Jump to content
Annons

Monitorer i rum som icke är ljudbehanldat!


stackarn91

Recommended Posts

Tjo, hemma i min källare har jag en liten mini-studio, eltrummor, 8 kanal ljudkort, kondensatormickar osv.... Just nu använder jag ett par AKG-lurar, riktigt bra ljud men vill också ha ett par monitorer. Är det värt att köpa ett par Genelec 8020 att ha på skrivbordet eller måste jag ljudbehandla rummet först? Grejjen är det att jag vill bara ha ett par monitorer att vrida på och jämnföra i, det petiga lyssnar jag i lurarna. Hur lurad blir man igentligen av ljudet om man inte ljudbehandlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att sia om utan att veta något om rummet i fråga. Om ren betongbunker utan möjlighet till behandling så är det helt bortkastat (och nej tyvärr; en soffa gör inte jättestor skillnad och en matta/tyger kan till och med förvärra situationen då bara det högsta registret absorberas och decay-tiden blir ännu mer ojämn över registret). Om träkåk eller väggar med panel med spalt mellan betong och panel så kan det helt klart vara värt det. Om rummet är litet eller obehandlat i basen så kan det vara en fördel att köpa mindre (d v s högtalare som inte spelar det lägsta registret) då det ändå inte går att lita ett dugg på då amplitudvariationerna kan vara 40 dB eller mer mellan olika frekvenser samt jobbigt lång decay-tid för vissa frekvenser ( = stående vågor).

Att prova innan köp vore givetvis att föredra.

Om du vill veta mer om akustikbehandling så finns det många bra trådar att läsa i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ändå tänker använda lurarna till finliret är det väl onödigt att köpa nåt så dyrt som ett par genelecs?

det finns väl hyfsade monitorer som kan tänkas duga för hälften av vad genelecsen kostar. Sen behöver du inte

börja med att akustikbehandla för tusentals kronor innan du sätter igång, köp monitorerna, börja mixa, sen

kommer du märka under resans gång vad det är som behöver göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

jag gör ungefär som du.

jag har ett obehandlat rum, schyssta lurar och ett par event tr6 monitorer.

tycker att det funkar rätt bra men ska man ta ett steg till så skulle man klart ha ett ljudbehandlat rum.

tyvärr så finns det knappt nån möjlighet att akustikbehandla mitt rum så jag hoppas att jag lär mej mina problemfrekvenser och kan kompensera det genom att jämföra med ljudet i lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att om jag investerar i ett par Genelec så har jag ju bra ljud tills när jag byter rum och ska börja ljudbehandla?

Visst går det bra att göra så. Du får förstås bättre ljud med bättre monitorer, även om rummet inte är behandlat - men du gör dem inte rättvisa förrän du behandlar rummet också - så när du väl gör det, så får du samtidigt "nya" monitorer igen. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes sammanfattar det snyggt som alltid. Har själv 8020 i ett obehandlat rum i princip. Lyckades dock få lite dämpplattor som jag satt, en bakom varje högtalare. De är ca 15 cm djupa och har ingen aning vad som finns där i. Det tycks hjälpa en del i alla fall.

Innan Genelecarna hade en uppsättning med data-högtalare i prisklassen 1000:-. Att jag skaffade Genelec 8020 öppnade en helt ny värld, så visst gör det stoooor skillnad.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att köpa billiga monitorer först, för att senare byta ut till bättre och dyrare alternativ, är att andrahandsvärdet på de billiga monitorerna är väldigt lågt (eller rentav obefintligt) och man betalar då två gånger istället för en. Har man råd till det, så skulle jag därför absolut rekommendera att man skaffar bättre monitorer från början och hoppar över lågbudget-steget helt, så att man slipper förlora pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...