Jump to content
Annons

Hur lär man sig spela musik


Bäckwinner

Recommended Posts

Hej!

Är ny på forumet och tror jag kommer hänga här större delen av 2011. Har nämligen som nyårslöfte att lära mig spela akustisk gitarr och piano samt spela in inkl sång. Så som rookie rubriken lyder, "hur lär man sig spela musik"? Hehe. ☺️

Jag börjar från absolut noll och vet knappt vad ett ackord är. :rolleyes:

Tänkte börja året med att köpa en akustisk gitarr och ett piano och undrar därför om det här passar mig:

*Akustisk gitarr -> http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=958452&artno=252557

*Digitalpiano -> http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=8055&artno=189489

Är det en bra början tro?

Sen skulle jag även vilja ha:

- Mic

- Ett bra program att börja med

Några tips på det?

Finns det något bra gratis program?

Tips på mic?

Något mer jag "behöver"?

SEN kommer vi till det absolut viktigaste. Hur lär jag mig lira på dom här grejerna?

Jag skulle vilja börja från grunden och läsa på om ackord och skalor osv. Är det smart?

Tips på länkar på det?

Hur började ni?

Tacksam för svar även om det är riktiga rookie frågor. :rolleyes:

Gott nytt år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket bra val av nybörjarpiano.

Du kan fundera över att kolla in

Yamaha C45A som spansk gitarr också.

Kolla upp någon grundbok i gitarr och

någon grundbok i piano.

Frank Walter - Akustisk gitarr

Grundkurs inkl cd, är bra att börja med.

Översättning: Andrea Ängkvist Resch

(för Bokirja, Köln, Tyskland)

ISBN-nr: 978-3-625-12530-3

Du behöver mik och ljudkort.

Mik: Mxl V67G t.ex.

Ljudkort: M-Audio Fast Track Pro t.ex.

Program: Medföljer ljudkortet.

Redigerat av debatt
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig köpa en massa grejer, så mycket på en gång! Du blir ingen virtuos på en dag. Börja med att gå en kurs i det instrumentet du känner mest för. Köp sen det du känner att det passar dig.

Om du sen vill gå över till det andra, så gör det. det är din hjärna, men ge det tid. Och så länge det rullar på fritt så kör på. Sen kan du nog börja spela in. Och där finns det hur mkt skit som helst!

Men sen å andra sidan, köp vad du vill. Det är dina stålars. Men det vore synd att köpa en massa som man aldrig ens kommer att förstå!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen hit!

Här kommer mina synpunkter.

Du vill lära dig att spela keyboard och gitarr och göra inspelningar.

Vill du i första hand ha lite instrument i ditt hem som du kan lira på eller är det mer verktyg till dina inspelningar?

Vilken musikstil vill du hålla på med?

Gitarren som du länkade till är nylonsträngad. Brukar användas till klassiskt och spanskt spel.

Jag hade satsat på en stålsträngad vilket är mer användbart, eller kanske en elgura direkt.

Ett elpiano känns för mig onödigt. Om du inte vill ha ett piano stående i hemmet.

Vilken musikstil vill du hålla på med?

Vilken musikstil vill du kunna spela?

Det där med noter och skalor tycker inte jag man skall börja med.

Jag tror att du har någon dröm att kunna lira som typ ett band du gillar.

Håll den drömmen vid liv!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren som du länkade till är nylonsträngad. Brukar användas till klassiskt och spanskt spel.

Jag hade satsat på en stålsträngad vilket är mer användbart, eller kanske en elgura direkt.

Man lär sig mer om man börjar med klassisk gura.

jag började direkt på el.

Inser idag att det var ett stort fel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig mer om man börjar med klassisk gura.

jag började direkt på el.

Inser idag att det var ett stort fel.

Jag började också med elplanka och rock. Inser idag att det var helt rätt. Beror iofs på vad man vill lära sig spela. Teorin kan gärna få komma sen i mitt tycke.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar från absolut noll och vet knappt vad ett ackord är. :rolleyes:

Gott nytt år!

Köp "100 lätta låtar för gitarr". En bra start för att lära sig enkla ackord och kända låtar även om de inte är exakt som originalen. Gehör och notlära kommer med tiden. Lyssna på dina favoriter och härma så gott du kan.

Gott nytt år!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig mer om man börjar med klassisk gura.

jag började direkt på el.

Inser idag att det var ett stort fel.

På vilket sätt lär man sig mer av att sitta och klinka "grodan hoppar" ala kommunala musikskolan på en nylonracer när allt man vill är att låta som Kirk Hammet?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle ett elpiano vara onödigt?

Om man vill ha ett piano stående i hemmet är det en bra ide.

Om man vill ha ett keyboard till sin hemstudio och inte äger en pinal,

varför starta med ett piano för 3390:-

Jag skrev:

Här kommer mina synpunkter.

Ett elpiano känns för mig onödigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt lär man sig mer av att sitta och klinka "grodan hoppar" ala kommunala musikskolan på en nylonracer när allt man vill är att låta som Kirk Hammet?

du lär dig mycket mer teori. fingerplock och fingersättning på ett mycket mer andvändbart sätt. så när du sen ska börja nöta skalor, sitter fingrarna och känslan i dem redan.

majoriteten av de största och bästa gitarristerna har nog allt pluggat klassisk gitarr i sitt liv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du lär dig mycket mer teori. fingerplock och fingersättning på ett mycket mer andvändbart sätt. så när du sen ska börja nöta skalor, sitter fingrarna och känslan i dem redan.

majoriteten av de största och bästa gitarristerna har nog allt pluggat klassisk gitarr i sitt liv.

Nä ingen. Inte Robert Johnsson, Ace Frehley eller Keith Richards. Håll isär vad du tycker och att kanske andra tycker annorlunda. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med ejay när jag var mindre och fortsatte med dom fram till våren nollsex då jag kände mig begränsad och byte till FL Studio. Du kan alltid också ta kurser i diverse instrument eller lära dig via videos på youtube.

Redigerat av Uozon
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig spela piano utifrån en notbok där en olika ackord beskrevs, sedan var det envishet och ännu mer envishet som gällde, plus att jag lärde mig en del musikteori (kvintcirklar m.m.). Jag började med en billig 25-tangentshistoria och bytte upp mig allt eftersom jag blev bättre.

Det är inte fel att försöka lära sig lite musikteori, även om det långt ifrån är det viktigaste i ett så tidigt skede. För mig kändes det som att jag lärde mig "tanken" bakom det hela, istället för att bara lära mig vilka tangenter jag skulle trycka på.

Varför inte skaffa ett midi-keyboard? Man kan få ett bra sånt för runt tusenlappen. Det kan du ha nytta av både medan du lär dig och sedan efter att du har blivit skickligare.

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du pengarna är det klart mycket roligare att lära sig spela piano på en lite ordentligare digitalpiano typ Yamaha-varianten du tittat på än någon billigare variant med okänsliga och plastiga tangenter.

En akustisk gitarr från Yamaha kan nog inte bli fel, bara att slå till. Om du hellre vill ha en stålsträngad eller elgitarr, köp det, beror sig lite på vad för musik du tänkt att spela. Men en nylonsträngad gitarr är nog lite snällare mot fingertopparna i början. Att det ena skulle vara bättre eller sämre att lära sig på har jag dock svårt att se, och det har inte levererats några förklaringar på det hitills i tråden heller 😉

Vad gäller ljudkort och inspelningsprogram, köp ett USB-ljudkort (lättast att koppla in och installera) i prisklassen 1000-1500 kr, och se till att du får ett där det ingår ett inspelningsprogram. Skulle tro att det ingår till de flesta.

Mikrofon är nog enklast att köpa en dynamisk (kräver ingen extra strömförsörjning), för runt 500 kr.

Sen gäller det bara att ha tålamod. Det är extremt ovanligt att allt bara faller på plats. Har träffat många som säger att dom försökt lära sig spela gitarr men inte kunnat. Det brukar dock ofta visa sig att det knappast handlat om några seriösa försök. Det är ju inte bara att ta upp ett instrument och hoppas att det ska börja spela av sig själv. De allra flesta som spelar något instrument skapligt har oftast lagt obegripligt (för en utomstående) många timmar på det.

En tumregel är dock att spela så ofta som möjligt, hellre en halvtimme om dagen alla dagar i veckan, än 5 timmar varje lördag.

Har som sagt ingen aning om vilken musik du vill spela. Men i de flesta fall är det bara att fundera över vilka favoritartister man har, och sen sätta igång och härma. Finns ju oändligt med material att utgå ifrån på t ex Youtube (oftast lättare att förstå om någon visar).

Efter hand kommer du förstå bättre vad du behöver lära dig mer om, och kan fråga vidare.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilket kanon forum man hamnar på. =)

Stort tack för alla svar! Har läst igenom det ni skrivit flera gånger redan och lär göra det väldigt många gånger till.

Efter lite övervägande har jag bestämt mig för att börja med att köpa en gitarr + kring utrustning som mic och program osv. Brukar ha en tendens att vilja så mycket på en gång och så blir det bara pannkaka av allt i stället så jag börjar med gitarr och köper pianot senare i vår i stället. (lär återkomma om det ☺️)

MEN nu är frågan om det är nylon eller stålsträngad jag ska ha? (efter ha läst era kommentarer) Så tänkte berätta vad för musik jag vill kunna spela i framtiden och så får ni gärna berätta "vad man behöver för det" och vad dom använder. (glöm inte bort att jag är väldigt grön på det här ☺️)

Projekt 1:

Winnerbäck

Håkan Hellström

Melissa Horn

Bad cash quartet

Projekt 2:

Oskar Linnros

Daniel Adams-Ray

Projekt 3: (väldigt mycket senare dock men ni får gärna svara på det ändå. Det är b.la här jag tänker använda pianot)

Coldplay

U2

Johnossi

Kent

Sen angå program + ljudkort. (och mic till det sen) Vad är det egentligen som krävs där för att kunna lyckas med projekt 1+2? Nu menar jag inte att mitt material ska bli skivsläpps dugligt utan jag är som sagt så mycket nybörjare man kan bli och vill gärna lära mig vad det är för grejer man behöver och så vill jag ju gärna ha grejer som är så pass nära det målet som möjligt. Dock även så billigt som möjligt. :rolleyes:

Vad tror ni om att börja försöka lära sig grunderna i gitarr för att sen fördjupa mig i musikkunskap+piano lite senare i år när jag kanske förstår lite vad det handlar om? Men sen vill jag som sagt även spela in lite av det jag (förhoppningsvis) lyckas få ihop på vägen för att se hur jag utvecklas. Så vill även lära mig den bitten.

Som ni nog märker så vet jag knappt vad jag pratar om men hoppas någon vill hjälpa mig ändå hehe.

Texten ska det däremot inte vara något problem att få ner då jag skrivit dikter och låtar sen jag var 10år. (är 23 idag) Sen har jag även ett extremt stort musikintresse och lyssnar på musik flera timmar varje dag. Så helt på noll tror jag att jag inte står i alla fall. =)

Jag vet f ö att Winnerbäck inte kan spela piano så det verkar som man kan lyckas göra bra musik utan att veta allt. ☺️

God fortsättning!

Redigerat av Bäckwinner
Link to comment
Dela på andra sajter

svårt att råda någon helt okänd hur de ska börja syssla med musik..

piano är iaf jävligt bra, för man får överblick på musiken tillskillnad från gitarr

men det ena utesluter inte det andra

ska du satsa på gitarr & vill låta svensk singersongwriter skulle jag välja en stålsträngad

men framför allt en lättspelad så man inte behöver få till ett bra grepp innan man börjar hitta på eget

alltså: lätspelad stålsträngad är mitt tips!

lycka till

🙂

Redigerat av Larsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan gå en nybörjarkurs i gitarr hos nåt studieförbund. Det kan ge väldigt mycket om det inte är en helt kass lärare. Är man några stycken kan alltid visa varandra direkt, det är lättare att fatta då än när man är ensam med en bok. Sen övar man ju för sig själv också. Men om man enbart tragglar själv är det risk att man lessnar. Att spela med andra är grejen!

En jobbig sak när man börjar med gitarr är att det gör så j-a ont i fingrarna i början. Nylonsträngade gitarrer gör mindre ont än stålsträngade.

Hoppas du kommer igång snart, sen har du nog ett livslångt intresse i det hela. Finns väl inget bättre!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För mej känns de som att du egentligen inte vill lära dej spela nåt instrument utan att du vill på så kort tid som möjligt kunna "fuska" dej fram och spela in lite olika låtar och få det att låta så bra som möjligt just då.

Det kommer inte fungera,Satsa på att lära dej ett instrument först.När du spelat ett tag och fått in känslan och örat för musiken kommer du lättare kunna lära dej ett nytt instrument.

Hade jag varit du hade jag satsat på att lära mej spela gitarr först, traggla ackord fram och tillbaka efter ett tag kan du spela enkla låtar sen fortsätter du så.Om ett år lovar jag dej att du kommer kunna spela Lars Winnerbäck hur lätt som helst och att du även har börjat att kunna spela lite piano.

Men fuska dej inte fram , gå den långa vägen så blir det mycket bättre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt onödigt att köpa ljukort och mic, innan man ens kan spela.

Jag skulle vänta ett bra tag med det om jag var du.

Det verkar helt klart som att en stålsträngad gitarr är rätt val för dig.

Värken i fingrarna går över efter 1-2 veckors regelbundet övande.

Spelar man mycket, så blir huden hård och det känns bara gött att lira.

Lycka till!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att leka med instumenten, utforska dom och tänk inte för mycket på toner,teknik och teori..Det kommer senare med tiden..

Jag spelar gitarr, älskar det och hajjar ingenting av ett tangentbord fastän tonerna ligger liksom uppradade...

Spela på !!!!!!!

:rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, som skrivits ovan;

. Brukar själv fråga mina elever om dom vill lära sig låtar, eller, lära sig instrumentet. Två vitt skilda saker. Du kan harva dig igenom 400 covers eller fler, men det låter skit. Lär man sig instrumentet kan man lira dessa, och många fler snyggt istället... (grovt generaliserat), och kanske förstå varför det låter som det gör.

Att kunna lira handlar väl om att hela tiden minska antalet "hoppsan"-ögonblick, dvs. man ska hela tiden ha full kontroll på det man gör. Har man det, så kan ingen komma och säga att man gör fel. Aktiva val. Det kan man ju bara få av att kunna sitt instrument. Inte bara lira C-F-G7, i nedteckand följd.

Men, det viktigaste av allt, se till att ha kul med musiken, oavsett om det blir en livsuppgift att kunna tre ackord, eller om man siktar på att bli nästa "gitarr-onanist" högst på listan.

Får väl citera ett gammalt original/byfåne;

Han spelade fiol och bara spelade en och samma ton hela tiden, så efter ett långt tag var det någon som tog mod till sig och frågade;

- Men Hadar, nu har du spelat samma ton i så många år, har du aldrig funderat på att byta någon gång?

Hadar svarade;

- Det är så många som letar... men jag har hittat min ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade som trummis och spelade endast trummor i ca 6 år. Sen ville jag vidga vyerna och tog kanske 5 lektioner i gitarr med min brors baslärare. Hann lära mig grundlägganade ackord och lite olika plockgrejjer. Utifrån det har jag klarat mig själv. Google och youtube är användbara. Plinkade lite på pianot vi har hemma och lärde mig lite ackord där med.

Kan man grunderna handlar det sen bara om motivation och intresse. Vill du lära dig och är lite kreativ med inlärningsmetoder (INTERNET!!!) kan du skaffa dig den där gitarren till att börja med och lära dig spela ordentligt. Sen kan du skaffa ett piano eller midikeyboard.

Jag lärde mig spela gitarr på en nylonsträngad, men har aldrig spelat klassisk gitarr. Jag är nöjd med det då en nylonsträngad är betydligt snällare för ovana fingrar än stålsträngat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en akustisk nylonsträngad gura.

Lär dig ackorden G, C, D och sen Em, Am, E, A Dm D7 och H7.

Lär dig grundläggande barréackord.

Sätt tio låtar, börja med Knockin' on Heavens Door.

Sen är du igång; ovan nämnda tar inte många veckor att taffla sig igenom.

Skit i elektroniken (ljudkort o prylar) så länge.

***

Kör hårt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vallhagens råd är det bästa och vettigaste i denna tråden tycker jag.

Kör på det..

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...