Jump to content
Annons

Smaskljud i rapp vokal


Esarus

Recommended Posts

Tjenare allesammans,

Nu har jag köpt en liten hemma studio med Mbox 3 mini, Pro Tools, och en sE Electronics X1 Stormembransmikrofon. Även TSM POMT PRO Puffskydd. Detta funkar bra, förutom en liten detalj, smaskljud! Jag har försökt allt möjligt men hittar ingen bra metod för att få bort det. Har någon en ide om hur jag ska göra?

Exempel på hur det låter: http://www.speedyshare.com/files/26089589/exempel.wav

Det kanske inte hörs så mycket när det är orört men när man börjar komprimera och ljudnivåerna går ihop osv blir det störande. Har någon tid att hjälpa mig? :-)

Redigerat av Esarus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda sättet att göra något åt smaskljud i efterhand, är att automatisera volymen på spåret.

Bäst är förstås att åtgärda det i ljudkällan - alltså att man lär sig undvika att få sådana ljud. Om det är onormalt mycket, så kan det exempelvis bero på att du dricker annat än vatten när du sjunger och därför får mer slembildning. Du kanske är för nära micken också, så att den tar upp extra mycket oönskade ljud. Testa att hålla dig på kanske 20cm avstånd och se om det blir bättre.

Kolla lite tips HÄR också. 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där! Jag har läst det som stog på sidan och tipsen verkar vättiga. Ska se om jag kan lära mig rappa utan att smaska haha 😆 Jag testade nyss men det blev i princip lika dant igen, får testa om någon timme en gång till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där! Jag har läst det som stog på sidan och tipsen verkar vättiga. Ska se om jag kan lära mig rappa utan att smaska haha 😆 Jag testade nyss men det blev i princip lika dant igen, får testa om någon timme en gång till! 🙂

När du har nyktrat till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man smaskar beror i regel på att saliven blir för tjock. Att dricka lite citron hjälper att stimulera saliven, och då smaskar man mindre. (Inte gott, nej, men det funkar.) I värsta fall kan man dricka vatten istället. Undvik dock att dricka läsk, det gör saliven tjockare.

Å andra sidan, skulle du släppa en singel där du smaskar skulle det säkert bli en hit...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag spear in tal och dialog ca 5-7 timmar om dagen och har så gjort i snart 8 år. Smaskproblemet är ständigt återkommande och svårt att få bukt med i efterhand. Citrusfrukter som någon sade, gör tricket.

Än bättre är faktiskt Proxident Care, en salivstimulerande spray som finns på apoteket. Smakar som en flourtant, men funkar finfint 🙂 Har kört med den de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Här kommer allra ödmjukast ett tips från en "smaskexpert" tongue.gif Jag vet inte hur många talproduktioner jag producerat genom åren och sånt här kan man ju verkligen få spader av😄 Det jag kommit fram till är att vissa röster har dessa ljud oavsett vad dom äter eller dricker. En del har något slags klickljud från käkarna..

Det som fungerar allra bäst är att helt sonika editera ner på vågformnivå och ta bort smacket (ser ju ut som en rejäl spik). En del smack är längre sekvenser och istället för editera i shuffle-läge och ta bort information så brukar jag ibland kopiera en smaskfri snutt (en eller några våglängder) precis före eller efter problemområdet och sedan ersätta smacket med denna. Mycket jobb kan det bli men det blir riktigt snyggt när man fått klämm på det. Se bara till att justera så skarvarna blir i "nollamplitud". Att köra med gatar etc. tycker jag tyvärr låter mekaniskt och omusikaliskt.

Hälsningar / Björn🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man smaskar beror i regel på att saliven blir för tjock. Att dricka lite citron hjälper att stimulera saliven, och då smaskar man mindre. (Inte gott, nej, men det funkar.) I värsta fall kan man dricka vatten istället. Undvik dock att dricka läsk, det gör saliven tjockare.

Ska man vidareutveckla det så beror det på att pH-halten i salivet är för högt. Citron tycker jag personligen lät lite extremt men ett grönt äpple kan göra susen. Gott också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vidareutveckla det så beror det på att pH-halten i salivet är för högt. Citron tycker jag personligen lät lite extremt men ett grönt äpple kan göra susen. Gott också. 🙂

Citron var det jag fick lära mig när jag pluggade ljudproduktion, men det är nog bara för de allra värsta fallen 😉 Lite overkill (om man inte är som min fru, som faktiskt älskar citron). Ett grönt äpple räcker nog gott och väl för dem som inte har så stora problem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Citron var det jag fick lära mig när jag pluggade ljudproduktion, men det är nog bara för de allra värsta fallen 😉 Lite overkill (om man inte är som min fru, som faktiskt älskar citron). Ett grönt äpple räcker nog gott och väl för dem som inte har så stora problem 🙂

Ett tips är lime. Man pressar ett antal lajmar så man får ihop till ett glas saft, och sen shottar man. Jag vet inte om det hjälper mot smaskljud, men det är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...