Jump to content
Annons

Hur mixar och mastrar man bäst liveinspelningar som gjorts med 2 mickar/kanaler


Greenlight

Recommended Posts

Tja alla mixologer

Har ett delikat problem. Sitter på en massa liveinspelningar som gjorts med två kondensator mickar rakt in på varsin kanal i Logic.

Har ca 200 konserter med olika band som jag skulle vilja ge ut på CD.

Frågan är hur man går till väg? Fundrar på att klippa ur de bästra låtarna och göra en "best of".

Hur får man det att låta så bra som möjligt? Någon särskild mixning och mastrings teknik man kan använda?

Det är ju bara två kanaler så det är ju väldigt begränsat. Finns det några bra knep?

Tacksam för svar. Även intresserad av att anlita någon som kan hjälpa till (om man får skriva så)

Mvh

Greenlight

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan testa att kopiera kanalerna och försöka isolera varje instrument för sig, sjukt svårt och risken är ju att det fasar utav bara hel... Annars är det nog inte så mycket du kan göra. Lek lite med eq, kommpressor och gate, blir det fel, gör om. Låter det lite bättre har du i varje fall kommit någonstans.

Redigerat av Kickassalot
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa att kopiera kanalerna och försöka isolera varje instrument för sig, sjukt svårt och risken är ju att det fasar utav bara hel... Annars är det nog inte så mycket du kan göra. Lek lite med eq, kommpressor och gate, blir det fel, gör om. Låter det lite bättre har du i varje fall kommit någonstans.

Ojoj . . låter som ett evighetsjobb . . haha. Antar att du menar att kopiera kanalerna så att man kan framhäva varje instrument i varje kanal genom eq typ.

Det kanske kan funka på någon enstaka låt som är värt att lägga ner jobb på.

Det jag är ute efter är att hitta ett bra grudläggande arbetsflöde. Bör tillägga att jag inte kan ett skit om mixning. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

PM:a någon länk till lite material så kan jag försöka hjälpa till, om jag får! 🙂

Visst, gärna. Men hur då? Var lägger man bäst upp det? Vad är det jag ska lägga upp? Hela projektet i Logic, eller bara vissa filer?

Observera att jag är en nolla på sånt här 😊

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Lägg upp ljudfiler bara. två monospår per låt. Du kan ju börja med någon låt så jag får försöka bara. 🙂 Om det bara är någon låt så kan du nog dra det på typ skickafilen.se eller liknande tjänst, om du inte har ftp. Annars är dropbox en jävligt juste tjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Lägg upp ljudfiler bara. två monospår per låt. Du kan ju börja med någon låt så jag får försöka bara. 🙂 Om det bara är någon låt så kan du nog dra det på typ skickafilen.se eller liknande tjänst, om du inte har ftp. Annars är dropbox en jävligt juste tjänst.

Det minsta jag har är 2x200mb

Dropbox verkar vara jobbigt. Måste tydligen ladda ner och greja. Var är bäst att langa över den tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...