Jump to content
Annons

Laptop-köp - PC eller Mac?


Murdock

Recommended Posts

Hej allihopa.

Situationen ser ut på följande vis. Jag är grymt sugen på att skaffa en bra bärbar dator som endast ska användas till musikskapande. Det enda jag vet säkert är att jag kommer köra ProTools och Reason på den samt att jag kommer köpa en Mbox snart. Eventuellt kommer det hela utvecklas till att jag även börjar göra en del flerspårsinspelningar, live och i studio. Vilken extra hårdvara det kommer köpas till då får framtiden utvisa..

Hur bra skulle en hyfsad PC-laptop klara ProTools? Har endast använt det med Macar. Om jag skulle fixa t.ex en Digi 002 och köra 8 eller 16 spårs inspelning, hur kraftig dator krävs det då? Vad jag främst tänker på är om jag verkligen skulle behöva en PowerBook framför en iBook. Det är pengarna som är frågan här givetvis. Det är inte alls omöjligt att det kan bli uppåt 30 spår med en del inserts och Reason igång. Tänker mest kolla vilka gränser som sätts up av valet av laptop.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apple har ju släppt nya Powerbookar nu, kolla in dem. iBookarna är riktigt prisvärda, det är inte mkt skillnad mot Powerbookarna, men om du ska köra upp den på extern skärm får du bara 1024x768. Köper du en PC-laptop får du nog mer bang for the buck prestandamässigt, i varje fall jämfört med Powerbook. Så länge du petar i tillräckligt med minne lär det dock inte spela alltför stor roll. Personligen hade jag köpt en Powerbook 12" och en extern skärm att spegla den på (om du inte har råd med en 15").

Redigerat av perdefinition
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men är den allmänna iställning att en PC slår en Mac i prestanda per pris då? Det enda jag absolut inte vill är att köpa något och sedan inse att det är för klent inom ett år.

Just nu står det och väger mellan en PowerBook 15" Combo och en 14" iBook. Hur mycket krävs det av en PC för att komma upp i respektive prestanda? Jag är som sagt ganska ovan på Mac, har bara använt dom det senaste året, så jag vet inte riktigt hur dom kan jämföras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter jag som ett eko av mig själv, men vad använder dina närmaste musikervänner? Kör på den plattformen. Då har du störst möjlighet att komma vidare om något strular.

Beräkningsprestandan i dagens kraftfullaste datorer är rikrigt bra, och blir det för tufft så går det alltid att frysa spåren. Vad du bör tänka mer på är istället hårddisk och minne. 7200-varvare för bärbara finns att köpa styckvis, men ingår sällan som standard om du köper en vanlig bärbar, och 1 gig minne måste du oftast köpa till separat. Men jag rekommenderar båda.

EDIT: 7200-varvare ingår i Frosts bärbara.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo extern hårddisk har jag redan, en 7200-varvare så det är inget problem. De musikervänner som köpt laptop senast har båda fixat 1.67 Ghz 17" PowerBook på avbetalning med studentrabatt från Mecenat. Det verkar iofs vara grymma datorer men jag vill inte lägga ut en sådan förmögenhet. Jag är snarare besatt av att få tag i precis så mycket kraft jag behöver till lägsta pris(kanske också därför jag brukar ha pengar över 😉)

Men som sagt, hur jämför man då en 1.33 Ghz G4 med 256 mb minne med t.ex P4 2.8 Ghz med 512 mb minne? Jag har inget särskilt behov efter Mac OS. Stabilitet och virusfrihet väger ganska jämt mot programtillgänglighet.

[edit] Visst ja, är det någon som kan dimensionerna på en 12" skärm i cm? Har aldrig sett en så liten en så jag vet inte om det går att stå ut med.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ProTOols inte fungerar något vidare för Windows. Det är ju portat från mac, så det är egentligen inte så konstigt, men just av den anledningem kan det vara värt att kika på mac alternativet. Sen får man ju mycket dator för pengarna om man köper mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, hur jämför man då en 1.33 Ghz G4 med 256 mb minne med t.ex P4 2.8 Ghz med 512 mb minne? Jag har inget särskilt behov efter Mac OS. Stabilitet och virusfrihet väger ganska jämt mot programtillgänglighet.

[edit] Visst ja, är det någon som kan dimensionerna på en 12" skärm i cm? Har aldrig sett en så liten en så jag vet inte om det går att stå ut med.

256 mb minne kan du inte ha med OS X, absolut minimum är 512. Bara löjligt att de har det som standardalternativ.

Om du ska satsa på en Wintel-dator tycker jag du ska köpa en med Pentium M-processor. Den är anpassad för bärbara, dvs bättre batteritid och håller sig kall, och den är lika snabb. En P4 2.8 är ju bara en desktop-pc med handtag, ungefär som om Apple skulle få för sig att trycka in en G5a i en laptop.

12" är litet. För litet om du ska göra nåt annat än att pilla lite i Reason på ett café och se hur IT du kan vara. Ska du satsa på en 12" bör du ha en extern skärm att spegla på när du håller på med 'riktiga' musikprojekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv en PC snubbe normalt men skaffade en PB12" 1.33GHz för bärbara prylar.

Gillar OSX mer och mer för varje dag och är nöjd med PB:n. Kul att kunna köra både PC & Mac. Funkar dessutom bra i närverk med min PC.Har dock inte hunnit hårdköra den än i musiksammanhang utan mest pillat med annat. Men det lilla jag har gjort funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan absolut inte bestämma mig. Om man tänker sig denna som ett PC-alternativ då(förutom då att den saknar Firewire och några sådana dumheter, bara ett exempel)? Som sagt, jag är inte någon Mac-fanatiker. Är detta bättre om jag vill kunna köra många spår i PT och liknande? Jag är total nybörjare när det gäller Mac nämligen, har endast fått ProTools serverat på skolans G4:or med HD-system och där går det snabbt av förklarliga skäl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ProTOols inte fungerar något vidare för Windows. Det är ju portat från mac, så det är egentligen inte så konstigt, men just av den anledningem kan det vara värt att kika på mac alternativet. Sen får man ju mycket dator för pengarna om man köper mac.

Att det är portat från en plattform till en annan betyder inte att det är sämre - det beror helt på hur det är gjort. Vad är det som efter rekommenderade uppdateringar av programvaran och uppfyllande av kraven i övrigt, inte fungerar i Windows och som motiverar ett Mac-köp? Jag skriver inte för att käfta, utan för att denna typen av inlägg som inte är grundade på (eller redovisar) fakta, i allmänhet riskerar att sprida falska rykten om en produkts fördelar/nackdelar. Inlägget riktas alltså inte mot Digidesign eller Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan absolut inte bestämma mig. Om man tänker sig denna som ett PC-alternativ då

På pc är Centrino som plattform är klart intressant, fungerar väl och är snabb. För musikbruk brukar många rekommendera en Dell. Titta exempelvis på Dell Latitude D505. Men det finns många bärbara med liknande specifikationer och prestanda. Vad som skiljer förutom byggkvalitet och garantiåtaganden hos vanliga tillverkare är enkelt beskrivet vilka kringkretsar som Firewire, usb, grafik och hårddiskval de har gjort.

Undvik om möjligt grafikkort med delat minne (som den datorn du hade förslag på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spana in Frost network. Deras bärbara är ju gjorda för musiker.

Eric Prytz är en av deras kunder bla.

http://www.frostnetwork.se/products.php?prodid=7

En nackdel med de bärbara från Frost (och många andra bärbara för den delen också) är att Nätverkskortet inte är Gigabit utan bara 100 MBit. Sen står det inte vilken hastighet och om det är +- på dvd-brännaren samt om den klarar av att bränna DL-skivor. Den "lite billigare" modellen har bara CD-RW brännare, vilket jag knappast anser räcka om man har mycket mycket samplingar med många kanaler, om man inte vill göra om de i mp3 eller ogg-format, när man gör backup. De har inget inbyggt trådlös nätverk, enligt vad jag kan se på specen.

Jag tycker att de mest verkar vara ovanligt dyra, men bra grejer är det säkert.

EDIT: Det var visst både +- och DL om man läste lite bland nyheterna

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik om möjligt grafikkort med delat minne (som den datorn du hade förslag på)

Hur ser jag om den har delat minne och vad är problemet med det?

Men den där Dell-datorn du länkade till då, hur pass bra skulle den klara sig med 512 Mb ram och en 1.5 Ghz Celeron M då? I så fall skulle den kosta 11000 :- vilket inte är fy skam ju.

[edit] Jag kan ju även nämna att jag även har möjlighet att fixa en Powerbook 15" 1.5 Ghz med 1 Gb ram för drygt 15000:- köpt i USA. Som sagt, det enda jag vill ha är en prisvärd dator som inte går segt med ProTools...

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...