Jump to content
Annons

Studiobygge


wellness music

Recommended Posts

.... Det här bygget måste jag åka och besöka. ....

/Mojje

Förslag: Sänd webcam från hela resan!

Blir ett nytt kapitel i internets historia...

OCH, Björn, vilket fantastiskt bygge! Helt fantastiskt vad du fokuserar även på de minsta detaljer. Tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra frågor som jag ska försöka förklara.

Den stora skillnaden mellan S-Wing och en vanlig diffusor är att vingen är öppen i båda ändarna och ger ett impulssvar som liknar en utdragen fjäder eller en "välklipppt gräsmatta"

post-27276-0-18164000-1358785337_thumb.jpg

En ensam winge drar alltså bredbandigt ut inkommande signal i tid och skapar en fokuserad ljudbild då de placeras på de tidiga första reflexerna (en vanlig diffusor behöver ett gäng "kompisar" bredvid varandra för att göra samma sak och skapar till skillnad mot vingen "spök högtalare" om man sitter för nära ). Kamfilteffekterna försvinner och mixrummets alla reflexer bildar istället en neutral och ofärgad lyssningsmiljö kallad "spacioussnes field" i akustik böckerna. Detta S-fält hjälper då hjärnan på ett elegant sätt att höra inspelningsrummets akustik men också den fulla timbren i akustiska instrument. Vad som händer är att att den information som transienterna maskerar (både före och efter) nu träder fram på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare.

I mätningen nedan ser vi hur 2 v-wingar jämnar till frekvensgången jämfört med en slät vägg

post-27276-0-18383300-1358784729_thumb.jpg

medan här nedan ser vi vad som händer med en 200mm absorbent (sänker nivån ojämnt)

post-27276-0-44839700-1358784766_thumb.jpg

Med vingen så bevaras alltså energin och väggens inverkan försvinner (rummets väggar ersätts med inspelningsrummets akustik ). När allt är färdigt så kommer jag att ha ungefär 0,3 s efterklang i mitt kontrollrum .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev lite lödning och kabeldragning idag

post-27276-0-23592600-1359309841_thumb.jpg

Gjorde färdigt högra racken där monitor Controllern sitter. Eftersom jag döljer kabelstammarna i bordets stativ kommer jag även utnyttja den löstagbara plåten för uttag. Här har jag dragit 2-trk in så att man exempelvis kan ansluta en extern ljudkälla utan att behöva gå via ljudkortet.

post-27276-0-34886100-1359309840_thumb.jpg

All 230 V matning tas från en Furman strömenhet och alla apparatkablar kortas ned till lagom längd.

post-27276-0-23933900-1359309842_thumb.jpg

post-27276-0-38935200-1359309839_thumb.jpg

Notera lösningen med den lilla trafon för midicontroller som jag gömt uppe i hörnet. Inga synliga kablar!

post-27276-0-68846800-1359309837_thumb.jpg

Så här blev högtalarstativen

post-27276-0-72736200-1359310202_thumb.jpg

post-27276-0-98315400-1359310199_thumb.jpg

Hade en bit kvar från parketten så jag gjorde kabelkanaler från högtalarstativen. Fräste ur kanaler och kantade av med ytskiktet från parketten.

post-27276-0-46883400-1359310332_thumb.jpgpost-27276-0-43943500-1359310331_thumb.jpgpost-27276-0-82521000-1359310329_thumb.jpg

post-27276-0-58553300-1359310201_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

mickesavhi (oregistrerad)

Herregud vad vackert de blir! Jag har följt dina byggnationer nu en längre tid. Du verkar ha tänkt på allt och lite till därefter, så sjukt jävla duktig. Skulle verkligen vilja spela in i den studion. WoooWww kan man bara säga 🙂. Vilken värme, pepp och stöd ni alla på forumet har gentemot varandra, så roligt att se och läsa här på forumet. Lycka till med bygget 😄

/fridens liljor

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud vad vackert de blir! Jag har följt dina byggnationer nu en längre tid. Du verkar ha tänkt på allt och lite till därefter, så sjukt jävla duktig. Skulle verkligen vilja spela in i den studion. WoooWww kan man bara säga 🙂. Vilken värme, pepp och stöd ni alla på forumet har gentemot varandra, så roligt att se och läsa här på forumet. Lycka till med bygget 😄

/fridens liljor

Vad kul att du gillar bygget! 🙂 Ja, det är så härligt med alla forummedlemmar som hjälper och peppar när det behövs 🥰 Välkommen till forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

mickesavhi (oregistrerad)

Vad kul att du gillar bygget! 🙂 Ja, det är så härligt med alla forummedlemmar som hjälper och peppar när det behövs 🥰 Välkommen till forumet!

Tack så jätte mycket! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så himla fint Björn, måste få komma ut snart igen.

Kan ju nämna också att jag själv har både Varitunes (2st V6 och en V4) och vingar i studion.

Kolla här http://breakthenorm.com

Jag har just de papp-vingarna som björn nämner ovan (10st) = helt fantastiska!!

Dom jämnar ut frekvenserna på ett väldigt naturligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyfter på hatten och bugar mig djup inför detta gedigna och väldigt inspirerande bygge.

Det vore kul att få veta en ungefärlig prislapp på vad allt material har kostat, bara för att få en liten uppfattning. Vad du har investerat i arbetstimmar och arbetsinsats ska vi nog inte ens försöka att räkna om till pengar. Det är helt enkelt ovärderligt, men jag hoppas och tror att bygget har skänkt mycket glädje och självuppfyllelse under tiden bygget har pågått. Och det kommer förhoppningsvis att skänka mycket glädje även i fortsättningen.

Men som sagt, det vore intressant att få en ungefärlig siffra på materialkostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det dags för absorbenterna. Jag har valt Akustikmiljös väggabsorbenter. Helt suveräna absorbenter av flera anledningar. Mycket bra absorptionskurva, grymt bra finish och mängder av tyger att välja mellan.

Kärnmaterialet EcoSUND är spunnet från återvunna PET-flaskor och avger därför inga som helst fibersläpp eller giftiga gaser, vilket gör materialet helt luktfritt med andra ord. Eftersom tyget värmelamineras mot kärnmaterialet blir det heller inte några veck i tyget beroende på skillnader i luftfuktiget tex.

Här har jag valt ett grått tyg "WELL" från SvenssonMarkPelles. Jag har lagt in en extra 50 mm EcoSund-skiva så att absorbenten blir 100 mm tjock totalt.

Monteringen är busenkel och tar ca 5 min per absorbent. Först skruvar man upp distansprofilen som absorbenten sedan hängs på.

post-27276-0-30348400-1361654829_thumb.jpg

Här är den extra 50 mm EcoSundskivan som jag la bakom

post-27276-0-61608200-1361654828_thumb.jpg

Totalt 4 stycken väggabsorbenter i kontrollrummet.

post-27276-0-18226700-1361698472_thumb.jpg

post-27276-0-89068800-1361698497_thumb.jpg

Jag ska testa att sätta LED-dioder på baksidan så att det ser ut som att absorbenterna svävar i luften 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Så himla fint Björn, måste få komma ut snart igen.

Kan ju nämna också att jag själv har både Varitunes (2st V6 och en V4) och vingar i studion.

Kolla här http://breakthenorm.com

Jag har just de papp-vingarna som björn nämner ovan (10st) = helt fantastiska!!

Dom jämnar ut frekvenserna på ett väldigt naturligt sätt.

Du är alltid välkommen Jompa! 🙂

Wow! Ser otroligt snyggt och supervälgjort ut. Vilka skills du har!

Tack snälla! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyfter på hatten och bugar mig djup inför detta gedigna och väldigt inspirerande bygge.

Det vore kul att få veta en ungefärlig prislapp på vad allt material har kostat, bara för att få en liten uppfattning. Vad du har investerat i arbetstimmar och arbetsinsats ska vi nog inte ens försöka att räkna om till pengar. Det är helt enkelt ovärderligt, men jag hoppas och tror att bygget har skänkt mycket glädje och självuppfyllelse under tiden bygget har pågått. Och det kommer förhoppningsvis att skänka mycket glädje även i fortsättningen.

Men som sagt, det vore intressant att få en ungefärlig siffra på materialkostnad.

Tack Nicklas!

Jag kommer att räkna ihop när allt är färdigt. Hittills försöker jag dock att förtränga kostnaderna så gott det går 😎 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nicklas!

Jag kommer att räkna ihop när allt är färdigt. Hittills försöker jag dock att förtränga kostnaderna så gott det går 😎 .

Varsegod, jag väntar med spänning på siffran 😄

Som sagt det är bara materialkostnaden jag är intresserad av, arbetsinsatsen bedömer jag hittills som ovärderlig!

Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

I kväll så gjordes det sista finjusteringarna vad gäller akustikregleringen av kontrollrummet. Matts Odemalm kikade förbi och la sin magiska hand på de lika magiska Varitunelådorna. Som jag sagt tidigare, vilken sanslös kunskap och erfarenhet den mannen har - mindblowing!

Så här såg det ut i eftermiddags

post-27276-0-36908900-1362085911_thumb.jpg

post-27276-0-44408800-1362086111_thumb.jpg

Det såg ju redan bra ut från första mätningen men jag hade en dip runt 100 Hz som såg ut så här

post-27276-0-24165100-1362085048_thumb.jpg

I helgen särade jag på högtalarna och flyttade ut sweetspot en aning (faktisk mitt i rummet nästan) och efter att ha finstämt första V-6:an såg det nu ut så här

post-27276-0-12570300-1362085194_thumb.jpg

Efter att alla resonatorer var finstämda ser det nu ut så här

post-27276-0-42527700-1362085256_thumb.jpg

Frågan är om det någonsin går att få det bättre än så här!? Jag har jobbat i rätt många bra studios genom åren, men detta är den absolut bästa lyssning jag någonsin upplevt.

SEPARATION

Helt sanslöst bra. Jag hör detaljer i referensplattor som jag aldrig hört förut. Sången och kick/snare sitter som en smäck i mitten.

FREKVENSSVAR

Galet bra. Allt från lägsta subbas och uppåt fäster grymt bra.

SWEETSPOT

Har aldrig varit med om en så stor sweetspot i relation till storleken på setupen. Sweetspoten räcker gott och väl för tre personer!

Nu är det bara min nya Mac jag väntar på (har bara väntat 3 månader) och sen är det bara börja köra. Det enda rackiga nu är att jag inte kommer kunna skylla på något om jag gör dåliga mixar - Ha ha 😎 .

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är sanslöst bra! Studio bygge i all ära men som 19 åring är det få människor som fått mig så intresserad av ventilation, reglar och pyssel på proffs nivå som du visar upp! Har läst igenom vart enda kommentar som skrivits under hela tråden dom senaste 3 timmar och jag är fortfarande extremt mer läshungrig på detta grymma projekt! Vi vill ha mer!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

I kväll så gjordes det sista finjusteringarna vad gäller akustikregleringen av kontrollrummet. Matts Odemalm som just kom från Avicii:s nya studiobygge, kikade förbi och la sin magiska hand på de lika magiska Varitunelådorna. Som jag sagt tidigare, vilken sanslös kunskap och erfarenhet den mannen har - mindblowing!

Så här såg det ut i eftermiddags

post-27276-0-36908900-1362085911_thumb.jpg

post-27276-0-44408800-1362086111_thumb.jpg

Det såg ju redan bra ut från första mätningen men jag hade en dip runt 100 Hz som såg ut så här

post-27276-0-24165100-1362085048_thumb.jpg

I helgen särade jag på högtalarna och flyttade ut sweetspot en aning (faktisk mitt i rummet nästan) och efter att ha finstämt första V-6:an såg det nu ut så här

post-27276-0-12570300-1362085194_thumb.jpg

Efter att alla resonatorer var finstämda ser det nu ut så här

post-27276-0-42527700-1362085256_thumb.jpg

Frågan är om det någonsin går att få det bättre än så här!? Jag har jobbat i rätt många bra studios genom åren, men detta är den absolut bästa lyssning jag någonsin upplevt.

SEPARATION

Helt sanslöst bra. Jag hör detaljer i referensplattor som jag aldrig hört förut. Sången och kick/snare sitter som en smäck i mitten.

FREKVENSSVAR

Galet bra. Allt från lägsta subbas och uppåt fäster grymt bra.

SWEETSPOT

Har aldrig varit med om en så stor sweetspot i relation till storleken på setupen. Sweetspoten räcker gott och väl för tre personer!

Nu är det bara min nya Mac jag väntar på (har bara väntat 3 månader) och sen är det bara börja köra. Det enda rackiga nu är att jag inte kommer kunna skylla på något om jag gör dåliga mixar 😎 .

Du är den första som visar en mätning på ett färdigbyggt studio. Du får en stor tummen upp för detta från mig.

Mycket bra exampel på före och efter mätning. Alla som bygger studios borde visa detta.

Jag fårstår exakt hur du menar när du beskriver din upplevelse. När man väl har fått till det så vill man inte ha det som det var innan behandlingen.

Skulle vara intressant och se Burst Decay från dom mätningar som du visar, om du nu har mätt själv.

Jag kan bara gratulera!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Ja, det är inte många som visar sina resultat på sina byggen som du har gjort Well. Det du upplever när du lyssnar går inte att beskriva med ett par ord i ett forum. Det måste höras på plats. Jag förstår vad du beskriver eftersom man har ett rum behandlat a la Svanå.

Väldigt seriöst bygge!!

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket allihop!

@ Bobecca & McTwins: Ja, ni vet ju hur konceptet låter. Har ni testat vingarna? Jag är också lite nyfiken på vad ni använder för högtalare i era hifi rum?

Vad det gäller byggtrådar så finns det flera här på forat som har lagt upp fina mätningar. C-borg tex. har gjort uppåt 1000 mätningar på sitt kontrollrum 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Tack så mycket allihop!

@ Bobecca & McTwins: Ja, ni vet ju hur konceptet låter. Har ni testat vingarna? Jag är också lite nyfiken på vad ni använder för högtalare i era hifi rum?

Vad det gäller byggtrådar så finns det flera här på forat som har lagt upp fina mätningar. C-borg tex. har gjort uppåt 1000 mätningar på sitt kontrollrum 🙂

Hej!

Det är bra att det finns fler som mäter, då var du inte den första.

I denna rum som är på ovanvåningen så består anläggningen av JBL Cinema Screen Array med Crown och McIntosh förstärkare. Detta är Bobeccas anläggning. Rummet har vi tunat och akustikbehandlat själva. Matts har bara kontrollerat att det stod rätt till och det blev väl godkänd. 🙂

http://www.gearslutz...6595-post1.html

Fråga inte oss hur många mätningar vi har gjort.

I denna rum som är på nedervåningen är med min anläggning med JBL PRX serie med sub i samma serie.

http://www.gearslutz...51-post113.html

Här kommer jag att placera 4st Wingar på vardera sidoreflexen där det nu står AD40 och 8st i taken. Har inte testat Wingar i större utstråckning utan har 2st bakom lyssningspositionen på ovanvåningen, skall bli intressant och höra hur det låter.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...