frågan om vilka känslor det handlar om. Vrede?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså jag menar inte den här tråden att man är en tråkig person, för min spralliga sida är väldigt stor den med.

Men just när det händer nånting tråkigt så blir det oftast större än vad det egentligen är. En tendens att överdriva allting.

Exempel: När jag är kär, så känner jag extreemt mkt o man bara vill ge allt man har, men det blir för mkt för personen i fråga så man blir tråkig osv sen tar det slut.

Så lite därav mina funderingar till om musiker har starkare inlevelser, då det är annorlunda med svensson (iaf här i trakterna men det är ju precis det jag komma åt, är det samma på andra platser osv) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har musiker starkare/djupare känslor?

ALLA friska människor fångar upp känslor och bär dem inom sig, rimligen i samma omfattning. Men sätten, valen och förmågorna att uttrycka vad vi alla fångar upp och bär inom oss skiljer sig från person till person. Musiker/konstnärer har en förmåga (väljer) att uttrycka sina känslor som för icke-musiker/konstnärer kan uppfattas som överdrivna/genanta. En icke-musiker/konstnärer är däremot "bättre" på att hålla inne eller negligera känslor än vad en musiker/konstnärer är.

Det är bara Dingbats som skiljer sig från alla (ett levande undantag). Han lipar inte till låtar för att han nödvändigtvis är musiker/konstnär; för det hade han gjort ändå. Dingbats har alltid varit speciell. Unik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara Dingbats som skiljer sig från alla (ett levande undantag). Han lipar inte till låtar för att han nödvändigtvis är musiker/konstnär; för det hade han gjort ändå. Dingbats har alltid varit speciell. Unik.

Jag lipar inte till låtar, alls. Eller till film.

Om det är det eller något annat som gör mig unik vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår för dåligt vad du vill säga för att kunna vare sig hålla med eller inte.

Du fattar alltså inget av: "ALLA friska människor fångar upp känslor och bär dem inom sig, rimligen i samma omfattning. Men sätten, valen och förmågorna att uttrycka vad vi alla fångar upp och bär inom oss skiljer sig från person till person. Musiker/konstnärer har en förmåga (väljer) att uttrycka sina känslor som för icke-musiker/konstnärer kan uppfattas som överdrivna/genanta. En icke-musiker/konstnärer är däremot "bättre" på att hålla inne eller negligera känslor än vad en musiker/konstnärer är."?

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA friska människor fångar upp känslor och bär dem inom sig, rimligen i samma omfattning.

Tokfel. Vi lirare här i vår herres hage har ganska olika uppsnappningsförmåga. Alltifrån ingen alls till extremt känsliga. Båda extremerna är ganska otäcka, om de ger känslorna (eller avsaknaden av dem) fritt spelrum; Den 100% iskalle rationella personligheten blir doktor Mengele, den 100% känslostyrde blir psykopat.

Fast iofs så skrev du "alla friska". Man kan möjligen säga att mina två extremer inte är friska. Men ett spann finns, tveklöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast iofs så skrev du "alla friska". Man kan möjligen säga att mina två extremer inte är friska. Men ett spann finns, tveklöst.

Ja, det var precis vad jag menade med "friska" – extrema och psykopater exkluderade (förresten ser vi nog olika på psykopat; för mig är det motsatsen till känslostyrd, mer känslokontrollerande; eller så menar vi samma sak, whatever...).

Men jag hävdar på. Uppsnappningsförmågan är den samma hos alla friska; det är vad vi gör med känslorna, hur vi visar dem, hur vi uttrycker dem, som skiljer "oss" åt. Vi bär alltså alla på samma "mängd" känslor, men det är olika var, när, hur — och om — vi dumpar skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...