Jump to content
Annons

Komiskt dyra begagnat annonser


Henkera

Recommended Posts

Ni har säkert sett annonser från folk som inte lever i riktigt samma verklighet som dig, med en prislapp som gör att du inte riktigt vet om du skall tycka det är tragiskt eller komiskt.

Analogsyntar från 70 och 80 talet börjar bli så överhypade att det rätt som det är dyker upp exemplar med ett totalt orealistiskt pris.Eller när folk köpt nytt i en onödigt dyr butik för att sen försöka sälja det till samma pris eller några hundralappar billigare än vad det kostar nytt på en internetbutik som t.ex Thomann. Det finns gott om dem på nätet så posta dina mest komiska/tragiska exempel här och låt andra få skratta/gråta åt dem.

Först ut blir:

Korg Mono/Poly

Oanvänd i kartong eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker över lag att folk är väldigt osympatiska i sitt sätt att annonsera. Priserna är idiotiska, att överhuvudtaget ställa frågor angående det idiotiska priset är förbjudet och det impliceras gång på gång att prylarna har diffusa samlarvärden, att de "enligt kännare är bättre än modellen som kom efter" osv. Helt galet. Folk tror glömmer bort att Sverige är en väldigt iten annonsmarknad och att priserna folk är villiga att betala här är något helt annant än vad priserna kan vara på andra håll i världen.

Som Guitar Player Magazine en gång skrev (och det går att applicera på mycket mer än bara gitarrer): Thirty years of playing does not make a mediocre instrument better.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Kan bara hålla med. Kollade på gitarrer på Blocket häromdagen; Märke-Modell - köpt för 12500 kr, säljer för 8500 kr. Sedan kollar man någon valfri site (Thomann eller dv247 exv) så är NYpriset där 9000 kr. Jag undrar ibland om man verkligen får sina prylar sålda till sånt ockerpris? Själv brukar jag ut ca 50-60 % av nypris om det är i riktigt bra skick. Skrev till en kille som sålde en stärkare och erbjöd halva nypriset hos Thomann - fick till svar att han minsann betalat betydligt mer än så. Jaha, synd för dig då. Men jag undrar som sagt vem som köper begagnat utan att kolla alternativen först.

Link to comment
Dela på andra sajter

en gibson melody maker sänkt till 3900:-. ny på thomann kostar ca 3500:-. säljaren kallar sig själv "insane", man kan bara hålla med.

http://www.blocket.se/stockholm/Gibson_Tele_Maker_special_2010_31375095.htm?ca=9&w=3

Link to comment
Dela på andra sajter

98% av blocket är galet prissatt, även mac datorer värkar generellt ha ett irrelevant andrahandsvärde till omvärlden och teknikens framsteg.

Visst älskar jag apples kvalité och kreativitet och nypriset kan jag leva med för jag får det jag betalar för men värdet sjunker tydligen lika snabbt som t.ex guld 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sedan var jag sugen på att köpa en melodica. Hittade en begagnad på Tradera. Snubbens utropspris låg 100 spänn över thomann.

Viktigpetter som jag är mailade jag och uppmärksammade honom på detta. Han blev suuur. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

@Henkera ! Nu blev jag nyfiken vad var priset för MonoPolyn? (den verkar såld nu rolleyes.gif ). Jag köpte själv en splitterny Korg MonoPoly på Musikanten i Umeå 1983 och betalade då 8200:- för den.. Sålde den 2001 för 6500:- och då slängde jag med en Roland analog-sequencer också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...