Jump to content
Annons

Hjälp med ADAT insignal


Bunkert

Recommended Posts

Har en ADAT stereo output på min preamp Crane Song Spider.

Jag har kopplat en optisk kabel från den till ADAT1 in på min RME Fireface 800.

Men signalen visar sig inte på mjukvaran Fireface Mixer, var öppnar jag inflödet till ADAT1 in?

Tacksam för snabba svar. Skulle verkligen behöva veta. Skivinspelningen har börjat...

Imorgon får jag ett nytt ADAT Output Card, då tänkte jag koppla den ADAT outputen till ADAT1 och få in alla 8kanaler från spidern.

Men gissar att jag får samma problem då med insignalen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Optisk utgång med stereo är inte ADAT, utan SPDIF, så koppla den till en SPDIF-ingång istället, så borde det funka. Det kan tänkas att samma ingång på ljudkortet funkar antingen som SPDIF eller ADAT, men i så fall måste du ställa om den ingången till SPDIF för att få liv i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket struntsnack av pressrec. Folk som inte vet vad de talar om kunde kanske vänta lite innan de sprider okunnigheterna.

Det är några inställningar du måste göra i Fireface först.

Mitt tips är att du till en början inte startar ditt ljud-program utan kör med bara kontrollpanelen och totalmix.

Ställ in rätt samplerate först på Spidern. Jag vet inte om den kan fungera som slav, men börja med att köra den som master.

Anslut sedan den optiska kabeln till ADAT 2 In (inte 1 som du gjort nu)

I Kontrollpanelen för Fireface (den heter nåt som Fireface Settings) ställ in lite olika grejer:

Bandwidth : All channels

Input Source SPDIF : Optical

Clock Soruce: SPDIF

Därefter borde kontrollpanelen visa att du fått Sync på SDIF. Har du inte det är det att prova sig fram med olika inställningar som gäller.

Får du sync kan du kolla i Totalmix att det kommer in signal.

Därefter kan du starta ditt ljudprogram och välja ingång och spela in. Kör du Windows rekommenderar jag starkt att du kör med ASIO drivare, inte med WDM.

När du sedan får ett 8 kanalskort skall du koppla det till ADAT 1 IN, alternativt om du vill kör 88.2kHZ eller fortare så måste du ha två optiska kablar. Ställ om Input Source SPDIF till Coaxial, så strular det inte till det. Och ställ om sync till ADAT 1.

Allmänt sett klarar RME-s grejer i princip vad som helst, men eftersom de är flexibla går det att ställa in fel.

Och

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt för att jag postade innan jag tänkt klart. Dock så har jag haft ett scenario då min externa preamp inte ville visa sig förren klockfrekvensen var samma som jag hade i DSP setup, dvs sync.

Återigen ber jag om ursäkt, det var inte av illvilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveräna svar!

Fantastiskt detta ni som delar med er!

Har lyckats med allting nu.

Kopplat till ADAT2 in istället.

Ändrat allt i kontrollpanelen, som också meddelar att det är sync.

Bara en grej kvar. En essenciell sådan.

Jag har ju SPDIF sync och så, men hur kollar jag i Totalmix att det kommer in signal?

Översta raden i Total Mix, ingångarna, är ju bara analog inputs.

Följdfråga; varför finns 28st AN1 när det bara finns 10st på Fireface 800?

Längst ned på rad 1 med INs finns en knapp som jag kan ändra till andra saker än AN in, men ändrar jag på en så blir hela raden ändrad.

Vad ska jag justera för att den gröna stapeln i Total Mix ska indikera att det finns signal in på ljudkortet?

Jag ser ju på preampen att den reagerar, men jag får inte in det på ljudkortet.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

7bbccf6d.jpg

Idag kom ADAT outputkortet som ersatte AESutgångarna.

Voila!

d3d987da.jpg

Glöm mina senaste frågor. Med hjälp av tidigare inlägg i tråden och lite mer pyssel så är jag på banan med allt nu.

Det visade sig att de 8 kanalerna via ADAT kom in på input 13-20.

Och till 21-28, vilket var lite märkligt. När jag kopplade in första micken så kom den in på kanal 13 och 21. Crazy tänkte jag först.

Jag kör bara kanal 13-20 nu och monolyssning. Gissar att det blir stereolyssning och jag kör både 13 och 21?!

Varför kommer det isf inte in på 13-14 ist? Well, det får jag forska vidare i.

Tack för feedbacken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...