Jump to content
Annons

Arbeta tillsammans med olika daw


Anjou

Recommended Posts

Jobbar lite med en kille som använder Logic, själv kör jag C5.

När vi skickar wav- eller mp3filer mellan oss och importerar i våra olika projekt hamnar de lite fel.

Är det alltid så att man måste finjustera manuellt för perfekt synk, eller är det något som är galet hos någon av oss?

Har nästan alltid skickat iväg filer snarare än att ta emot, därför har jag inte noterat det här tidigare, men jag har inte fått anmärkning på att mina filer hamnat fel tidigare.

Naturligtvis har vi samma bpm-inställningar på projekten, och bouncar alltid ut från samma position.

Zoomar jag in så ser jag att transienterna i den andras filer hamnar lite efter griden, men med samma marginal låten igenom.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har haft samma problem när jag gjort jobb ihop med andra också. Tror tom det har varit så även om både jag och andra kört med Cubase. Skulle också vilja veta vad det beror på. Har ibland löst det med att ha fyra klick i början på varje spår så blir det lätt att kontrollera att allt ligger rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OMF-filer? Fast förstås: "An audio project saved in the OMF format can store multiple audio tracks, volume and pan information, and references to audio files. However, not all settings, such as insertion effects and channel routing options, may be saved in an OMF file. Therefore, not all project and track settings may be transferred when opening an OMF file in another application."

 

Synd att det inte verkar finnas någon allmän standard som fungerar för export/import mellan olika DAWs, eller finns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, SSL-programmet såg ut att kunna vara nyttigt, men mer i ett läge då man delar hela projekt med varandra.

I mitt läge handlar det mer om att importera exempelvis en stereofil och få den att synka med tidslinjerna och rutnätet i min daw.

Inget världsproblem att sitta och dra det rätt manuellt, men lite jobbigt i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...