Jump to content
Annons

Drawboardcontrol!


LejonLeo

Recommended Posts

Efter att ha sökt med ljus och lykta efter en ersättare till min kära, men mastodonta, Elkaorgel med tillhörande Elka Leslie, har jag kommit fram till att Clavias maskiner är de som låter klart bäst om man ska ha ett digitalt dito.

Av någon anledning, som är höljt i ett VÄLDIGT nattsvart dunkel har de av någon jävla anledning ersatt drawboardsen med KNAPPAR. Jag kan inte kommentera det närmare utan att alldeles tappa humöret, men låt oss bara konstatera att alla orgelälskare som innehar den "riktiga" varan (har även en Hammond. Den är till salu för övrigt)har lärt sig spela efter

orgelns principer och att använda drawboards på ett musikalsikt sätt är ju lika självklart som gitarristen använder anslag och plektrumtekniker för att ändra tonen i gitarren.

I sann keyboardanda har Clavia fått för sig att vi organister hellre trycker på en knapp när vi vill ändra klangfärgen. Eller ännu hellre, laddar fram ett presets.

Alltså, vad i helvete tänkte de på Clavia? De har ju lyckats med så mycket annat men här bet de allt sig själva i röven så det bara spruta massor utav bajs. Överallt är det bajs. I deras fina lokaler, på mattan, på tangenterna , på kontoret...

Men det var inte därför jag kom hit.

Jag kom hit som en följd av detta för att fråga om det finns några användbara (ja alltså sådana som går att använda) hårdvarukontroller för att styra drawboards? Jag vet att både Viscount ,Roland och Wersi har ljudmoduler (som låter sådär) med drawboards och lite knappar för att styra annat, men de kostar trots allt mellan 4-5000:- och jag har ju inte behov av själva ljuden utan egentligen bara reglarna. Det känns tillräckligt drygt att lägga ut närmare 30.000:- för en produkt som inte är helt genomtänkt. 5000:- till hade varit nådastöten. Då blir jag galen. På riktigt.

Jag har dock sett på Hammonds hemsida att de har en grunka för att kontrollera deras ljudmodul som alltså är separat.

Den finns hos Thomann och den ser ut så här

men jag tycker fortfarande det är för mycket pengar.

9 st drawboards det är allt jag behöver. Som kan ligga uppe på synthen. Som då får tejpas fast med gaffa för att hållas på plats på spelningarna. så det blir fula märken. på synthen. från clavia. som kostar som en begagnad bil. jag får sätta gaffa på min bil. bara för att de satte dit knappar istället för drawboards. på sin orgel. en orgel utan drawboards är ingen orgel.

jag kanske ska köpa en bil istället

Redigerat av LejonLeo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
booster (oregistrerad)

Jag har ingen aning om vad jag pratar om, men, kan man inte programmera en sån här http://www.thomann.d...er_bcf_2000.htm för att hålla ned priset menar jag.

Som sagt, jag kan inte sånt här, men du kanske kan undersöka om det skulle kunna gå...

/Johan

Man behöver ju 9 st drawbars.

Jag kör med en sån här:

korg nanocontrol

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du vet om denna:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/Final-B4D-640px_02-5d67fdfd35136443cca63c5878086c91.jpg

Vet inte om den kan styra annat än Natives B4 dock.

Tack, jag vet om den men den glömdes av när jag blev lite uppeldad. Vet inte heller om den kan användas till annat än B4. Det ska ju tydligen gå att kontrollera Clavias kontroller med "CC" protokollet, står det på deras hemsida. Vad nu det innebär. Kunde de inte ha gjort rätt från början istället? De vänder ju sig onekligen till orgelfantaster. Och ersätter drawboards med knappar???? Är de helt jävla...höpiuhrdfvöärr

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad jag pratar om, men, kan man inte programmera en sån här http://www.thomann.d...er_bcf_2000.htm för att hålla ned priset menar jag.

Som sagt, jag kan inte sånt här, men du kanske kan undersöka om det skulle kunna gå...

/Johan

Jag tänkte också den tanken, av ekonomiska skäl. Men den är alldeles för stor och klumpig. Det får vara något som får plats att vara på själva klaviaturet (finns en del tomrum till vänster som synes)

post-4675-0-20967900-1296907823_thumb.jpg

Vidare så har Behringer kontrollen sedvanliga 8 reglar. Det behövs 9 st för att styra alla drawboards (för den övre manualen)

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote

Jag kör med en sån här:

korg nanocontrol

Tack för det tipset! Ny bekantskap för mig. Fast den ser lite ynklig ut..? Inga stora rörelser med den antar jag. Får man sitta och fjutta med naglarna? Sen ansluts den enbart med USB? Blir inte det svårt att få ihop med Nord Stage? Ingen av dem kan väl vara USB host?

Det är väl midi som gäller för hela slanten. Jag vill ju inte släpa med mig datorn på scenen. Då försvinner ju hela stage-konceptet.

Jag antar att du inte använder den till ett Nord Stage eller liknande utan till något helt annat. Mjukvara antar jag. Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...