teh_dude Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Hört uttrycket många gånger, frequency clashing etc. hur låter det egentligen när dem krockar?
hypnotic ant Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Det låter väl inte på ett speciellt sätt. Det som händer är att två instrument spelar vid ungefär samma frekvens och ligger och trängs i mixen. Kan vara svårt att urskilja tonhöjd och sound från instrumenten. 2
Valle Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 hur låter det egentligen när dem krockar? Extraordinärt.
teh_dude Postat 18 mars 2011 Trådstartare Postat 18 mars 2011 Borde frekvenserna inte ta ut sig när de spelar vid samma frekvenser eller tänker jag på fasfel nu?
JohnRick Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Borde frekvenserna inte ta ut sig när de spelar vid samma frekvenser eller tänker jag på fasfel nu? Att de blir trötta och lägger sig och vilar menar du?
Mr Keys Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Att de blir trötta och lägger sig och vilar menar du?
teh_dude Postat 19 mars 2011 Trådstartare Postat 19 mars 2011 JohnRick: Haha, lustigkurre 😛 Jag formulera det fel, jag förvirrade fasfel med frekvenskrock, sorry. Nu är jagmed på det
madeinroad79 Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 (redigerat) ☺️ jo, jag håller på och kollar på det nu, som jag fattar det, va inne och kolla på en sida där de snackar om "frequency clashing" http://www.djforums.com/forums/showthread.php?t=197709 Om du tex kör en baskagge och en basgång och så lägger du tex bandpassfilter på både bas och kick, tex mellan 30-300 hz på båda, då ligger de och slår mot varandra, tänk en vanlig signal, dvs när de ligger i fas ökar amplituden, när de ligger i ofas minskar amplituden, eftersom de ligger med helt olika frekvens så det kommer att upplevas som mullrigt, oklart och dovt. Om du börjar svepa ett filter lite så kommer du att höra när ljudet blir mycket klarare, dvs du får mer energi i både basen och kicken eftersom de nu börjar arbeta i ett "eget" frekvensområde. Testa dig fram med lite filterlösningar och så får du se.... och kör tex basen med ett filter med polvänd diskant vid tex 125 hz då blir det "körv med basmos" Kolla lite på det, du får mycket mer energi på rätt ställe eftersom de inte bråkar på samma frekvens, dvs du får också ett mycket bättre och klarare och högre ljud .... När det gäller fasfel så är väl det när man mickar i stereo eller har fler mickar till samma ljudkälla, så om du tex mickar i stereo så skall ljudet nå mickarna exakt samtidigt, gör det INTE det har du fasfel, blir ju samma fenomen. MEN en VIKTIG skillnad, STEREO du vill köra signalerna i fas, frequency clashin, du vill undvika att de är i ofas så upplever iallafall jag verkligheten just nu ☺️ men de kan vara fel..... Redigerat 28 mars 2011 av madeinroad79
BluesBoy Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 och kör tex basen med ett filter med polvänd diskant vid tex 125 hz då blir det "körv med basmos" Polvänd diskant?
Jetblack Postat 28 mars 2011 Postat 28 mars 2011 Hört uttrycket många gånger, frequency clashing etc. hur låter det egentligen när dem krockar? Ett ord räcker: hemgjort! Det låter som något som är inspelat med de inbyggda mikrofonerna på en gammal bandspelare. Man kan nog bäst beskriva det som att frekvenserna bekämpar varandra istället för att komplettera varandra (men det är som sagt inte samma sak som fasfel).
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) Polvänd diskant? Som jag fattar de när Q värdet är inverterat, dvs puckeln går ner istället för upp dvs bandstop/notch filter Redigerat 29 mars 2011 av madeinroad79
Demonproducenten Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Som jag fattar de när Q värdet är inverterat, dvs puckeln går ner istället för upp dvs bandstop/notch filter q-värdet reglerar hur brett bandet är som du justerar
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 q-värdet reglerar hur brett bandet är som du justerar Ja det stämmer ju, tänkte lite fel, det är ju förstärkningen som är positiv eller negativ. Det är inte Q värdet i sig som inverteras det är funktionen? Q måste ju vara en konstant. Men jag tänkte "Q-värdet" som en del i en x^2 graf och då blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 så blir det ju 1/(x^2) och grafen går ju ner som på ett bandstopp. Kolla får du se, blir ju exakt . Kan de va så kanske? ☺️
BluesBoy Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) Uhh, ok? Jag antar att jag fått ett svar nu, eller? 😄 Redigerat 29 mars 2011 av BluesBoy
Demonproducenten Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Ja det stämmer ju, tänkte lite fel, det är ju förstärkningen som är positiv eller negativ. Det är inte Q värdet i sig som inverteras det är funktionen? Q måste ju vara en konstant. Men jag tänkte "Q-värdet" som en del i en x^2 graf och då blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 så blir det ju 1/(x^2) och grafen går ju ner som på ett bandstopp. Kolla får du se, blir ju exakt . Kan de va så kanske? ☺️ huga matte är inte min starka sida jag tror inte ens jag vet vad du menar här 🙂
mixopenta Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Ja det stämmer ju, tänkte lite fel, det är ju förstärkningen som är positiv eller negativ. Det är inte Q värdet i sig som inverteras det är funktionen? Q måste ju vara en konstant. Men jag tänkte "Q-värdet" som en del i en x^2 graf och då blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare och om man inverterar x^2 så blir det ju 1/(x^2) och grafen går ju ner som på ett bandstopp. Kolla får du se, blir ju exakt . Kan de va så kanske? ☺️ Om jag bortser från de matematiska hieroglyferna och ser till innebörden av vad jag tror du menar, har du i princip rätt: Ett lägre Q-värde resulterar i ett bredare (flackare) frekvensområde vars amplitud du vill förstärka eller dämpa. Ett högre Q-värde ger ett smalare (brantare) frekvensområde vars amplitud du vill förstärka eller dämpa
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 Därav min fråga. 😄 ha..ha.. glöm det där med polvänd diskant, funderade på detta och de kan ju inte funka, kollade sen upp sidan och såg ATT JAG MISSAT en mycket viktig del, jag kollade lite snabbt på en filterkurva men där diskuterade de att polvända diskanten på en hifi högtalare för att få bättre frekvensåtergivning vid användande av delningsfilter... glöm detta med polvänd diskant i detta sammanhang... men se nästa svar om du vill
madeinroad79 Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 (redigerat) huga matte är inte min starka sida jag tror inte ens jag vet vad du menar här 🙂 jo det är ju lite det som mixopenta är inne på, men lite mer teoretiskt. kolla lite på http://fuzzbass.fuzzphoto.eu/020703.html här finns lite filter för förklaringens skull FÖ är det fel funktion som ja inverterade innan måsta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen får du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret får du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q så ställs ju filterlutningen dvs hur stort gap det är mellan den låga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen. Om man kastar inte lite positiva och negativa x på ett rutat papper så ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 då ser du ju trenden och eftersom det bara är en andragradare så behöver du inte mer Och om man fattar det så blir det ju mycket enklare att ställa in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att få fram rätt frekvens till rätt instrument, jag tyckerdet är så svårt att se på mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det är lättare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper än bara HP och LP, det är bara det jag menar egentligen 😆 Redigerat 30 mars 2011 av madeinroad79
BluesBoy Postat 29 mars 2011 Postat 29 mars 2011 uhhh...vad hände med att bara pilla och lyssna? 😛 Nu blev jag snurrig igen, hahaha.
madeinroad79 Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Ja men TS frågar ju om frequency clashing 😆 de finns ju i alla mixar från början och säga att det låter hemmagjort som jetblack säjer tycker jag är lite fel. Det är mer torrmix eller grundmix. Och en grej jag INTE förstår mig på riktigt är att man skall ta något material dvs en annan mix som man tycker låter bra typ en låt på cd som man tycker e ok och jämföra den med sin egen mix. Jag har aldrig fått det att funka eftersom jag inte vet riktigt vad man skall lyssna efter och framförallt det är inte samma instrument. MEN jag märkte en grymt stor skillnad när jag jämförde två av mina egna mixar före och efter frequency clashing över hela registret. Jo det går ju bra å pilla lite bara man vet vad man skall pilla på 😉 och har du koll på filter e ju minst 80% av jobbet fixat, vill ja påstå. Så har man inte koll på filter kan de vara bra å kolla lite till
BluesBoy Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 Jag tror jag har bättre koll på filter än på matte. 😛
Demonproducenten Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 jo det är ju lite det som mixopenta är inne på, men lite mer teoretiskt. kolla lite på http://fuzzbass.fuzz....eu/020703.html här finns lite filter för förklaringens skull FÖ är det fel funktion som ja inverterade innan måsta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen får du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret får du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q så ställs ju filterlutningen dvs hur stort gap det är mellan den låga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen. Om man kastar inte lite positiva och negativa x på ett rutat papper så ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 då ser du ju trenden och eftersom det bara är en andragradare så behöver du inte mer Och om man fattar det så blir det ju mycket enklare att ställa in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att få fram rätt frekvens till rätt instrument, jag tyckerdet är så svårt att se på mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det är lättare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper än bara HP och LP, det är bara det jag menar egentligen 😆 haha 😄 varför göra det så teoretiskt matematiskt när man bara behöver välja frekvensområde, bandbredd å sen justera upp eller ner? jaja det är väl helt ok att diskutera men vete fan om det hjälper ts - å andra sidan har väl frågan rdan besvarats kanske så carry on med ekvationerna 🙂
madeinroad79 Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 haha 😄 varför göra det så teoretiskt matematiskt när man bara behöver välja frekvensområde, bandbredd å sen justera upp eller ner? jaja det är väl helt ok att diskutera men vete fan om det hjälper ts - å andra sidan har väl frågan rdan besvarats kanske så carry on med ekvationerna 🙂 Ja bara mena är ju lättare å "bara ratta" när man vet vad man gör. Det är bara en förenkling ändå eftersom alla filter i daw:en måste vara tidsdiskreta, eftersom de e just en daw 😉 Och ljudteknik är väl ändå väldigt teoretiskt till sin natur, eller har ja missat nåt 😆 BluesBoy: Jag tror jag har bättre koll på filter än på matte. 😆 Ja men filter är ju matte
BluesBoy Postat 30 mars 2011 Postat 30 mars 2011 BluesBoy: Jag tror jag har bättre koll på filter än på matte. 😆 Ja men filter är ju matte Hahaha! Jag visste att det skulle komma. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.