Jump to content
Annons

Luftig & dynamisk mastering


Distadgurka

Recommended Posts

Tjo!

Som rubriken lyder! Hur får man till den luftiga och breda ljudbilden i masteringen?

Har suttit i X antal timmar och försökt få till det men det känns ju helt omöjligt.

Sitter ju med pluggar då, de som får jobba mest är Waves C4 multibandare l3 limiter och ett gäng EQs.

Kanske krävs lite sjyst hårdvara för att få till det?

Några generella tips eller är det bara att skicka iväg det till cutting room och inse nederlaget? hehe 8)

God kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svår fråga att svara på, men jag kan säga som så att om inte mixen sitter till 100% så kommer inte masteringen heller att göra det. Om man har slarvat vid mixningen är det omöjligt att få det att låta helt bra när man mastrar.

Hårdvara får det (i alla fall enligt min mening) att låta bättre, men det är dyrt att mastra professionellt. Om du har spelat in och mixat hemma kan du nog även mastra hemma med mjukvara och få till ett acceptabelt resultat. Hårdvara är inget måste, det går att mastra ändå.

Luftig ljudbild (beroende på hur man tolkar uttrycket "luftig") får man om man är noga med högpassfilter på alla kanaler som inte behöver bas och om man använder lite lagom med kompressor på så många spår som möjligt (en ratio på kanske 2:1 kan mycket väl räcka). Så skapar man i alla fall min definition av "luftig".

Bred ljudbild måste du nog åstadkomma redan i mixen, sedan går det att förstärka det hela genom att använda stereobreddare i masteringen (men man ska vara aktsam med det, eftersom det kan orsaka fasfel). Använd mycket panoreringar, och använd gärna panorerade delayer för att skapa en bred stereobild.

Oavsett vilket är det viktigt att påpeka att ju noggrannare man är med mixen, desto snabbare och enklare kommer det att gå när man mastrar! Om det är svårt att mastra en låt är det ofta ett tecken på att mixen inte riktigt håller och att man istället bör gå tillbaka och arbeta vidare med den.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den är lite lurig, hehe.

Jag får ju till ett rätt så bra resultat i dagsläget.

Men det blir ju att jag jämför med professionella mastringar, och det går ju inte sticka under stolen med att det är en helt annan femma att lyssna på!

Mastringarna jag gör låter ju verkligen "limiterade" jämförelsevis!

Kan ladda upp ett exempel under morgondagen!

Gizmozis : Vad är just en "M/S" kompressor? Har nog inte hört talas om det innan direkt.. Om det inte är en förkortning för nått helt uppenbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt att du komprimerar mid för sig och side för sig. På detta sätt får man lite mer kontroll och kan få en bredare ljudbild. Finns pluggar med färdiga presets för det också, som exmepelvis MD3 som jag brukar slänga på ibland om jag ska göra en tillfällig mastring av en mix. Sedan skickar jag alltid iväg för mastring.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka mixen / låten till ett masteringsbolag.

Beskriv så detaljerat som möjligt hur du vill ha det, ange gärna ett exempel på någon låt du gillar.

Om resultatet inte motsvarar förväntningarna så är det nog fel på mixen.

Mastering är inget man gör i "sovrummet" så att säga, det krävs lite mer än en multibandskompressor + eq...

Tänk på att kompressorer minskar dynamiken i musiken.

Köp typ Bob Katz bok "Mastering Audio - the art and the science" så får du en bättre bild av masteringens syfte.

Luftigheten som du skrev kommer garanterat inte från masteringen...

Gör typ 10 olika mixar på låten med bara en limiter på masterbussen och lyssna vilken version som låter bäst i olika miljöer,

i bilen, vardagsrummet, hörlurar, laptoppen.... Allt handlar egentligen om en kompromiss, det skall låta respektabelt var som helst...

Det finns en anledning till att div. låtar kommer i olika versioner, typ clubmix, radio-edit, mm.

För att passa i en viss miljö.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta och göra nått sånt nån gång!

Grejjen är att jag driver en liten demostudio där folk kan komma och spela in demos för en rätt billig peng..

Så detta materialet är ju ingenting som jag skickar iväg för proffs mastering. (Banden som spelar in hör nog inte ens skillnad)

Och det är ju inte så att jag tror att det finns nått magiskt verktyg som alla använder för att få det att låta gött!

Man för att få upp volymen måste det ju komprimeras och limiteras en del!

Men att göra detta samtidigt som att behålla dynamiken och lättheten/luftigheten i låten.. Där känns det inte som jag når det resultat som jag skulle vilja!

Har testat göra om mix osv, men får ändå inte riktigt till det.. hmm grubbel, grubbel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara får det (i alla fall enligt min mening) att låta bättre, men det är dyrt att mastra professionellt. Om du har spelat in och mixat hemma kan du nog även mastra hemma med mjukvara och få till ett acceptabelt resultat.

I dagen läge med bra pluggar som UAD etc. så anser jag att det spelar extremt liten roll om man kör hårdvara eller mjukvara. Det som avgör till 99% (minst!) är kombinationen erfarenhet/kunskap samt lyssningen. En duktig masteringstekniker med en bra lyssning kan göra lika bra jobb med pluggar som hårdvara. Att de duktiga, erfarna masteringskillarna sitter på dyr hårdvara beror mer på att de har råd med denna lyx samt att även de är människor och således drabbas av GAS precis som alla andra. 😛

Att man inte får till sin egen mastering beror oftast på dålig lyssning, liten erfarenhet samt det faktum att man inte kan höra sitt eget material men "nya" öron; en viktig del av mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I dagen läge med bra pluggar som UAD etc. så anser jag att det spelar extremt liten roll om man kör hårdvara eller mjukvara. Det som avgör till 99% (minst!) är kombinationen erfarenhet/kunskap samt lyssningen. En duktig masteringstekniker med en bra lyssning kan göra lika bra jobb med pluggar som hårdvara. Att de duktiga, erfarna masteringskillarna sitter på dyr hårdvara beror mer på att de har råd med denna lyx samt att även de är människor och således drabbas av GAS precis som alla andra. 😛

Att man inte får till sin egen mastering beror oftast på dålig lyssning, liten erfarenhet samt det faktum att man inte kan höra sitt eget material men "nya" öron; en viktig del av mastering.

Borde kunna vara så! Och på alla de punkterna ligger man ju en del efter om man säger så! Hehe..

Här kommer lite ljudklipp iaf... Detta jämför jag mestadels med Coldplay låtar! Men det låter ju inte alls lika livfullt så att säga!

"http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3"'>http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3"

http://www.speedyshare.com/files/27503469/Sample.mp3

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite ljudklipp iaf... Detta jämför jag mestadels med Coldplay låtar! Men det låter ju inte alls lika livfullt så att säga!

Lyssnade på klippet. Det är mycket mellanregister. Det gör att det gärna låter endimensionellt. Pressar man mellanregister låter det snart inte så livfullt.

Basen har stor dynamik. Det gör det svårt att få upp nivåerna. Vill du pressa ytterligare är det bra om du komprimerar det lägre registret separat innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på klippet. Det är mycket mellanregister. Det gör att det gärna låter endimensionellt. Pressar man mellanregister låter det snart inte så livfullt.

Basen har stor dynamik. Det gör det svårt att få upp nivåerna. Vill du pressa ytterligare är det bra om du komprimerar det lägre registret separat innan.

Hmm tycker du? Jag upplever det nästan tvärtom.. Att det ska på lite mid till jämfört med det jag refererar till!

Det är just så jag försöker jobba.. I multibandaren så låter jag bli att komprimera mid !

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagen läge med bra pluggar som UAD etc. så anser jag att det spelar extremt liten roll om man kör hårdvara eller mjukvara. Det som avgör till 99% (minst!) är kombinationen erfarenhet/kunskap samt lyssningen. En duktig masteringstekniker med en bra lyssning kan göra lika bra jobb med pluggar som hårdvara. Att de duktiga, erfarna masteringskillarna sitter på dyr hårdvara beror mer på att de har råd med denna lyx samt att även de är människor och således drabbas av GAS precis som alla andra. 😛

Att man inte får till sin egen mastering beror oftast på dålig lyssning, liten erfarenhet samt det faktum att man inte kan höra sitt eget material men "nya" öron; en viktig del av mastering.

Sant. Givetvis är "nya öron", bra lyssning och lång erfarenhet viktigare än dyr hårdvara. En oerfaren tekniker med dålig lyssning kan inte skapa underverk även med den dyraste hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att alltid använda mult-band kompressorer och limiters vid mastring är väldigt mycket en "gör det själv" internet myt.

Limiter måste man använda så att man inte slår över nollan. Men utöver det behöver man inte använda limiter om man inte vill. Jag har alltid en limiter ställd på -0,3 sist i signalkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en TC Finalizer Plus, mastringsburk. en äldre variant av den här

http://www.thomann.de/se/tc_finalizer_96k.htm

Jag tycker den är fruktansvärt bra. Den skulle ganska enkelt kunna komprimera enbart basen i en mix. Man kan även låta den "lyssna" på en låt först, och sen komprimera och ställa ljudet i ligth, medium eller hård komprimering. Jag har använt ligth automatiken mycket, man får upp nivåerna exakt dit man vill, utan de irriterande distpikarna. Och helt utan ful pumpning. Man kan även ställa all manuellt, det har jag börjat lära mig nu.

Jag hittade min beg för 3000 kr om jag minns rätt. För inte så länge sen kostade de 30.000 kr. Den är lätt värd mer än 3000 tycker jag, tackar Joachim här på forumet som föreslog den för mig. De dyker upp ganska sällan tror jag, men med lite tur kanske du hittar en väldigt billigt. För inte så många år sen tror jag alla skivor mastrades med de här burkarna. Googlar man om det här kan man hitta folk som skriver om en liknande burk från DBX, den ska vara ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en TC Finalizer Plus, mastringsburk. en äldre variant av den här

http://www.thomann.de/se/tc_finalizer_96k.htm

Jag tycker den är fruktansvärt bra. Den skulle ganska enkelt kunna komprimera enbart basen i en mix. Man kan även låta den "lyssna" på en låt först, och sen komprimera och ställa ljudet i ligth, medium eller hård komprimering. Jag har använt ligth automatiken mycket, man får upp nivåerna exakt dit man vill, utan de irriterande distpikarna. Och helt utan ful pumpning. Man kan även ställa all manuellt, det har jag börjat lära mig nu.

Jag hittade min beg för 3000 kr om jag minns rätt. För inte så länge sen kostade de 30.000 kr. Den är lätt värd mer än 3000 tycker jag, tackar Joachim här på forumet som föreslog den för mig. De dyker upp ganska sällan tror jag, men med lite tur kanske du hittar en väldigt billigt. För inte så många år sen tror jag alla skivor mastrades med de här burkarna. Googlar man om det här kan man hitta folk som skriver om en liknande burk från DBX, den ska vara ännu bättre.

Alright! Låter ju ganska intressant!

Har du något man kan lyssna på där du använt den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Limiter måste man använda så att man inte slår över nollan. Men utöver det behöver man inte använda limiter om man inte vill. Jag har alltid en limiter ställd på -0,3 sist i signalkedjan.

Det var mer multi-bands limiters jag syftade på.

Hej,

Herbeck

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm tycker du? Jag upplever det nästan tvärtom.. Att det ska på lite mid till jämfört med det jag refererar till!

Det är just så jag försöker jobba.. I multibandaren så låter jag bli att komprimera mid !

Okej. Jag tänker framförallt på lågmidden. Upplever att den är för dominant i materialet. Jag tänker att det sätter gränser för hur starkt du kan pressa materialet.

Testade att eq'a midden plus att jag komprimerade boten (kicken) separat. Utigck från din mp3. Då låter det såhär:

http://www.speedyshare.com/files/27507631/forum_distadgurka.aif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej. Jag tänker framförallt på lågmidden. Upplever att den är för dominant i materialet. Jag tänker att det sätter gränser för hur starkt du kan pressa materialet.

Testade att eq'a midden plus att jag komprimerade boten (kicken) separat. Utigck från din mp3. Då låter det såhär:

http://www.speedyshare.com/files/27507631/forum_distadgurka.aif

Låter klart lite snyggare!

Blev litelite finare topp med.. Lite eq där med eller är det bara att det är AIF?

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få det dynamiskt skulle jag helt enkelt skita i att mastera 🙂

Nej, riktig mastring handlar om mycket mer än att pressa ihop dynamiken. Ett noggrant mastrat jazzalbum låter bättre än den omastrade råmixen, och ändå med bevarad dynamik.

Att närmaste skiva på Topp40-listan låter starkare än det lilla jazzalbumet är helt en annan sak.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev litelite finare topp med.. Lite eq där med eller är det bara att det är AIF?

Jag utgick från din mp3 och istället för att återkomprimera den valde jag at låta den vara okomprimerad. Tror inte diskanten beror på det.

Men när jag dämpar mellanregistret, plus komprimerar botten kommer diskanten fram tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgick från din mp3 och istället för att återkomprimera den valde jag at låta den vara okomprimerad. Tror inte diskanten beror på det.

Men när jag dämpar mellanregistret, plus komprimerar botten kommer diskanten fram tydligare.

Skulle nog kunna vara så! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå lågmid brukar jag alltid testa att skära lite vid 250 hz på PA master-eq. Lika på inspelningar. Ganska ofta kan det göra att det låter bätrre. Boostar man en mix där brukar det låta hemskt, 250 hz är "ful" frekvens, om det finns nu en sån, 250 hz är varken bas eller mid,. Har man skruvat allt annat rätt ska man inte skära där, men det är alltid värt att prova. Kanske mer i PA-ljud än i studio. Men blir det för mycket 250 hz låter det inte vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå lågmid brukar jag alltid testa att skära lite vid 250 hz på PA master-eq. Lika på inspelningar. Ganska ofta kan det göra att det låter bätrre. Boostar man en mix där brukar det låta hemskt, 250 hz är "ful" frekvens, om det finns nu en sån, 250 hz är varken bas eller mid,. Har man skruvat allt annat rätt ska man inte skära där, men det är alltid värt att prova. Kanske mer i PA-ljud än i studio. Men blir det för mycket 250 hz låter det inte vackert.

Jepp, 250hz är rent ut sagt en j"""a piss frekvens, hehe. Låter skit och och duktig på att runda i livesammanhang 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bummel i en akke-gura, ligger inte det runt 200-300? Tycker det låter mycket bättre när man tunnar ur lite där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright! Låter ju ganska intressant!

Har du något man kan lyssna på där du använt den?

Det här har jag fått mkt fina kommentarer för, utan Finalizern hade jag aldrig fåt till det ljudet.

https://www.studio.se/index.php?app=downloads&showfile=10352

Polare som är chef på Gävle konserthus och även PA-kille sen 25 år kör med en Finalizer live. Mixar först banden så bra det går som vanligt, låter sen Finalizern läsa av materialet en stund och slår sen på den, hokus pokus låter allt rejält mkt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, riktig mastring handlar om mycket mer än att pressa ihop dynamiken. Ett noggrant mastrat jazzalbum låter bättre än den omastrade råmixen, och ändå med bevarad dynamik.

Att närmaste skiva på Topp40-listan låter starkare än det lilla jazzalbumet är helt en annan sak.

Helt riktigt. En sak man gärna bortser ifrån är att mastering också används för att få alla låtar på ett album att ha ett något sånär enhetligt sound. Då handlar det definitivt inte om att bara maxa volymen. Om man lyssnar på ett album (vare sig det är från en cd eller från Spotify) blir det ju lite konstigt om låtarna inte låter som att de håller ihop.

En rekommendation från Bob Katz är att sången låter lika stark på alla låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen som har fler råd eller riktlinjer att komma med?

Det snackas ju om att man måste besitta en bra erfarenhet för detta!

Men ni som har just denna erfarenheten! Måste väll finnas några studionissar här på forumet som är jävliga på just att mastra?

Hur ser arbetssättet ut?

Nått jag är ute efter just med som känns väldigt svårt, det är att få "närhet" i låten..

Känns som det hänger ihop med den smått luddiga termen " luftigt "

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...