Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 1


Neosus

Recommended Posts

Annons

Btw laxen, jag förstår om du får intrycket av mig att jag bara pratar sex/skit/bajs/whatever. Jag gav upp för länge sen att försöka diskutera saker här. Blir ofta ignorerad. Du verkar inte ha det problemet, vilket är nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dingbats: Är det bara som jag fått för mig eller är du lite intresserad av typsnitt och sådant? Isf.. har du någon bok eller källa du kan tipsa om som tar upp teoretiska tankar om typsnitt?

EDIT: Eller om nån annan har nåt att flika in?

Jag vet inte hur jag har insinuerat det men det stämmer. Men jag kan egentligen ingenting om det annat än att jag tycker det är kul och att jag känner igen lite termer jag har läst på Wikipedia. Jag har bläddrat lite i någon bok på biblioteket om typografi, men jag minns tyvärr inte vad den hette.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikeas typsnittsbyte upprör

Ikea väcker upprörda känslor i utlandet - men inte på grund av företagets möbler. Den här gången handlar det om att den svenska möbeljätten ändrat typsnitt i sin katalog.

The Guardian ägnar en hel krönika åt att kritisera Ikeas beslut att gå över från typsnittet Futura till Verdana i den möbelkatalog som just kommit ut i Storbritannien. Med sedvanlig brittisk elegans dissekerar Simon Garfield det yngre och väldigt vanliga Verdana - "ett typsnitt formgett för att se bra ut på en datorskärm" - och hyllar Futura för dess konstruktivistiska rötter och större originalitet.

Typsnittskramare över hela världen rasar, men Garfield konstaterar att Ikea troligen gjort bytet för att det är kostnadseffektivt. "Vi använder det för att alla andra gör det".

71356544.jpg

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ikeas-typsnittsbyte-uppror

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikeas typsnittsbyte upprör

Ikea väcker upprörda känslor i utlandet - men inte på grund av företagets möbler. Den här gången handlar det om att den svenska möbeljätten ändrat typsnitt i sin katalog.

The Guardian ägnar en hel krönika åt att kritisera Ikeas beslut att gå över från typsnittet Futura till Verdana i den möbelkatalog som just kommit ut i Storbritannien. Med sedvanlig brittisk elegans dissekerar Simon Garfield det yngre och väldigt vanliga Verdana - "ett typsnitt formgett för att se bra ut på en datorskärm" - och hyllar Futura för dess konstruktivistiska rötter och större originalitet.

Typsnittskramare över hela världen rasar, men Garfield konstaterar att Ikea troligen gjort bytet för att det är kostnadseffektivt. "Vi använder det för att alla andra gör det".

71356544.jpg

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/ikeas-typsnittsbyte-uppror

Det är jag faktiskt upprörd över också, i den mån jag kan bli upprörd över sånt.

Jag har gått över till att skriva alla skolarbeten i en Garamond-variant. Ser asläckert ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer att Garamond är tjusigt.

Så även Baskerville. Men den kan man ju inte välja här på forumet..

Vissa typsnitt är ju för jävliga. Som det här. Comic Sans. Typ såhär pratar idrottslärarna i datasalen!!! Med massa utropstecken!!!!!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle lägga sig till med att alltid skriva sina foruminlägg i ett spexiellt typsnitt? Tror ni folk skulle anklaga en för att uppträda lite von ober? 🙂

Jag har faktiskt webbläsaren inställd på att bara tillåta standardteckensnitt, för det är så jobbigt med idiotiska webbdesignare som hittar på massa dumheter med äckliga typsnitt som verkligen inte passar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Calibri är det typsnitt som är mest inne nu.

Times New Roman och Arial är de två jag använder mest.

Ett typsnitt ska vara lättläst med tydliga serifer enligt grundregeln (en del säger klackar).

Det är därför som Times New Roman används i böcker ofta.

Garamond är jobbigt att läsa tycker jag, Comic Sans lättläst, men mest för rubriker.

Kan f.ö. rekommendera "Typografisk handbok" av Christer Hellmark utgiven av Ordfront & Ytterlids.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera dock att Garamond är näst Baskerville det vanligaste typsnittet i svenska böcker under 1900-talet.

Förebilden är fransmannens Claude Garamonds berömda typer från 1540-talet. I Sverige förekommer det ofta i

det tyska typgjuteriet Stempels trista variant eller i ITC:s (International Typeface Corporation) version,

med absurt korta staplar och underhäng på bokstäver som b, p, h etc. Garamond finns i flera olika skärningar,

t.ex. den klassiska från ATF (American Type Founders) under namnet Garamond n:o 3 eller Original Garamond

från Adobe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Calibri är det teckensnitt som är mest inne nu.

Times New Roman och Arial är de två jag använder mest.

Ett teckensnitt ska vara lättläst med tydliga serifer enligt grundregeln (en del säger klackar).

Det är därför som Times New Roman används i böcker ofta.

Garamond är jobbigt att läsa tycker jag, Comic Sans lättläst, men mest för rubriker.

Kan f.ö. rekommendera "Typografisk handbok" av Christer Hellmark utgiven av Ordfront & Ytterlids.

Comic Sans ska aldrig användas, inga undantag. Samma sak med Papyrus.

Calibri är bara "inne" om man använder Word och inte tänker sig för.

Times New Roman tycker jag är rätt fult.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera dock att Garamond är näst Baskerville det vanligaste typsnittet i svenska böcker under 1900-talet.

Förebilden är fransmannens Claude Garamonds berömda typer från 1540-talet. I Sverige förekommer det ofta i

det tyska typgjuteriet Stempels trista variant eller i ITC:s (International Typeface Corporation) version,

med absurt korta staplar och underhäng på bokstäver som b, p, h etc. Garamond finns i flera olika skärningar,

t.ex. den klassiska från ATF (American Type Founders) under namnet Garamond n:o 3 eller Original Garamond

från Adobe.

Jag kör med Stempels Garamond, jag gillar den. Snyggare än ITC:s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baskerville är det allra vanligaste typsnittet i svenska böcker. Det har förhållandevis liten x-höjd, är ganska brett och kräver följaktligen stort utrymme. Snittet finns i många skärningar. Baskerville härstammar från engelsmannen John Baskervilles typer från 1750-talet.

Times är det mest frekventa typsnittet överhuvudtaget internationellt. Det ritades av Stanley Morison för dn engelska tidningen The Times 1931 och finns sedan dess närmast överallt, tidskrifter, böcker, manualer m.m. Det beror på dess läsbarhet.

Det finns ett företag där man kan få sitt eget typsnitt konstruerat och beställt. Det kostade några tusen, men är en udda grej...

Återkommer om jag hittar namnet på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Calibri.png

( Var tvungen att googla )

Gick och lånade Valter Falk's Bokstavsformer & Typsnitt. Spännande. Läste förresten att han skrivit en dedikation till sin fru genom att addera samtliga begynnelsebokstäver i det inledande kapitlet. Tillsammans ger det: "TILL MIN KÄRA NANNY."

Coolt ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Comic Sans ska aldrig användas, inga undantag. Samma sak med Papyrus.

Calibri är bara "inne" om man använder Word och inte tänker sig för.

Times New Roman tycker jag är rätt fult.

Troligen gör väl många det då, använder Word utan att ändra, eftersom jag läste

en artikel för ett tag sedan där det stod att Calibri var det mest använda just nu.

Vad "just nu" innebar förtäljde inte historien. Kanske bara den knappa artikel

som var skriven i Calibri och det är klart... då blir det ju "just nu". 😆

Detta typsnitt är riktigt snyggt!

eller nä... det var ju inte alls snyggt såg jag nu... 😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl poängtera att jag själv inte använder Calibri alls.

Undantaget var igår då jag använde C- och P-symbolerna till ett mailskick för en kompis platta.

När man använde andra typsnitt än Calbri så blev P-et för litet i dess cirkel i förhållande till C.

Helflängt. Calibri 10 räddade situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berling Antikva ska enligt författaren vara en typ som tecknats för att passa den svenska ordbilden.

Berling skapades av Karl-Erik Forsberg på 1950-talet om jag inte missminner mig.

Det används för brödtext vid fotosättning och är riktigt konkurrenskraftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...