Jump to content
Annons

Problem med ATH-M50


trancedanne

Recommended Posts

Jag köpte ATH-M50 för 1,5 vecka sedan ifrån en musikaffär i Stockholm. Kanon ljud verkligen men 2 dagar efter köpet så hörde jag att det knastrade till då och då i vänstra luren. Jag trodde först att det var fel på mp3 filerna men jag märkte sedan att det är där själva sladden går in i luren som låter när den vickar lite på sig. Så att dessa knast ljud kommer ifrån hörluren inte ifrån musiken.

Men jag snackade med affären och till min förvåning så tror de inte att detta kommer att gå på garantin (vad fan går på garantin i huvudtaget i såna fall?).

Och de förolämpade mig genom att förneka att någonting var fel men efter en stund så kunde inte säga så mycket när jag visade tydligt hur knast ljuden hördes även när man inte har lurarna på sig.

De ska ringa upp mig snart och berätta om Audio Technica kommer att ersätta mig med en ny eller inte men jag förmodar att ingenting kommer att hända.

Vad tycker ni jag ska göra om så är fallet? Jag fick de såhär ifrån affären, känns så jävla bittert. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

de där lurarna är klockers.

Så till saken: Stå på dig för fan, enligt konsumentköplagen och köplagen gäller att du har avtal med DEM, de har avtal med AT. kolla www.lagen.nu . Att hota med lag är oftast ganska bra eftersom butiksnissar ofta har dålig koll och försöker dra rövare. Jag har jobbat i butik och läst pyttelite juridik men det räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de är så pass nya så borde garantin gälla, eftersom det med största sannolikhet handlar om vad som kallas "ursprungligt fel", där det enligt KKL under de första 6 månaderna är upp till säljaren att visa att du själv har orsakat felet.

Det är förmodligen enkelt att fixa, med typ en lödning som har slarvats förbi vid monteringen, men det är ju inget du som kund ska behöva svälja. Hade det gått betydligt längre tid, så hade det kanske varit knepigare, eftersom sådant också kan uppstå om man är för våldsam och råkar skada kabeln, men efter så kort tid borde de inte tveka, tycker jag...

Om de inte gråimporterar själva, så köper de från den svenske distributören, Benum - så det är inte Audio-Technica de frågar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering bara... Är det elektriskt knaster eller är det själva ljudet av kabeln mot kåpan du hör. Om du inte har luren inkopplad i något och pillar på kabeln låter det då också.. Min erfarenhet är att just kableljudt kan vara problem på många lurar.. Har svårt att tro att du får det på garantin i så fall.. Däremot elektriskt knaster tyder ju på glapp och det SKA gå på garantin ev öppet köp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är inget elektroniskt, det är som sagt grejen som förankrar kabeln i själva luren som låter varje gång man vänder skallen. Jag fick testa om det var såhär på en annan lur och det var det ju såklart inte. Detta är ett fabrikationsfel så att det stänker om det. Jag kommer verkligen inte ge upp, jag kommer kräva att de antingen lagar detta eller ger mig en ny. Och eftersom butiken inte har hört av sig som de lovade så får jag ringa till Benum själv imorrn. : /

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...