Jump to content
Annons

Riktigt, riktigt välljudande mikrofon!


Audiomaniker

Recommended Posts

Hej!

A* vill köpa en riktigt, riktigt bra (sång)mikrofon.

1. Vad finns det att välja ibland?

2. Kan ni säga en prisklass då man får bäst prestanda för minst pengar?

3. Kan man få en riktigt bra mikrofon för mindre än 20 000 kr?

4. Hur mycket bör man isåfall lägga på mikrofonförförstärkare och ljudkort för att mikrofon-investeringen ska vara meningsfull?

5. Är det bättre att köpa en mikrofon utan rör?

(Så man då kan lära sig hur ofärgat ljud låter - innan man eventuellt går vidare till mikrofoner med rörvärme?)

Är osäker själv, så därav frågA* er.

(Ovan är en mycket kompetent översättning av(ectro) utav det som den som kuriosA* således även nedanstående vilja läsA*:

(Om man så småningom vill köpa sig en riktigt, riktigt bra (sång)mikrofon vad finns det att välja ibland? När börjar det "plana ut" rent

pris/prestanda-mässigt! (Planar det ens ut?) Kan man få en sjuukt bra mikrofon för under 20,000 kr? Hur mycket bör man i.s.f. minst

lägga på mikrofonförförstärkare/Ljudkort för att mic-investeringen ska vara meningsfull? (Exkluderat "rör") p.g.a. att ifall man nu ska

köpa sig en riktigt schysst mic så vara det kanske bäst att lära sig hur ett ofärgat ljud ljuda först, för att därefter (ev?) gå vidare till

mikrofoner med rör-värme men behöver ju inte alls vara somså! (Själv så vetA* ej (därav frågornA*!(

Mvh A*(nse det blifva bäst somså (vadan "det" nu måvara? ("Vad är grejen med att skriva verb i imperfekt eller vad du nu gör?"))))))))

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...ifall man nu köpa sig en riktigt schysst mic...

...Själv så vetA* ej...

...vari skillnaderna egentligen ligga? Än mer så

då resultatet ändå blifva detsamma!...

Aha det ska låta gammaldags eller?

Edit: Jaja, angående mic och preamp så skulle jag gissa att du får gå upp lika mycket i pris för en preamp som för micen för att uppskatta skillnaden i kvalitet. Fast inte vet jag egentligen, jag spelar inte i 20 000 kr-divisionen.

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag översätter frågan till svenska åt er 😠

Hej!

Jag vill köpa en riktigt, riktigt bra sångmikrofon.

1. Vad finns det att välja ibland?

2. Kan ni säga en prisklass då man får bäst prestanda för minst pengar?

3. Kan man få en riktigt bra mikrofon för mindre än 20 000 kr?

4. Hur mycket bör man isåfall lägga på mikrofonförförstärkare och ljudkort för att mikrofon-investeringen ska vara meningsfull?

5. Är det bättre att köpa en mikrofon utan rör? (Så att jag kan lära mig hur ett ofärgat ljud låter - inann jag går vidare till mikrofoner med rörvärme?)

Jag är osäker själv, så jag frågar er.

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du få en riktigt bra mikrofon för under 20 000. Den tiden då mikrofoner kostade som en liten bil är förbi sedan länge. Även om de fortfarande finns, hehe 😏

Tips kan väl vara klassiker som AKG C414 och Neumann TLM 103. Annars kan jag varmt rekommendera Blue Baby Bottle som är snäppet billigare och låter riktigt bra på sång. Överhuvudtaget stormembransmikar i prisklassen 2000-10 000 kan vara värd en titt. Tips kan ju vara att provlyssna på Claes excellenta miktest så kan du själv jämföra olika mikrofoner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips kan väl vara klassiker som AKG C414 och Neumann TLM 103. Annars kan jag varmt rekommendera Blue Baby Bottle som är snäppet billigare och låter riktigt bra på sång.

Tycker Majken ger bra tips. Sen ska du ju ha en rejäl mikstärkare till. Kolla in Grace model 101 eller Speck MicPre 5.0 för en ren, snygg transistorförstärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för dem, redan nu, (à A*) helt nya och mycket intressanta tipsen 😎!

Grace Design´s Model 101 samt Speck Electronic´s MicPre 5.0 är intressanta för att de #1 inte är rör, #2 i.a.f. inte är extreemt dyra

o #3 hade aldrig hört talas om dem förut! A*KG C-414 var också den en hitintills okänd lite läckerbit, är denna en utav "klassikerna"?

Tycker mig känna igen den - har annars aldrig direkt gillat ngn AKG-mikrofon jag har provat, AKG Solid Tube lät ej ens bra för halva

priset den kostade när A* testade en dylik för läänge sen! Hmmmen TLM 103 och Blue Baby Bottle samt Neumann U87** säga ni.

Ska blifva spännade får ta o A*ccelerera litet uti mitt sparande! Ngn som testat Earthworks´s QTC-1/30 resp Earthworks´s 1021?

** Mest estetiskt plagierade micken utav dem alla? ADK & Co bytte i.a.f. namn medan TSM ej ens orkade med det så det blev (MT)87!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för dem, redan nu, (à A*) helt nya och mycket intressanta tipsen 🙂!

Grace Design´s Model 101 samt Speck Electronic´s MicPre 5.0 är intressanta för att de #1 inte är rör, #2 i.a.f. inte är extreemt dyra

o #3 hade aldrig hört talas om dem förut! A*KG C-414 var också den en hitintills okänd lite läckerbit, är denna en utav "klassikerna"?

Tycker mig känna igen den - har annars aldrig direkt gillat ngn AKG-mikrofon jag har provat, AKG Solid Tube lät ej ens bra för halva

priset den kostade när A* testade en dylik för läänge sen! Hmmmen TLM 103 och Blue Baby Bottle säga ni. Ska bli spännade får ta o

A*ccelerera litet uti mitt sparande! Ngn som testat Earthworks´s QTC-1/30 respektive Earthworks´s 1021?

Mvh A*

En både ofärgad och oförskämt billig preamp har du i Line Audio Design DMP. En riktigt höjdare! 😉

BLUE Babybottle har på vissa håll beskyllts för att låta "tråkig", eftersom den färgar för lite. Den har en svag puckel runt 2kHz - och har vääääldigt lågt brus. En av mina absoluta favoriter!

Earthworks QTC1 och M30, BLUE Babybottle och Neumann TLM103 m fl finns också med i mina testinspelningar, så att du kan avgöra själv...

En mic som är väldigt rak för att vara stormembranare, är Studio Projects B1, som faktiskt också tål att nämnas i sammanhanget trots att priset är nästan löjeväckande lågt för en så trevlig mic... 😎

Vill du sedan ha mer färgning, så överväg gärna Studio Projects T3 och ADK A51TC, som båda är trevliga bekantskaper om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kollat på AKG 114 så prova även AKG 480, den färgar mindre (fast e inte lika snygg)

Earthworks´s QTC-1 och deras stärkare 1021 är ju optimalt om du är ute efter återgivning.. Jag har spelat in med just den kombinationen och tycker det verkligen skulle vara att sattsa på.

Neumann TLM 103 låter väldans bra, tycker jag iaf. Gillar inte U87an lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska relevant fråga i sammanhanget är vad du ska ha miken till. Om du enbart ska spela in din egen sång är det svårt att ge råd, då måste du helt enkelt ut och testa själv. Om det skall vara lite allround till flera olika sångare, då skulle jag hellre ta säg tre lite billigare mikar än en enda jättedyr. Håller med Claes om att LineAudios preampar är väldigt prisvärda, och håller med lavrell om att det är klokt att lägga ned lite jobb på en ordentligt uppdämpad sånghörna. Det behöver inte kosta så mycket, men det är viktigt att göra det.

Berätta lite om dina behov, så går det lättare att ge vettiga råd.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla svaren 😄!

En ganska relevant fråga i sammanhanget är vad du ska ha miken till. Om du enbart ska spela in din egen sång är det svårt att ge råd, då måste du helt enkelt ut och testa själv.

- Intressant, har själv svårt o förstå hur en mikrofons membran kan spelar in en röst bra/naturtroget medan annan röst återges dåligt/orginal-otroget!

(Sådana micar viljA* inte ha 😉!) Ursäkta utläggningen som med flit var diskusions-provocerande men som svar på frågan: min egen bariton/tenor-röst

(dock inte Opera utan "Pop") men även en så "återgivnings-korrekt" mikrofon som bara är möjligt! Säg så här: A* vill ha den mikrofon som bäst lämpar

sig för att spela in ett samtal och därefter via högtalare kunna lura andra att de inspelade rösterna är riktiga - att kunna höra hur ljud verkligen låter!

Så här i början innan man lärt sig hur saker & ting verkligen ljuda så känns alla "färgningar", hur musikaliska det än månde vara, av ondo!

(Var det ngn som förstod? 😉)

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då får du väl köpa något rakt och ofärgat. Jag har förstått är att Brauners mikar har den egenskapen, men jag har själv bara testat en av dessa helt kort och tycker mig inte ha tillräckligt på fötterna för att vare sig verifiera eller falsifiera det påståendet. Deras billigaste variant ligger runt 13 papp. Webbsidan tycks ligga nere, men den amerikanska generalagenten har en hyggligt informativ sida här.

Generellt är ju annars småmembransmikar mer ofärgade än stormembranare, dock till priset av att de ofta brusar mer. Jag har haft ett par Elation KM201 på hemlån i studion, mycket trevlig bekantskap till allehanda akustiska instrument. Jag har dock inte testat den till sång, så jag vet till exempel inte hur den hanterar s-ljud på lite närmare håll.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten,

Så här i början innan man lärt sig hur saker & ting verkligen ljuda så känns alla "färgningar", hur musikaliska det än månde vara, av ondo!

Min personliga uppfattning: Om du vill veta hur saker och ting verkligen låter, ska du låta bli att spela in dem. Slaget är förlorat i förväg. Vad som återstår är att försöka fånga och förmedla den musikaliska känsla som den inspelade ensemblen vill uttrycka. Och detta gör man ofta lättare med mikrofoner som i någon mån smickrar ljudkällan.

Annorlunda uttryckt: En mikrofon som smickrar ljudkällan kommer förstås i högre grad än en spikrak mätmikrofon orsaka välbehag. Jag tycker att just välbehag är själva meningen med musik. Mätningar får de ägna sig åt på KTH.

Pratar vi lyssningsanläggning, däremot, vill jag också ha sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som återstår är att försöka fånga och förmedla den musikaliska känsla som den inspelade ensemblen vill uttrycka.

Och detta gör man ofta lättare med mikrofoner som i någon mån smickrar ljudkällan.

- A* håller nog med (vet inte ännu, är ju nybörjare) och mikrofonen efter den som denna tråden handlar om blir säkerligen en varm rör-variant fast...

... kanske blir det rör med krokig frekvenskurva ändå! Finns det inga mikrofoner ifrån typ Bulgarien som är superbra men till 1/5-del av normalpriset?

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att fatta vilken nivå du vill lägga dig på. Men prova Oktava MC012, eller Elation KM201. Det är småmembranare med hyggligt rak frekvensgång. Bägge har utbytbara kapslar, och Oktava har fördelen att det finns stormembranskapslar (två olika typer, LOMO M3 och M6), om man väljer att prova något mer färgat. De är inte från Bulgarien, men väl från Ryssland.

Kolla in http://www.studiosolutions.se för priser.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annorlunda uttryckt: En mikrofon som smickrar ljudkällan kommer förstås i högre grad än en spikrak mätmikrofon orsaka välbehag. Jag tycker att just välbehag är själva meningen med musik. Mätningar får de ägna sig åt på KTH.

Veckans sanning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid roligt att se hur folk blir alldeles till sig i brallorna och inte ens är intresserade av att prova någon annan mick låter när jag berättar att min Röde NTK är en rörmikrofon.

Det är ju rör i mikrofonen...därför måste den låta bättre! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...