koffe666 Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 En frÄga som jag har stÀllt mig mÄnga gÄnger Àr vilket av dessa program jag skall anvÀnda. DÀrför tÀnkte jag kolla vilket program ni föredrar! CUBASE eller LOGIC?
lavrell Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Har du Mac sĂ„ utan tvekan Logic 7. Har du PC sĂ„ kör hellre Cubase senaste version och lĂ€r dig det. SjĂ€lv kör jag pĂ„ Logic pĂ„ PC (5.1) eftersom jag lĂ€rde mig Logic frĂ„n början och det funkar utmĂ€rkt, men man fĂ„r ett SJUKT mĂ„ste ha begĂ€r att köpa mac eftersom man vill ha Logic 7. Sjukt mĂ„nga bra nya funktioner i det programmet! Kanske inte underlĂ€ttade för dig alls med det hĂ€r inlĂ€gget? đ
Lindeberg Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Eftersom Logic inte lÀngre sÀljs till PC sÄ blir valet mest en frÄga om vilken kompjuter man föredrar - PC eller mac?
Nudel af Ludenben Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Jag föredrar Logic. BÄda gör jobbet, men om du som jag ibland vill anvÀnda programet till notskrivning, Àr Cubase inte lika bra. Enligt min ringa mening Àr Logic helt klart det bÀsta all round programet som finns. It does it all... /Nudel
Pluffo Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 FrÄga nÀr det gÀllr det hÀr. Finns frysfunktionen i Logic 7 Express?
freddie Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Har inte testat Logic, men i princip sĂ„ bygger Magix pĂ„ det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag pĂ„ Ă hlens för 500:- för ett par Ă„r sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt sĂ„ fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskĂ„dligare. Mitt förslag: Om du kör PC med XP sĂ„ Ă€r Cubase SX riktigt stabilt Ă„ najs đ
Pluffo Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Freddie: Du tycker inte att du gör en lite orÀttvis jÀmförelse nu?
joachime Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 koffe666 sa: DÀrför tÀnkte jag kolla vilket program ni föredrar!CUBASE eller LOGIC? Svaret finner du hÀr.
MusicNixon Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 Pluffo sa: FrÄga nÀr det gÀllr det hÀr. Finns frysfunktionen i Logic 7 Express? Ja.
MusicNixon Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 (redigerat) freddie sa: Har inte testat Logic, men i princip sĂ„ bygger Magix pĂ„ det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag pĂ„ Ă hlens för 500:- för ett par Ă„r sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt sĂ„ fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskĂ„dligare. Mitt förslag: Om du kör PC med XP sĂ„ Ă€r Cubase SX riktigt stabilt Ă„ najs đ Kul jĂ€mförelse... Kopian var kass, sĂ„ originalet mĂ„ste ju ocksĂ„ vara det... đ Förresten... jag föredrar Logic. Körde Cubase frĂ„n 2 till 5, sedan Logic 4 till 7. Det blir lite orĂ€ttvist att jĂ€mföra mina erfarenheter eftersom jag inte arbetat med ett modernt Cubase. Men allmĂ€nt sĂ„ gillar jag Logics "tĂ€nk" bĂ€ttre. Redigerat 29 januari 2005 av MusicNixon
wicked_s Postat 29 januari 2005 Postat 29 januari 2005 cubase helt klart. Men di sÀger ju att logic ska vara bra di som vet
ChrioN Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Logic Àr ett bra val om man vill brÀnna pengar. 10.000kr Àr liiite vÀl saftigt. Förvisso finns det en express-variant.
cm0s Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 (redigerat) Om man studerar sĂ„ fĂ„r man ju 50% rabatt pĂ„ apple-mjukvara. DĂ„ kan man köpa Logic 7 Pro för ~5000 kr đ Redigerat 3 februari 2005 av cm0s
ChrioN Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Det Ă€r ju helt sant. Och dĂ„ Ă€r det ett jĂ€kligt bra pris helt plötsligt đ
wonderboy Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Ett par smĂ€rre justeringar av tidigare inlĂ€gg. Ett av proffsens viktigaste argument till varför de anvĂ€nder Logic framför bĂ„de Cubase och Protools-mjukvaran Ă€r just att Logic Ă€r sĂ„ mycket mer överskĂ„dligt, anvĂ€ndarvĂ€nligt och med ett grafiskt grĂ€nssnitt som vida överglĂ€nser de andras. Detta upplevs sĂ€kerligen provocerande men det Ă€r inte mina ord. I en rad artiklar med kĂ€nda producenter och ljudtekniker sĂ„ Ă€r det just detta som framkommer. Jag förstĂ„r att det förekommer en del "barnsjukdomar" med Logic pro 7. Dock Ă€r det bara att lĂ€sa recensionerna, bl a i Studio men Ă€ven i internationell press. Det finns, i dagslĂ€get, inget program som erbjuder en sĂ„ heltĂ€ckande och högkvaltitativ lösning för musikern/producenten som vill jobba med ett program frĂ„n "ax till limpa" och med fullstĂ€ndigt professionellt resultat. AnvĂ€nder sjĂ€lv Protools LE med M-box och Digi 001. Har nu dock provat Logic Express 7.0 sen i julas och fĂ„tt demonstrationer frĂ„n studiofolk pĂ„ Logic Pro 7. Den som inte blir grymt imponerad av vad Logic levererar ĂR HELT HJĂRNTVĂTTAD till att bara tycka om "sitt" eget sequenser-program och sin egen datormiljö. Det borde vara funktionen som styr och inte PC/MAC eller Cubase/Logic/Protools etc. Om Du gör Dig sjĂ€lv en tjĂ€nst och plockar bort skygglapparna och tar Dig till en butik som kan sitt Logic sĂ„ kommer Du inse att Logic sĂ€tter en standard som alla andra mĂ„ste svara upp mot om de vill vara med fortsĂ€ttningsvis. Att, i ljuset av detta, prata om att det skulle vara dyrt med knappt 10 000:- i inköp för ett program av den kalibern visar bara att man inte satt sig in i vad som följer med. I förra Studionumret recenserade man Pro-versionen och i senaste numret recenserades Express-versionen. Jag tycker man "underdrivit" en hel del i dessa recensioner. Det kĂ€nns lite som om man inte riktigt vĂ„ga tala om hur bra 7.0 Ă€r. DĂ€remot Ă€r responsen frĂ„n proffsanvĂ€ndarna ganska översvallande. Kritik har funnits och finns gentemot hanteringen av vissa pluggar. Logic 7 Ă€r ocksĂ„ hĂ„rt integrerat med OS X och MAC G5. DĂ€r har initialt funnits en del problem men de hĂ„ller, enligt mina kontakter, pĂ„ att "byggas bort". Jag tror samtidigt mycket roligt kan hĂ€nda med Cubase nu nĂ€r de Ă€ntligen verkar fĂ„ en vettig Ă€gare. Det kan nog leda till ett kraftfullt svar frĂ„n Cubase vad det lider.
ChrioN Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 (redigerat) SÄ rÀtt sÄ. SjÀlv anvÀnder jag troligen knappt hÀlften av alla funktioner. Att Logic Àr överlÀgset allt annat lÄter jag vara osagt. Redigerat 3 februari 2005 av ChrioN
cm0s Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Dessutom sÄ kommer Logic 7.1 slÀppas snart och det kommer innehÄlla fullstÀndig PDC (Plugin Delay Compensation).
Lundin Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 Det mÄste vara smaken som avgör... jag kör Cubase SX 3, har Àven tittat pÄ Logic men kommer inte överrens med vare sig Mac eller grÀnssnittet i Logic sÄ för mig Àr det ett enkelt val. Att sÀga det ena Àr bÀttre Àn det andra Àr bara snack...bÄda plattformarna gör det de Àr tÀnkt att utföra..men pÄ lite olika sÀtt. GÄ till nÄgon musikaffÀr som demar dom o kÀnn efter sjÀlv.. bor du i stockholm finns det mÄnga affÀrer som gör detta.
Lindeberg Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 demoniqus sa: Att sÀga det ena Àr bÀttre Àn det andra Àr bara snack... InstÀmmer! Och kan vi inte lÀgga ner de dÀr gamla stÀllningskrigen dÄ alla bara försvarar just "sitt" system? Inte speciellt konstruktivt.
spaceman Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 Logic har bara stöd för ett fysiskt ljudkort vilket Àr dÄligt med tanke pÄ vad det kostar.
Mr Keys Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 ChrioN sa: Logic Àr ett bra val om man vill brÀnna pengar. 10.000kr Àr liiite vÀl saftigt. Förvisso finns det en express-variant. Nu vet inte jag om dom Àntligen har förstÄtt att slÀnga med lite grejor utöver bara sjÀlva Cubase, men vad fÄr du med nÀr du köper Cubase SX3 för 7.500:- ? För till Logic för 10.00 ingÄr ju ett 10-tal synthar (rhodes, calvinett, B4, samt ett gÀng andra) plus en kraftfull sampler. Samt ett packe effekter sÄsom multibands Comp, konvolverande reverb, Vocoder, Delays, Olika Filter och EQ's, gitarrstÀrkar simulator, nÄn autotuner-variant som jag inte har nÄn aning om hur den lÄter.....
trancer Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Tjenare. För nĂ„gra Ă„r sedan var jag o hĂ€lsade pĂ„ en studio i skara som drivs av Anders Engberg och Torgny Söderberg (alla kĂ€nner ju alla i skara) đ tĂ€nkte jag skulle producera lite mer seriöst, med en riktig studio. Jag fick sĂ„n grym chans dĂ€r att kunna jobba och anvĂ€nda deras alla prylar gratis, JA FĂR TRANCEMUSIK. Men, det gick 2 veckor sen fick jag avbryta.. dom jobbade bara med Logic.. Jag försökte mig pĂ„ det, men fattade fan inte mkt . Efter jobbat med Protracker/Fasstracker i 8 Ă„r och över 1500 *.xm moddar kan jag vĂ€l sĂ€ga att jag kunde det programmet nĂ€r jag slutade med det. Sen nĂ€r jag gick över till Cubase för ett par Ă„r sedan har jag blivit sĂ„ ingjuten i programmet sĂ„ inget annat finns för mig . Hur stor Ă€r skillnaden pĂ„ Logic mot Cubase egentligen? Jag har fĂ„tt den inblicken att dom mesta 'riktiga' studios föredrar Logic, om man ska producera I STUDION alltsĂ„... Klart man kan ta med sina egna prylar till studion, men dĂ„ stĂ€mmer ju inte nĂ„nting med alla deras prylar som va kopplade till deras system.. JĂ€kligt synd att jag inte tog den chansen mer allvarligt. Men jag har kontakt med dom igen đ /Perrra
Mr Keys Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Satt i en liknande situation för nÄgra Är sedan, som inbiten PC/Nuendo-anvÀndare, tills jag hamnade i en studio som körde Mac/Logic! Men möjligheterna som detta gav mig gjorde ju att man gav sig fan pÄ att lÀra sig macen....och jag mÄste sÀga, att jag har haft större problem med övergÄngen PC->Mac Àn övergÄngen Nuendo->Logic.... Nu nÀr vi köper egen setup funderar jag inte ens pÄ PC/Cubase(nuendo), har lÀrt mig att Àlska logic. Dessutom har jag inte stött pÄ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nÄn bara)....sÄ kompatibiliteten gör ju sitt till för min del....! Minns hur jobbgit det var att flytta över projekten frÄn min PC till Macen.... Men kort sagt, ge Mac/Logic en chans....jag Àr övertygad om att du kommer lÀra dig tycka om det efter nÄgra veckor....
Murdock Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 För mig va det tvÀrtom, övergÄngen mellan PC/Mac va mycket lÀttare Àn övergÄngen Cubase/Logic. Det finns en del inslag i Logic som jag bara inte kunde vÀnja mig vid. Om man dessutom kör ProTools vid sidan om verkar Logic bara helt otroligt rörigt. à andra sidan ska det sÀgas att Logic har en del uppenbara fördelar som dess midihantering och hur det utnyttjar hÄrdvara. Det Àr vÀl bara de jag mÀrkt av Àn sÄ lÀnge utan att fördjupa mig alls. Sen pÄstÄs det ju att Logic Pro 7.0 ska vara superduperbra sÄ det Àr klart vÀrt att kolla upp.
Nudel af Ludenben Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Efter att ha anvÀnt Logic en hel del, blir jag alltid lite ledsen i ögat nÀr jag sÀtter mig framför ProTools eller Cubase. Protools Àr kass med MIDI, och Cubase noter Àr fula och jobbiga att pyssla med. Det svÄra med Logic ... om ni nu tycker det...kanske Àr att allt Àr möjligt. /Nudel
JonnyEklund Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Jag kör Logic 5.5 platinum för PC.. Jag tycker att det Àr underbart.. Fast ni tycker sÀkert att cubase sx Àr mycket bÀttre.. Dock har min skola logic och jag har vant mig vin den miljön sÄ jag vill aldrig svika det.. NÀr jag fÄr mer pengar kommer jag köpa mig en G5 och logic 6 eller 7.. Eller nÄn annan variant som finns dÄ.. Men jag tycker Logic Àr helt underbart! Allt Àr fan möjligt!
trancer Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Mr Keys sa: Dessutom har jag inte stött pÄ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nÄn bara Men jag tÀnkte pÄ det frÄn "Fame Factory" förra Äret.. Vet inte hur det Àr i Är, men förra Äret körde dom ju 100% Cubase.. Dom hade ju tom lÀrare i programmet... och det innebÀr ju att mariann grammofon har cubase installationer i nÄn av deras studios oxo ... För det inenbÀr ju att ska man nÄnsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, sÄ innebÀr det att man mÄste kanske lÀra sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt Àr vÀrt jag har hemma .. Vad Àr kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ? /Perrra
Mr Keys Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 trancer sa: Mr Keys sa: Dessutom har jag inte stött pĂ„ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nĂ„n bara Men jag tĂ€nkte pĂ„ det frĂ„n "Fame Factory" förra Ă„ret.. Vet inte hur det Ă€r i Ă„r, men förra Ă„ret körde dom ju 100% Cubase.. Dom hade ju tom lĂ€rare i programmet... och det innebĂ€r ju att mariann grammofon har cubase installationer i nĂ„n av deras studios oxo ... För det inenbĂ€r ju att ska man nĂ„nsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, sĂ„ innebĂ€r det att man mĂ„ste kanske lĂ€ra sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt Ă€r vĂ€rt jag har hemma .. Vad Ă€r kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ? /Perrra Sant, hade förtrĂ€ngt famefactory.... De flesta VITi'er funkar pĂ„ logic....vissa kan tydligen vara lite knepiga, typ hypersonic har varit lite strulig fick jag höra.... Men jag vet inte riktigt hur det funkar med VSTier....vissa VSTi'er funkar vĂ€l bĂ„de till PC och Mac!? Mitt VG, som jag har hemma, stĂ„r att det funkar till bĂ„de PC och Mac, men om jag inte mins helt fel har jag suttit och pratat i studion om att nĂ€r det gĂ€ller vissa saker mĂ„ste man bestĂ€lla speciellt till just PC eller Mac.....och byter man dĂ„ plattform kan det ju bli strul, om det inte finns smidiga lösningar frĂ„n tillverkarna pĂ„ hur man kan "byta" version av VSTierna...!? Men hade jag suttit pĂ„ en setup med mjukvara för 100.000:- till PC, hade jag nog dragit mig för att byta till Mac....! Men hĂ„rdvara Ă€r det ju inget strul med.... Jag sjĂ€lv gick frĂ„n en billig hemmastudio pĂ„ PC, till en professionell studio baserad pĂ„ Mac,(lĂ€rde mig det och lĂ€rde mig Ă€ven Ă€lska logic) och nu köper vi egen setup frĂ„n scratch, och dĂ„ blir det mac! đ)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.