Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som nÄgon kanske fattat sÄ har jag fÄtt för mig att lite grand djupare utforska en genre dÀr mina kunskaper har avgrundshÄl; HipHop / Rap. Jag har rimlig/halvdan koll pÄ den svenska scenen (dÀr, Àn sÄ lÀnge den enda rapen som jag verkligen diggar finns), sen Àr det inte sÄ mycket mer förutom ett fÄtal milstolpar som jag kan rÀkna pÄ en hands fingrar. Som sÄ mycket annat sÄ ju genren mansdominerad. SÄ, vilka Àr kvinnorna? Droppa gÀrna en "viktigaste-fem"-lista. NoobnivÄ.

Tackar pÄ förhand:)

tjing

Annons
Postat (redigerat)

öhm inte sÄ insatt (inte alls faktiskt) men fanns det ingen som kallade sig feven förut?

edit: stavfel

Redigerat av jac
Die Hard (oregistrerad)
Postat

öhm inte sÄ insatt (inte alls faktiskt) men fanns det ingen som kallade sig feven förut?

Var det inte hon som gjorde den moderna lÄttexten brÀnn bh:n? :rolleyes:

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😆 Snacka om pinsamt. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ man skĂ€ms Ă„ hennes vĂ€gnar.

Edit: hur fĂ„r man till den dĂ€r spoilergrejen? 😕

Redigerat av Die Hard
Postat

SjÀlv gillar jag M.I.A och Uffie, men det Àr typ sÄ lÄngt mina musikkunskaper vad gÀller kvinnliga rappare gÄr (Ätminstone i hiphop). Nicki Minaj var grym pÄ Kanyes lÄt Monster, men har ingen vidare koll pÄ hennes egna alster. Duktig Àr hon i alla fall. Tror hon Àr mer "klassisk" rappare Àn vad MIA och Uffie Àr eftersom deras produktioner Àr mer moderna och inte sÄ mycket traditionell hiphop.

Postat

😆 Snacka om pinsamt. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ man skĂ€ms Ă„ hennes vĂ€gnar.

Edit: hur fĂ„r man till den dĂ€r spoilergrejen? 😕

[spoiler] text [/spoiler]

Synd bara att den Àr sÄ ful. Skulle vara nice utan ramen som blir.

En del forum sĂ„ syns det ingenting förrĂ€n man markerar. DET vore trevligt! â˜ș

Postat

Tack för tipsen. Feven Àr den enda tjejrappare som faktiskt finns hÀr i husets skivsamling. De tio budorden, nÄgot decennium sedan. Melinda Wrede minns jag oxÄ, samtida.

Ös gĂ€rna pĂ„ med mer tips!

Postat

Dels fans ju för en herrans massa Är sen Heli. Dock fruktansvÀrt risig ljudkvalité pÄ klippet. Hon kommer in i refrÀngen och tredje versen.

http://www.youtube.com/watch?v=OrVGJurlDr0

Även Remedeeh finns/fanns, inte sĂ„n stor koll pĂ„ hiphopgenren egentligen. Hittade iaf ett klipp dĂ€r hon kommer in nĂ„gon gĂ„ng efter 7 minuter 😉

http://www.youtube.com/watch?v=7-d5vceuwPQ

Postat (redigerat)

Foxy Brown, il Na Na

Foxy Brown - The Chase, il Na Na đŸ„°

BÀsta kvinnliga rapparen/skivan. Period. Skit i luffarna folk har föreslagit hittills.

Redigerat av SIRR
Postat

Gjorde en spotifylista innan jag upptÀckta att du ville lyssna pÄ svenska... lÀgger upp den iaf:

spotify:user:laxlaxlax:playlist:4RejxmhIHLXb9e2BoxXgwb

Melinda Wrede, Feven, Syster sol ( mer reggae ) Àr vÀl de jag kÀnner till... och nÄn mÄste ju nÀmna midi, maxi & efti! bad bad boys.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

NĂ€ vi har bara försökt undvika henne sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r tills nĂ„gon kommer inklampande och pĂ„minner oss att hon har existerat. :rolleyes:😛

Postat (redigerat)

Gjorde en spotifylista innan jag upptÀckta att du ville lyssna pÄ svenska... lÀgger upp den iaf:

spotify:user:laxlaxlax:playlist:4RejxmhIHLXb9e2BoxXgwb

Melinda Wrede, Feven, Syster sol ( mer reggae ) Àr vÀl de jag kÀnner till... och nÄn mÄste ju nÀmna midi, maxi & efti! bad bad boys.

NÀ, inte nödvÀndigtvis pÄ svenska, jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill ha tips pÄ "all" kvinnlig rap. GÀrna föregÄngare/gudinnor/whatever. SÄ tack för listan:)

Missy Elliot ja... hon var liksom först o störst?

EDIT: ..och midi maxi efti kommer jag ihÄg. De platsar vÀl i den dÀr andra trÄden "om det gÄr att rappa falskt"?

Tack Àven för övriga tips alla!

tjing

Redigerat av Vallhagen
Postat

Svenska brudar som rockar micken: Remedeeh & Peshi pÄ engelska, Heli pÄ svenska.

Amerikanska bruttor: Bahamadia, Apani B (Fly Emcee), Jean Grae (tidigare Whatwhat), Nonchalant, Lady Bug (frÄn Digable Planets)

Finns nÄgra som jag sjÀlv inte tycker Àr nÄgot vidare men skriver ner dem ocksÄ. Yo-Yo, Mc Lyte, Lil Kim, Charli Baltimore, Remy Ma & Trina

• 4 veckor senare...
sadomachine (oregistrerad)
Postat

NÀ, ni fÄr inte försöka undvika Leila K!, Mer uteliggartechno Ät folket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.