Jump to content
Annons

Vad är tung CPU-last enligt er?


JJMusik

Recommended Posts

Sitter och mixar ett projekt. Måste exportera i realtid i Cubase då jag använder en hel del outboard...

Vad anser ni vara en tung CPU-last vid mix? När känner ni att, "nej nu hänger inte min dator med riktigt längre, dags att uppgradera"

När mina mixar är klara för export ligger min cpu på ca 30-35 %

Sliter det mycket på processorn att stå och jobba på den procenten i många timmar?

När börjar det blir risk för att ljudkvaliteten i exporten påverkas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkvaliteten påverkas inte av belastningen förrän det redan har gått för långt. Det som händer när det blir för tungt, är inte att man får sämre ljudkvalitet generellt sett, utan att man börjar få knaster och sprak i ljudet, på samma sätt som när man ställer in för låg latency.

Jag skulle börja fundera när jag kom upp på kanske 70-80%. Då har man möjlighet att börja frysa instrumentspår om det behövs och få ner belastningen på det sättet, så att man ändå har en del marginal kvar innan man verkligen måste byta ut datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har ju turen att aldrig mer ha det problemet mer! Körde 32 samples 192 kHz 24 bitar, 80 spår! Två instanser space designers på varje kanal plus att jag samtidigt spelade in 8 spår! Först då började man höra att det gick lite tungt! Tror jag aldrig nånsin kommer att knäcka burken. Kan heller inte föreställa mig vad det kan vara för produktion som nånsin kräver så mycket? 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har ju turen att aldrig mer ha det problemet mer! Körde 32 samples 192 kHz 24 biter, 80 spår! Två instanser space designers på varje kanal plus att jag spelade in 8 spår! Först då började man höra att det gick lite tungt! Tror jag aldrig nånsin kommer att knäcka burken. Kan heller inte föreställa mig vad det kan vara för produktion som nånsin kräver så mycket?

Vad är det för spacestation du har införskaffat? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har ju turen att aldrig mer ha det problemet mer! Körde 32 samples 192 kHz 24 bitar, 80 spår! Två instanser space designers på varje kanal plus att jag samtidigt spelade in 8 spår! Först då började man höra att det gick lite tungt! Tror jag aldrig nånsin kommer att knäcka burken. Kan heller inte föreställa mig vad det kan vara för produktion som nånsin kräver så mycket? 🙂

Vänta bara tills nästa (eller kanske nästnästa) version av ditt DAW-program och pluggarna kommer. Då blir det för mycket belastning även för en dator som känns helt obegränsad idag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för spacestation du har införskaffat? 😆

Mac Pro rev 5.1

Senaste 12-core 2.93 ghz!

Helt galen burk. När jag mixade polarens platta så hade jag kanske 250 spår och över 400 pluggar. Så kom vi på att lägga en till gura. Slog på low latency i Logic och ändrade från 512 samples till 32 för att han skulle få så låg latency som möjligt.

Sen glömde jag att slå tillbaka till 512. Körde på i 32 hela plattan ut. Utan att jag märkte nån prestandaförlust överhuvudtaget...

I Evans Logic Benchmark kommer jag upp i 160 spår. Min förra Powermac G5 kom jag upp i 11 spår.

Tror att nya iMac Sandy Bridge kommer vara i närheten av min burk när dom väl dyker upp.

För att inte tala om nya Mac Pro om dom kommer i år? Då tror jag dom kommer ligga och sniffa på 300-gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac Pro rev 5.1

Senaste 12-core 2.93 ghz!

Helt galen burk. När jag mixade polarens platta så hade jag kanske 250 spår och över 400 pluggar. Så kom vi på att lägga en till gura. Slog på low latency i Logic och ändrade från 512 samples till 32 för att han skulle få så låg latency som möjligt.

Sen glömde jag att slå tillbaka till 512. Körde på i 32 hela plattan ut. Utan att jag märkte nån prestandaförlust överhuvudtaget...

I Evans Logic Benchmark kommer jag upp i 160 spår. Min förra Powermac G5 kom jag upp i 11 spår.

Tror att nya iMac Sandy Bridge kommer vara i närheten av min burk när dom väl dyker upp.

För att inte tala om nya Mac Pro om dom kommer i år? Då tror jag dom kommer ligga och sniffa på 300-gränsen.

Men shit! Galet! 250 spår!?

Din polare: Hörrödu, kan du sänka tamburinen?

Du: Javisst, vänta 10 min så ska jag bara hitta kanalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kära lilla mbp från '08 börjar hosta nästan varje projekt jag kör men därför finns freeze funktionen. När jag är i pro tools blir livet jobbigt dock. Oftast någonstans runt 30 spår med kanske 10 gtr pluggar, superiour drummer, kanske ett akustik piano och nån annan sampling men bara en av vardera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt galen burk. När jag mixade polarens platta så hade jag kanske 250 spår och över 400 pluggar. Så kom vi på att lägga en till gura.

Hur lät detta arangemang? menar du att du hade 250 spår +400 pluggar a´låt, eller för hela mixen sammanlagt typ 10-12 låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lät detta arangemang? menar du att du hade 250 spår +400 pluggar a´låt, eller för hela mixen sammanlagt typ 10-12 låtar.

Nej det var på en låt. Fast den är lång som fasen. Nästan 18 minuter lång. Och det var 238 spår. Men mer än 400 pluggar. mest native. men även oxå UAD-2 på 70%...

Och naturligt vis inte 238 spår som spelar samtidigt. Kanske som mest 100...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har uppgraderat mitt system nu. Känns skönt att ha "högt i tak".

För mycket processorbelastning är för mig när DAW:en börjar lagga, att det tar tid att öppna pluggar pga. Alltså gränsen går ju när du börjar märka någon skillnad, att någon prestanda försämras. Jag har fått använda workarounds för att kunna köra på min förra burk, frysa spår osv. Tar död på glädjen. Jag har t.o.m. varit med om att jag inte kan stoppa dawen, att den bara kör på, för den orkar knappt, men gör allt för att driva på skiten 🙂

Fungerar allt som det ska och CPUmätarna står på 80% på ett stort projekt, så är det väl helt okej. 🙂

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...