Jump to content
Annons

Tips på hårdvarureverb


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Den här kör jag både live o i studion. Den har flera olika delay också, jag brukar ta studio delay som är ett mellanting mellan digitaldelay och tapedelay. Reverb finns stora och små och enorma, drumbox mm. Tror inte många kan höra skillnad på denna och mkt dyrare grejer.

http://www.tcelectronic.com/m300.asp

http://www.soundonsound.com/sos/jun02/articles/tcelecm300.asp

Här kanske du kan köpa enbart den- Görgrymt delay till elgitarr.

http://www.blocket.se/stockholm/Hemmastudioutrustning_31172745.htm?ca=5&w=1

Jag skulle aldrig lägga ens 100 spänn för att byta till nåt annat. Kör reverb på aux 1 i portan och reverb från aux 2, returen i stereo till ett stereospår. Det finns pingpong delay också, spacigt o fint.

En sorts diskantratt finns det till reverbet... Och en ratt för olika längd på alla olika presets... Kanonburk billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, iom att jag har rätt bra outboard redan så

lutar det ju åt en dyr jävel om den ska matcha

min nail, api 5500 och fatso osv, men M7 är för dyr

tycker jag. Hade gärna sett under 10,000. Och visst finns

gamla goda lexicon men något supergammalt beg vill jag inte

ha. vill ha saker som används idag, har ju hänt en del

inom utvecklingen.

Vilken typ av budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

visst finns gamla goda lexicon men något supergammalt beg vill jag inte ha. vill ha saker som används idag, har ju hänt en del inom utvecklingen.

Lustigt det där. Inom reverbsvängen kan det gott gå tio år innan nästa revolution. 2000-talet kom Bricasti. 90-talet TC Electronics flagskepp M6000. 80-talet var Lexicons storhetstid. 70-talet tidiga digitala reverb och senare plåtar och fjäder. Och så vidare.

Det intressanta är att alla får plats i dagens ljudideal. Så vill du vara up to date föreslår jag en av varje. 😉

Nä, men vill man komma undan relativt billigt idag ska man kolla in förra vågen. TC Electronics M5000 går att hitta relativt billigt idag. Många PA-firmor som säljer ut. Dom kör ju pluggar nuförtiden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lexicon eller Bricasti skulle jag satsa på. Min personliga smak är att inget annat har fått mig så glad som dessa ovan.

Jag är riktigt svag för Lexicon... ända sedan min första encounter med 224an så har min kärlek till Lexicon beståt, kanske inte bara som reverb utan som multieffekt.

Alternativt skulle en rejäl samling med impulser också vara finemang.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny tycker jag i och för sig att mjukvarureverbs håller minst lika bra kvalitet som alla hårdvarureverbs som jag testat, speciellt då hårdvarureverbs inte har någon analog känsla som skall fångas mer eller mindre lyckat (förrutom fjäder och plåt).... Men visst kan parametrarna bli lite bergränsande när man jobbar med impulser. Men nu handlar det ju inte om min smak... Men: varför är du beredd att lägga runt 20 lax på kompressorer men inte på ett reverb? Bricasti är väl annars det jag skulle satsa på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah massa tips.

Och nej gilbert inte ett gammalt fjäder-reverb, jag är ute efter digitalt, nytt. 🙂

Orsaken till att jag helst hade velat ha ett hårdvarureverb är att

jag gillar inte bli för datorberoende, sen köpa en dyr plugin för 5000kr och sen har

den 0kr i andrahandsvärde. Med hårdvara kan jag byta till ett helt annat system när jag vill,

mac, pc, cubase, pro tools, logic etc. Sen har dom impulser jag testat sugit rätt fett med

cpu.

Men är det någon som har något schysst reverb hårdvara eller mjukvara som kan lägga upp lite

sång först torrt sen med reverb på? Kanske ingen som orkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...