Jump to content
Annons

Hjälp! Var min machete i studiodjungeln!


JeanBruun

Recommended Posts

Hej! Mitt första inlägg här.

Saken är den att jag ska ha en liten hemmastudio i källaren och jag har inga grejer.

Det jag främst kommer spela in är Sång och gitarr kanske även lite rytminstrument (typ maraccas) och munspel.

Min sambo har börjat tröttna på att jag sitter hela kvällarna och letar prylar. -Du fyller ju inte 30 förrän i sommar!

Vore otroligt tacksam för lite guidning! De som jag har skrivit upp är kanske inte det som ni föreslår...

Steg 1

Mikrofon

Jag har kollat in och läst en hel del på nätet, men det finns så fruktansvärt lite tester på mickar i prisklass 1000-3000kr.

Jag har nog hyfsat varm basig röst. Om jag ska dra parallell så kanske man kan ta Johnny Cash. Men jag gillar att köra lite falsett också!

Blir väl bara en mick till att börja med...

De som jag har i min önskelista just nu på den tyska storsiten är:

RODE NT2-A STUDIO SOLUTION SET 299€

Artikelnummer: 256707

RODE NT1-A COMPLETE VOCAL BUNDLE 199€

Artikelnummer: 251204

STUDIO PROJECTS B3 149€

Artikelnummer: 180715

AKG PERCEPTION 220 159€

Artikelnummer: 208310

SHURE SM57LC 98€

Artikelnummer: 105768

Nu till det andra problemet! Preamp, eller blandar jag ihop begreppen? Jag vill alltså koppla mic till inspelning i datorn...

Måste vara usb. Jag vet att många förespråkar firewire här. Men det går inte eftersom att jag inte har firewire på datorn. Och jag riskerar nog att bli lämnad om jag dessuton köper en macbook pro som jag är sugen på... =)

Om datorn: Acer Aspire 5553G

AMD Phenom II X4 Mobile

Processor N930 (2GHz)

6 GB DDR3 Mem.

640 Gb HDD

Alla externa ljudkort verkar vara så gamla. Som t.ex altrnativ 1: M-AUDIO FAST TRACK PRO som har USB 1.0???? Verkar dock väldigt populärt. Funkar det bra med windows 7?

Jämför detta med dethär som verkar vara helt nytt med usb 2.0. Ska tydligen komma ett som heter 200 också med lite mindre in/utgångar.

TASCAM US-600

Klarar jag mig så långt... Tror det.. Puh! Stackare som behöver läsa detta långa inlägg!

Vore i alla fall väldigt glad för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Vad spännande för dig att det är dags att skaffa dig en hemmastudio! Bra också att du är ute i god tid och letar efter de komponenter du vill ha.

När det gäller mikrofon så rekommenderar jag dig väldigt starkt att du lånar hem lite olika om du har möjlighet till det då du nu har möjlighet att hitta en mikrofon som passar just din röst så bra som möjligt. Detta är egentligen enda sätet för dig att veta 100% vad du vill ha för mikrofon.

Tips kan vara och kolla upp ifall det finns någon inspelningsstudio eller ljudfirma i trakten som har lite olika mickar för dig att testa, eller att du kan låna hem mikrofoner från affären (om du inte tar tysken) och ta med in i studion. Tror inte det behöver bli så dyrt om du hittar en snäll tekniker som ändå inte skulle vara uppbokad.

Ljudkort finns flera olika, och det finns dem med inbyggda pre amps som är smidiga då de tar mindre plats oftast jämfört med ljudkort och extern pre amp. Fantommatning eller phantom-power eller +48v är en spänning som kan skickas ut via XLR-kabel till mikrofon. Behövs när du använder kondensatormikrofon så det är bra om det finns inbyggt också.

För att veta om ett kort är bra så, det du egentligen kan göra är att kolla upp så att det finns drivrutiner till ditt operativ, googla på kortet du tänker på och se om det finns problem med just det kortet som folk kanske skriver om, samt som du gör nu att fråga ifall folk har erfarenhet av det kortet, men egentligen är det ändå svårt så länge man inte sitter på exakt lika burk att kunna veta. Bara för att det funkar felfritt för Kalle så kan det strula för Peter.

Lycka till!!!

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är väl riktigt sugen på NT-2A:n om jag ska vara ärlig. Är det overkill att kunna ställa om mellan "omni, figure of eight and cardioid patterns"?

Black Knight ser fet ut också... men lite dyr... (för mig och mina ambitioner kanske).

Redigerat av JeanBruun
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Vad spännande för dig att det är dags att skaffa dig en hemmastudio! Bra också att du är ute i god tid och letar efter de komponenter du vill ha.

När det gäller mikrofon så rekommenderar jag dig väldigt starkt att du lånar hem lite olika om du har möjlighet till det då du nu har möjlighet att hitta en mikrofon som passar just din röst så bra som möjligt. Detta är egentligen enda sätet för dig att veta 100% vad du vill ha för mikrofon.

Tips kan vara och kolla upp ifall det finns någon inspelningsstudio eller ljudfirma i trakten som har lite olika mickar för dig att testa, eller att du kan låna hem mikrofoner från affären (om du inte tar tysken) och ta med in i studion. Tror inte det behöver bli så dyrt om du hittar en snäll tekniker som ändå inte skulle vara uppbokad.

Ljudkort finns flera olika, och det finns dem med inbyggda pre amps som är smidiga då de tar mindre plats oftast jämfört med ljudkort och extern pre amp. Fantommatning eller phantom-power eller +48v är en spänning som kan skickas ut via XLR-kabel till mikrofon. Behövs när du använder kondensatormikrofon så det är bra om det finns inbyggt också.

För att veta om ett kort är bra så, det du egentligen kan göra är att kolla upp så att det finns drivrutiner till ditt operativ, googla på kortet du tänker på och se om det finns problem med just det kortet som folk kanske skriver om, samt som du gör nu att fråga ifall folk har erfarenhet av det kortet, men egentligen är det ändå svårt så länge man inte sitter på exakt lika burk att kunna veta. Bara för att det funkar felfritt för Kalle så kan det strula för Peter.

Lycka till!!!

MVH

Anders

Tack för ett bra tips!

Det är ett ljudkort med inbyggda pre amps som jag är ute efter.

Har lite vänner som förmodligen kan hjälpa mig att prova ut mickar om jag kan låna någonstans.

Jag får dock lite dåligt samvete av att låna i den lilla lokala musikaffären och sedan köpa där det är billigast vilket min budget tvingar mig till.

Känns lite som att Thomann är musikaffärernas motsvarighet till vad CDON är mot de stackars skivaffärerna, om det nu finns några sådana kvar i småstäderna. Lite synd att de inte kan konkurrera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det förstår jag, jag skulle nog också räkna med att jag skulle köpa från affären om de lånar ut ett antal mickar åt mig för att få prova. MEn dina kompisar kanske sitter på lite olika mickar du kan kan testa, kanske även en NT-2?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Gizmozis, som gammal medlem borde du väl tipsa om Claes testsite någon gång!?

http://testing.holmerup.biz/

Här finns en jäkla massa mickar i din prisklass. Själv är jag en varm baryton och behöver därför inte heller särskilt mycket värme i micken, varför jag kör en AKG C214. OM du vill komma billigare undan så kan du ju kolla på C3000 eller någon av Perception-mickarna.

Korten du är inne på är säkert helt ok. Ett annat i samma genre är FOCUSRITE SAFFIRE 6 USB: http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_6_usb/

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på att göra det, men valde att just nu inte göra det på grund av att det är oerhört viktigt att TS vet vad det är han lyssnar på egentligen när det gäller testet. Det är hur mickarna låter på just den ljudkällan och kan låta totalt annorlunda på honom, vilket då i vissa fall kan bli missledande om man är i sin absoluta uppstart och inte är 110% införstådd med detta. Så sajten kan inte användas till att hitta den bästa micken för dig, men den kan användas till för att höra någorlunda skillnader på olika mikrofoner.

Så jag står fast vid....ta hem olika och testa, och/eller låna dina kompisars och testa. Gör A/B-tester på dig själv med dessa inspelningar. Använd testsajten som en guide till olikheterna i mickarna.

MVH

Anders

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl riktigt sugen på NT-2A:n om jag ska vara ärlig. Är det overkill att kunna ställa om mellan "omni, figure of eight and cardioid patterns"?

Med tanke på att de flesta inte har ett rum som är riktigt bra, så är det overkill, eftersom de flesta inte kommer att ha nytta av annat än kardioidläget...

Vill också bekräfta vad Gizmozis säger om min testsite. Man kan se det som smakprov på hur mickarna kan låta, men det är ju med mina ljudkällor och i mitt rum, med min idé om placering etc - så det kan som sagt vara användbart för att kolla hur stor/liten skillnad det är mellan de olika. Har man själv någon av modellerna, så kan man också försöka bilda en uppfattning om vilken skillnad det är mellan de egna inspelningarna och mina inspelningar, så att man har en referenspunkt där.

Ett varningens ord är också på sin plats: Lyssna inte på för många efter varandra - för då blir du fartblind och kommer inte att höra någon skillnad alls till slut... 😉

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger, köp en SP B1 för 990 spänn, och prova. Billig peng, och jag kan näst intill garantera att du kommer trivas med micken.

Ingen vits att härja kring marginella olikheter i denna prisklass, så kör på.

Jag hade faktiskt snöat in lite på den nicken när jag började kolla. Killen i den lokala musikaffären kunde inte ta hem den och sa att alla Kina-mickar är rätt likvärdiga.

Tackar för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att de flesta inte har ett rum som är riktigt bra, så är det overkill, eftersom de flesta inte kommer att ha nytta av annat än kardioidläget...

Vill också bekräfta vad Gizmozis säger om min testsite. Man kan se det som smakprov på hur mickarna kan låta, men det är ju med mina ljudkällor och i mitt rum, med min idé om placering etc - så det kan som sagt vara användbart för att kolla hur stor/liten skillnad det är mellan de olika. Har man själv någon av modellerna, så kan man också försöka bilda en uppfattning om vilken skillnad det är mellan de egna inspelningarna och mina inspelningar, så att man har en referenspunkt där.

Ett varningens ord är också på sin plats: Lyssna inte på för många efter varandra - för då blir du fartblind och kommer inte att höra någon skillnad alls till slut... 😉

Tack!

Men om jag t ex skulle spela in mina barns dagis eller skolades över och de sjunger i grupp. Då kanske det är "bra att ha"...?

Ska kolla in din site!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara slå ett slag för mikrofonen Blue "Bluebird".

2500 SEK hos tysken så det ligger inom 3000 gränsen. Låter otroligt mycket bättre än NT2:an imo.

Snygg är den också... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php/topic/81473-en-prisvaerd-mic-foer-fraemst-saang/page__view__findpost__p__1163324

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte läge att påpeka rummets betydelse snart? Jag tycker absolut att priset bör vara avgörande i TS fall, kvalliten på inspelningen blir inte bättre än den svagaste länken i kedjan och risken är väl stor att det är akustiken i källarrummet i detta fall?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men man ska inte förglömma att man KAN göra trevliga produktioner trots brister i rummet. Speciellt om man ska jobba med blöta mixar.

Japp det håller jag med om, uttryckte mig lite fel där, men poängen var att han inte ska köpa för dyr mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php/topic/81473-en-prisvaerd-mic-foer-fraemst-saang/page__view__findpost__p__1163324

Som jag skrev så var det min åsikt jag förmedlade inte någon sanning. Vad är det för fel att rekommendera en mikrofon som man tycker ger ett väldigt bra resultat i pris/prestanda? Kan inte se att jag skrev att den skulle bli perfekt just för trådskaparen. Syftet med mitt inlägg var bara att lyfta fram ytterligare ett alternativ.

Sedan så kanske jag inte skulle ha skrivit att den är bättre än NT2:an men som sagt det är min åsikt efter att ha arbetat med dem bägge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har jag så klart all förståelse för. Därför skrev jag inte heller att A var bättre än B utan bara vad jag erfarit.

Jaja, ska inte lägga ner någon mer tid på att ta upp tråden då allas vårt syfte är att hjälpa TS.

Sedan kan jag dock tycka att det är lite synd att det alltid ska rekommenderas div Röde mikar när det kommer till instegsmodeller då det finns så många andra trevliga alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jean.

Kan rekomendera Röde NT-1 den en grymt bra mick till sånginspelning

och funkar utmärkt Om du klarar dig med bara njurupptagning.

rodent1a.l.jpg

Har inte jobbat med NT-2 an så jag kan inte säga hur den är på sång.

Nt-2an har mer möjligheter med inställning av upptagningsförmåga samt Basavskärning och Pad.

post-8284-1232431853_thumb.jpg

Dom sistnämda funktionerna har du oftast inbyggda på kanalstripen om du har

ett bättre mixerbord så dom är inte nödvändiga att ha på micken.

Kör man där i mot med ett ljudkort med inbyggda preamps är det inte säkert att du har

dom funktionerna då är dom värda att betala extra för på micken.

Möjligheten att Spela in med 8 är dock väldigt bra att ha.

Framför allt för om man har två NT-2 har möjlighet att spela in i Blumlein stereo.

Åtta är dessutom användbart om du skall spela in två sångare med en mickrofon.

Dom kan då stå på var sin sida om mickrofonen och behöver inte trängas sida vid sida.

Fördelen som runtagade upptagningsmönster är att du inte får någon proximtyeffekt

dvs bashöjning när du sjunger nära micken.

Röde Nt-1a:

http://www.soundonsound.com/sos/may04/articles/rodent.htm

Röde NT-2a:

http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/rodent2a.htm

När det gäller ljudkort tycker jag att du skall kolla in

Focusrite och Presonus deras mickpreampar är väldigt bra.

Focusrite Saffire Pro24DSP:

http://polysonic.se/prod.php?prodid=241009

PRESONUS FireStudio Mobile:

http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_mobile.htm?sid=c7e76d25f1a4106bf47334dc37bb464b

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Åtta är dessutom användbart om du skall spela in två sångare med en mickrofon.

Dom kan då stå på var sin sida om mickrofonen och behöver inte trängas sida vid sida.

http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_mobile.htm?sid=c7e76d25f1a4106bf47334dc37bb464b

Detta är dumdristigt anser jag. Minimal kontroll under kompression och EQ, när man lika väl kan köra 2 tagningar med cardoid för full separat kontroll.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Nt-2an har mer möjligheter med inställning av upptagningsförmåga samt Basavskärning och Pad.

Dom sistnämda funktionerna har du oftast inbyggda på kanalstripen om du har

ett bättre mixerbord så dom är inte nödvändiga att ha på micken.

Kör man där i mot med ett ljudkort med inbyggda preamps är det inte säkert att du har

dom funktionerna då är dom värda att betala extra för på micken.

Pad -funktionen i micken kan inte ersättas senare i kedjan utan måste användas på micken för önskad funktion.

Möjligheten att Spela in med 8 är dock väldigt bra att ha.

Framför allt för om man har två NT-2 har möjlighet att spela in i Blumlein stereo.

Hur ofta har du spelat in ett Blumlein Pair? Du kanske du tänker på MS-stereo?

Största skillnaden mellan NT1-A och NT2-A är förutom single vs. dubbelkapselkonstruktionen, att NT2-A har en annan (bättre och neutralare i mitt tycke) kapsel.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken fart det har blivit här! Vad glad jag blir över alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara slå ett slag för mikrofonen Blue "Bluebird".

2500 SEK hos tysken så det ligger inom 3000 gränsen. Låter otroligt mycket bättre än NT2:an imo.

Snygg är den också... :rolleyes:

Ja den verkar grym!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Gizmozis, som gammal medlem borde du väl tipsa om Claes testsite någon gång!?

http://testing.holmerup.biz/

Här finns en jäkla massa mickar i din prisklass. Själv är jag en varm baryton och behöver därför inte heller särskilt mycket värme i micken, varför jag kör en AKG C214. OM du vill komma billigare undan så kan du ju kolla på C3000 eller någon av Perception-mickarna.

Korten du är inne på är säkert helt ok. Ett annat i samma genre är FOCUSRITE SAFFIRE 6 USB: http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_6_usb/

AKG C214 vill jag ha!!! Fast det blir dyyyrt när man ska ha allt krimskrams runtomkring.. sticker iväg. sp B1 lät faktiskt väldigt bra på Thomanns testljud soul male... Gillart! =) Är alltid såhär med mig! Börjar med något billigt och sedan skenar det iväg! Jag får helt enkelt försöka testa lite mickar och se vad som passar min röst. Kan ju vara lite onödigt att slänga ut 3000 på något som inte passar. Typ som att köpa värsta löparskorna i fel storlek... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om några av mina svar verkar osammanhängande eller konstiga... Iphonen ändrar ju orden lite ibland som ni kanske vet... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat in Claes testsite nu och det är nog som ni säger. Jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna efter. Svårt att relatera till min röst osv. Sedan, no offense Claes. Men det var rätt jobbig melodi på klippen... Hoppas att jag inte sårat/sågat någon nu. Antar att det är för att man ska höra kvalitén. Fan vad grymma ni är här för övrigt! Just när det är flera som tycker och tänker och kommenterar varandras inlägg så får man en bra överblick på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker heller inte att det är helt lätt att skaffa sig en uppfattning om mikrofonen genom att lyssna på Claes inspelningar. Tycker kanske att den akustiska gitarren och bruset ger mer information än det övriga.

Min personliga åsikt är att om man inte vet vad man vill ha/är ute efter och har max 3 papp att lägga på mikrofon så är Studio Projects B2 och SE Elctronics X1 det mesta bang for the buck du kan hitta.

Skulle det vara så att någon av dom två mikrofonerna inte passar din röst har du ändå skaffat en bra alternativ mikrofon den dagen du ska spela in andra ljudkällor än din egen röst.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker heller inte att det är helt lätt att skaffa sig en uppfattning om mikrofonen genom att lyssna på Claes inspelningar. Tycker kanske att den akustiska gitarren och bruset ger mer information än det övriga.

Min personliga åsikt är att om man inte vet vad man vill ha/är ute efter och har max 3 papp att lägga på mikrofon så är Studio Projects B2 och SE Elctronics X1 det mesta bang for the buck du kan hitta.

Skulle det vara så att någon av dom två mikrofonerna inte passar din röst har du ändå skaffat en bra alternativ mikrofon den dagen du ska spela in andra ljudkällor än din egen röst.

Tja! Tack!

Jag antar att du menar B1 eller? Hittar bara B1 & B3.

Är det värdare att köpa denna än att köpa en AKG p220 för en femhundring till? Några erfarenheter av B3? Bara 400:- mer än B1:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...