Jump to content
Annons

OH-mickar till trummor


JJRockford

Recommended Posts

Om man ska köpa ett par mickar för att ha som OH-mickar till trummor för live-bruk; Är det nödvändigt att köpa ett par småmembrans kondensator-mickar (som jag inbillar mig är lite ömtåligare), eller funkar det med vanliga typ Shure SM57?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte bara att det kanske är lite känsligare med kondensator-mickar i live-sammanhang, dom är väl inte lika tåliga?

Kom för övrigt på att detta hamnade fel, borde ligga under "Mikrofoner"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är mig veterligen dynamiska mickar.

Sure thing, står det någonting annat någonstans här är det nog bara syftningsfel 🙂

Kondensatormickar torde vara gängse praxis för överhäng då diskantrika prylar är aktuellt (läs:cymbaler).

Absolut, funderade bara på hur viktigt det är just i rep/live-sammanhang, om det kanske kunde vara värt lite mindre diskant till fördel för mer robust utrustning? I replokalen och spelställen där vi kan tänkas ha med oss egna prylar lär nog cymbalerna höras rätt bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

På små ställen kan man såklart diskutera nyttan med att använda OH. Ibland sätter jag upp det bara för att göra trummisen glad! Sen att de inte används är en annan sak...

På små spelställen brukar jag nästan alltid bara sätta upp en mik på bastrumman och virvel. Brukar räcka utmärkt. Ganska vanligt att jag då väljer att inte använda virvelmiken heller om man har en hårtslående trummis men brukar då lägga lite reverb på den och köra ut det för att få lite rum i dess klang.

På större ställen är det dock viktigt med OH så att man får lite briljans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar med både SM57 eller CM3. På mindre ställen blir det hur bra som helst med bara en kaggemick plus en ensam OH. Både jag och polarns band brukar köra så Lite större scen kan man två oh plus en virvelmick. CM3 låter nog lite bättre som OH än SM57, men istället så är den lite mer rundgångskänslig.

Att live micka med bara kagge + virvelmick gillar jag inte alls, går man en bit från scenen försvinner både cymbaler, hihat och pukor, Hellre en enda OH. En fördel med bara en kaggemick plus mono OH är att det är så ruggigt lätt att ställa trumljudet. Och inga fasfel som kan jävlas.

Link to comment
Dela på andra sajter

I replokalen och spelställen där vi kan tänkas ha med oss egna prylar lär nog cymbalerna höras rätt bra ändå.

då kanske OH är onödigt alls?

shures sm81 brukar vara fina för överhäng annars även live

men kostar en del

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men CM3/2 är väldigt små och elektret/kondensator elementet är ännu mindre dessutom är kapseln väldigt robust.. Törs sätta en dosa av mitt dyraste snus att dom tål tappas i golvet bra mycket mer än än sm57 (vars dynamiska membran är betydligt mycket större).. Du vet väl hur liten och lätt en CM3/2 är va? 😉

intressant påstående

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men CM3/2 är väldigt små och elektret/kondensator elementet är ännu mindre dessutom är kapseln väldigt robust.. Törs sätta en dosa av mitt dyraste snus att dom tål tappas i golvet bra mycket mer än än sm57 (vars dynamiska membran är betydligt mycket större).. Du vet väl hur liten och lätt en CM3/2 är va? 😉

har du sett videon där en sm57 blir överkörd av ett däck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med mono/stereo har jag inte funderat över så noga. Kanske inte behöver, eller det kanske till med är till nackdel, att försöka bry sig om att mixa i stereo på mindre ställen (100-200 pers kanske)?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du sett videon där en sm57 blir överkörd av ett däck?

Jag har varit med om att en 57 har fått sin kapsel avslagen av en trummis. Ett hårt felriktat virvelslag efter en lång dags trummispelning 😆 och nej, det var ingen nybörjare utan en riktigt bra, men trött och stark trummis.

Så det är inte helt omöjligt att skada en 57a. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledning till att jag använder 2 mickar live är för att täcka hela cymbalbredden och trumsetet.. Annars skulle jag lika gärna använda 1 mic live.. Dock eftersom micen är rätt riktad så måste det vara bra högt över och långt i från trumsetet vilket innebär att resten av scenljudet börjar läcka in bra friskt. Och just ja.. Mono kör jag oftast.. Klart är det en väldigt stor scen kan det ju vara kul att panorera ut stereo men en liten scen fixas ju stereoljudet ändå från direktljud från scen.

Det där med mono/stereo har jag inte funderat över så noga. Kanske inte behöver, eller det kanske till med är till nackdel, att försöka bry sig om att mixa i stereo på mindre ställen (100-200 pers kanske)?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, spridningen tänkte jag inte på...

Fast jag kom på att det där med mick-val kanske ger sig själv p g a mixerbordet. Kondensatormickar måste väl alltid ha fantom-matning?

Fantom-matningen är antingen av eller på på alla kanaler på mitt mixerbord. Så jag är lite fundersam om man vågar koppla in mickar utan fantommatning då, samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, spridningen tänkte jag inte på...

Fast jag kom på att det där med mick-val kanske ger sig själv p g a mixerbordet. Kondensatormickar måste väl alltid ha fantom-matning?

Fantom-matningen är antingen av eller på på alla kanaler på mitt mixerbord. Så jag är lite fundersam om man vågar koppla in mickar utan fantommatning då, samtidigt?

det funkar fint

se bara till att du inte kopplar samtididgt som det är påslaget - då pangar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som pangar, micken (både de och utan fantom-matning) eller mixerbordet? Känner mig själv, är rätt tankspridd, så det där är ju dömt att hända förr eller senare. Förmodligen förr. Kanske ska sätta en fantommatningsenhet i racket istället, så att jag aldrig behöver ha igång den i mixerbordet? Eller finns det några andra smarta sätt att skydda sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledning till att jag använder 2 mickar live är för att täcka hela cymbalbredden och trumsetet.. Annars skulle jag lika gärna använda 1 mic live.. Dock eftersom micen är rätt riktad så måste det vara bra högt över och långt i från trumsetet vilket innebär att resten av scenljudet börjar läcka in bra friskt. Och just ja.. Mono kör jag oftast.. Klart är det en väldigt stor scen kan det ju vara kul att panorera ut stereo men en liten scen fixas ju stereoljudet ändå från direktljud från scen.

Någon som har provat något liknande som denna? http://www.thomann.de/se/superlux_s502.htm Två mickar som ändå bara verkar använda en kabel. Nu har vi i och för sig ingen brist på ingång på mixerbordet än, men ju färre sladdar att hålla reda på, dessto bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har provat något liknande som denna? http://www.thomann.d...perlux_s502.htm Två mickar som ändå bara verkar använda en kabel. Nu har vi i och för sig ingen brist på ingång på mixerbordet än, men ju färre sladdar att hålla reda på, dessto bättre 🙂

Utan att ha hört en sån där, så verkar det ju riktigt smart. Ljudkvalitén duger nog fint live. Att behöva bara ett oh stativ är kalas. Sen skaffar ni nån sorts virvelmick med fäste att sätta direkt på virvelsargen så slipper ni stativ där med. Vill ni ha kanon live ljud så hoppa inte över virvelmicken. Kaggemick, virvelmick och en stereo OH så kan ni få till ett skitbra liveljud utan att ni måste testa trumljud i en timme...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

det smäller i högtalarna

Så det är i bästa fall obehagligt, men i värsta fall går något också sönder?

Utan att ha hört en sån där, så verkar det ju riktigt smart. Ljudkvalitén duger nog fint live. Att behöva bara ett oh stativ är kalas. Sen skaffar ni nån sorts virvelmick med fäste att sätta direkt på virvelsargen så slipper ni stativ där med. Vill ni ha kanon live ljud så hoppa inte över virvelmicken. Kaggemick, virvelmick och en stereo OH så kan ni få till ett skitbra liveljud utan att ni måste testa trumljud i en timme...

Nu läste jag även produkttexten, där står att man får med någon specialkabel, 5 polig XLR -> 2 * 3 polig XLR. Synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är i bästa fall obehagligt, men i värsta fall går något också sönder?

japp

högtalarna kan paja säkert också slutsteget om man har otur

phantommatningen kan kanske paja också

så ingen i å urkoppling med fantommatning påslagen

annars är det bara tuta å köra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

japp

högtalarna kan paja säkert också slutsteget om man har otur

phantommatningen kan kanske paja också

så ingen i å urkoppling med fantommatning påslagen

annars är det bara tuta å köra 🙂

Jag har ryckt i och ur mickar både kondingar o dynamiska, med fantomen påslagen ett helt liv nästan, det har har aldrig hänt någe tok för mig. Kanske Gud håller sin hand över de svagsinta?

Att de följer med en fempolskabel som delar sig till två vanliga XLR är väl inget problem egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ryckt i och ur mickar både kondingar o dynamiska, med fantomen påslagen ett helt liv nästan, det har har aldrig hänt någe tok för mig. Kanske Gud håller sin hand över de svagsinta?

the meek shall inherit the earth

Att de följer med en fempolskabel som delar sig till två vanliga XLR är väl inget problem egentligen?

inget som helst problem om man har kanaler nog

Link to comment
Dela på andra sajter

japp

högtalarna kan paja säkert också slutsteget om man har otur

phantommatningen kan kanske paja också

så ingen i å urkoppling med fantommatning påslagen

annars är det bara tuta å köra 🙂

Som gjort för att jag ska glömma bort att trycka ur den där knappen innan man börjar rigga ner. Menmen, den dagen den sorgen...

Jag har ryckt i och ur mickar både kondingar o dynamiska, med fantomen påslagen ett helt liv nästan, det har har aldrig hänt någe tok för mig. Kanske Gud håller sin hand över de svagsinta?

Att de följer med en fempolskabel som delar sig till två vanliga XLR är väl inget problem egentligen?

Egentligen inte. Fast man blir ju beroende av ytterligare en typ av sladd, det är väl det som kan vara tjatigt om man vill ha lite backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...