Jump to content
Annons

Uppmickning av fiol


Paprikadude

Recommended Posts

Jag håller på med en inspelning och skall senare spela in ett kort fiolsolo i en pop/punk låt. Jag vet inte riktigt hur man ska micka upp en fiol. Några tips?

Planen nu är att jag tar en SM58 och riktar uppifrån mot fiolen för att fånga upp ett nära ljud och sen en NT1A eller annan kondensatormikrofon (har inte så många att välja på för tillfället) som då ska fånga upp rummet. Vill någon komma med ett bättre eller bara annorlunda förslag så kom gärna med det.

Jag är begränsad till SM57,SM58,NT1A,(NT5kopia) och diverse andra dynamiska.

Är tacksam för alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dynamiska mickar är ingen direkt höjdare på fiol/stråkinstrument.

Ta en kondensatormick!

Tänk dig att du står rakt framför fiolspelaren.

Sätt micken ca 40 cm ovanför nedersta delen av greppbrädan, riktad lite mot stallet. Gå gärna fram och "scanna ljudet" med öronen... Då kommer du att höra en hel del skillnad, beroende på var du sätter micken.

Lycka till!

/

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. Ska jag då skippa rumsmicken och sätta den kondensatorn såsom du sa eller ta ytterligare en kondensator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. Ska jag då skippa rumsmicken och sätta den kondensatorn såsom du sa eller ta ytterligare en kondensator?

Ja, om det nu inte är ett väldigt bra rum, och fiolen inte ska ha ett ensamt soloparti, så är det inte nödvändigt med ytterligare uppmickning. Kommer nog ändå inte att höras skillnad, bland trummor och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well I say! Med ett spår inspelat, två dubbningar och ett spår med en oktavstämma blev det ett helt fantastiskt ljud! Kan vara det vackraste jag någonsin spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in solofiol för ett tag sen. Rummet var bra, litet o dött. Mickade upp med en kondensator småmembran ca 50 cm ovanför violinisten, micken riktad mellan fiolens hals och kropp.

Det blev bra. Fördelen med etta är att, som i mitt fall, en stående violinist som gillar at röra sig KAN röra sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...