Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En frÄga som jag har stÀllt mig mÄnga gÄnger Àr vilket av dessa program jag skall anvÀnda. DÀrför tÀnkte jag kolla vilket program ni föredrar!

CUBASE eller LOGIC?

Annons
Postat

Har du Mac sÄ utan tvekan Logic 7.

Har du PC sÄ kör hellre Cubase senaste version och lÀr dig det.

SjÀlv kör jag pÄ Logic pÄ PC (5.1) eftersom jag lÀrde mig Logic frÄn början och det funkar utmÀrkt, men man fÄr ett SJUKT mÄste ha begÀr att köpa mac eftersom man vill ha Logic 7. Sjukt mÄnga bra nya funktioner i det programmet!

Kanske inte underlĂ€ttade för dig alls med det hĂ€r inlĂ€gget? 😄

Postat

Eftersom Logic inte lÀngre sÀljs till PC sÄ blir valet mest en frÄga om vilken kompjuter man föredrar - PC eller mac?

Postat

Jag föredrar Logic. BÄda gör jobbet, men om du som jag ibland vill anvÀnda programet till notskrivning, Àr Cubase inte lika bra. Enligt min ringa mening Àr Logic helt klart det bÀsta all round programet som finns. It does it all...

/Nudel

Postat

Har inte testat Logic, men i princip sĂ„ bygger Magix pĂ„ det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag pĂ„ Åhlens för 500:- för ett par Ă„r sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt sĂ„ fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskĂ„dligare.

Mitt förslag: Om du kör PC med XP sĂ„ Ă€r Cubase SX riktigt stabilt Ă„ najs 😄

Postat (redigerat)
  freddie sa:
Har inte testat Logic, men i princip sĂ„ bygger Magix pĂ„ det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag pĂ„ Åhlens för 500:- för ett par Ă„r sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt sĂ„ fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskĂ„dligare.

Mitt förslag: Om du kör PC med XP sĂ„ Ă€r Cubase SX riktigt stabilt Ă„ najs 😎

Kul jÀmförelse...

Kopian var kass, sĂ„ originalet mĂ„ste ju ocksĂ„ vara det... 🙂

Förresten... jag föredrar Logic. Körde Cubase frÄn 2 till 5, sedan Logic 4 till 7. Det blir lite orÀttvist att jÀmföra mina erfarenheter eftersom jag inte arbetat med ett modernt Cubase. Men allmÀnt sÄ gillar jag Logics "tÀnk" bÀttre.

Redigerat av MusicNixon
Postat

Logic Àr ett bra val om man vill brÀnna pengar. 10.000kr Àr liiite vÀl saftigt. Förvisso finns det en express-variant.

Postat (redigerat)

Om man studerar sÄ fÄr man ju 50% rabatt pÄ apple-mjukvara.

DĂ„ kan man köpa Logic 7 Pro för ~5000 kr 🙂

Redigerat av cm0s
Postat

Ett par smÀrre justeringar av tidigare inlÀgg. Ett av proffsens viktigaste argument till varför de anvÀnder Logic framför bÄde Cubase och Protools-mjukvaran Àr just att Logic Àr sÄ mycket mer överskÄdligt, anvÀndarvÀnligt och med ett grafiskt grÀnssnitt som vida överglÀnser de andras. Detta upplevs sÀkerligen provocerande men det Àr inte mina ord. I en rad artiklar med kÀnda producenter och ljudtekniker sÄ Àr det just detta som framkommer.

Jag förstÄr att det förekommer en del "barnsjukdomar" med Logic pro 7. Dock Àr det bara att lÀsa recensionerna, bl a i Studio men Àven i internationell press. Det finns, i dagslÀget, inget program som erbjuder en sÄ heltÀckande och högkvaltitativ lösning för musikern/producenten som vill jobba med ett program frÄn "ax till limpa" och med fullstÀndigt professionellt resultat.

AnvĂ€nder sjĂ€lv Protools LE med M-box och Digi 001. Har nu dock provat Logic Express 7.0 sen i julas och fĂ„tt demonstrationer frĂ„n studiofolk pĂ„ Logic Pro 7. Den som inte blir grymt imponerad av vad Logic levererar ÄR HELT HJÄRNTVÄTTAD till att bara tycka om "sitt" eget sequenser-program och sin egen datormiljö.

Det borde vara funktionen som styr och inte PC/MAC eller Cubase/Logic/Protools etc. Om Du gör Dig sjÀlv en tjÀnst och plockar bort skygglapparna och tar Dig till en butik som kan sitt Logic sÄ kommer Du inse att Logic sÀtter en standard som alla andra mÄste svara upp mot om de vill vara med fortsÀttningsvis. Att, i ljuset av detta, prata om att det skulle vara dyrt med knappt 10 000:- i inköp för ett program av den kalibern visar bara att man inte satt sig in i vad som följer med. I förra Studionumret recenserade man Pro-versionen och i senaste numret recenserades Express-versionen. Jag tycker man "underdrivit" en hel del i dessa recensioner. Det kÀnns lite som om man inte riktigt vÄga tala om hur bra 7.0 Àr. DÀremot Àr responsen frÄn proffsanvÀndarna ganska översvallande. Kritik har funnits och finns gentemot hanteringen av vissa pluggar. Logic 7 Àr ocksÄ hÄrt integrerat med OS X och MAC G5. DÀr har initialt funnits en del problem men de hÄller, enligt mina kontakter, pÄ att "byggas bort".

Jag tror samtidigt mycket roligt kan hÀnda med Cubase nu nÀr de Àntligen verkar fÄ en vettig Àgare. Det kan nog leda till ett kraftfullt svar frÄn Cubase vad det lider.

Postat (redigerat)

SÄ rÀtt sÄ.

SjÀlv anvÀnder jag troligen knappt hÀlften av alla funktioner.

Att Logic Àr överlÀgset allt annat lÄter jag vara osagt.

Redigerat av ChrioN
Postat

Dessutom sÄ kommer Logic 7.1 slÀppas snart och det kommer innehÄlla fullstÀndig PDC (Plugin Delay Compensation).

Postat

Det mÄste vara smaken som avgör... jag kör Cubase SX 3, har Àven tittat pÄ Logic men kommer inte överrens med vare sig Mac eller grÀnssnittet i Logic sÄ för mig Àr det ett enkelt val.

Att sÀga det ena Àr bÀttre Àn det andra Àr bara snack...bÄda plattformarna gör det de Àr tÀnkt att utföra..men pÄ lite olika sÀtt.

GÄ till nÄgon musikaffÀr som demar dom o kÀnn efter sjÀlv.. bor du i stockholm finns det mÄnga affÀrer som gör detta.

Postat
  demoniqus sa:
Att sÀga det ena Àr bÀttre Àn det andra Àr bara snack...

InstÀmmer!

Och kan vi inte lÀgga ner de dÀr gamla stÀllningskrigen dÄ alla bara försvarar just "sitt" system? Inte speciellt konstruktivt.

Postat
  ChrioN sa:
Logic Àr ett bra val om man vill brÀnna pengar. 10.000kr Àr liiite vÀl saftigt. Förvisso finns det en express-variant.

Nu vet inte jag om dom Àntligen har förstÄtt att slÀnga med lite grejor utöver bara sjÀlva Cubase, men vad fÄr du med nÀr du köper Cubase SX3 för 7.500:- ?

För till Logic för 10.00 ingÄr ju ett 10-tal synthar (rhodes, calvinett, B4, samt ett gÀng andra) plus en kraftfull sampler.

Samt ett packe effekter sÄsom multibands Comp, konvolverande reverb, Vocoder, Delays, Olika Filter och EQ's, gitarrstÀrkar simulator, nÄn autotuner-variant som jag inte har nÄn aning om hur den lÄter.....

Postat

Tjenare.

För nĂ„gra Ă„r sedan var jag o hĂ€lsade pĂ„ en studio i skara som drivs av Anders Engberg och Torgny Söderberg (alla kĂ€nner ju alla i skara) 😆

tÀnkte jag skulle producera lite mer seriöst, med en riktig studio.

Jag fick sĂ„n grym chans dĂ€r att kunna jobba och anvĂ€nda deras alla prylar gratis, JA FÖR TRANCEMUSIK.

Men, det gick 2 veckor sen fick jag avbryta.. dom jobbade bara med Logic.. Jag försökte mig pÄ det, men fattade fan inte mkt .

Efter jobbat med Protracker/Fasstracker i 8 Är och över 1500 *.xm moddar kan jag vÀl sÀga att jag kunde det programmet nÀr jag slutade med det.

Sen nÀr jag gick över till Cubase för ett par Är sedan har jag blivit sÄ ingjuten i programmet sÄ inget annat finns för mig .

Hur stor Àr skillnaden pÄ Logic mot Cubase egentligen?

Jag har fÄtt den inblicken att dom mesta 'riktiga' studios föredrar Logic, om man ska producera I STUDION alltsÄ... Klart man kan ta med sina egna prylar till studion, men dÄ stÀmmer ju inte nÄnting med alla deras prylar som va kopplade till deras system..

JĂ€kligt synd att jag inte tog den chansen mer allvarligt. Men jag har kontakt med dom igen 🙂

/Perrra

Postat

Satt i en liknande situation för nÄgra Är sedan, som inbiten PC/Nuendo-anvÀndare, tills jag hamnade i en studio som körde Mac/Logic!

Men möjligheterna som detta gav mig gjorde ju att man gav sig fan pÄ att lÀra sig macen....och jag mÄste sÀga, att jag har haft större problem med övergÄngen PC->Mac Àn övergÄngen Nuendo->Logic....

Nu nÀr vi köper egen setup funderar jag inte ens pÄ PC/Cubase(nuendo), har lÀrt mig att Àlska logic. Dessutom har jag inte stött pÄ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nÄn bara)....sÄ kompatibiliteten gör ju sitt till för min del....! Minns hur jobbgit det var att flytta över projekten frÄn min PC till Macen....

Men kort sagt, ge Mac/Logic en chans....jag Àr övertygad om att du kommer lÀra dig tycka om det efter nÄgra veckor....

Postat

För mig va det tvÀrtom, övergÄngen mellan PC/Mac va mycket lÀttare Àn övergÄngen Cubase/Logic. Det finns en del inslag i Logic som jag bara inte kunde vÀnja mig vid. Om man dessutom kör ProTools vid sidan om verkar Logic bara helt otroligt rörigt.

Å andra sidan ska det sĂ€gas att Logic har en del uppenbara fördelar som dess midihantering och hur det utnyttjar hĂ„rdvara. Det Ă€r vĂ€l bara de jag mĂ€rkt av Ă€n sĂ„ lĂ€nge utan att fördjupa mig alls. Sen pĂ„stĂ„s det ju att Logic Pro 7.0 ska vara superduperbra sĂ„ det Ă€r klart vĂ€rt att kolla upp.

Postat

Efter att ha anvÀnt Logic en hel del, blir jag alltid lite ledsen i ögat nÀr jag sÀtter mig framför ProTools eller Cubase. Protools Àr kass med MIDI, och Cubase noter Àr fula och jobbiga att pyssla med.

Det svÄra med Logic ... om ni nu tycker det...kanske Àr att allt Àr möjligt.

/Nudel

Postat

Jag kör Logic 5.5 platinum för PC.. Jag tycker att det Àr underbart.. Fast ni tycker sÀkert att cubase sx Àr mycket bÀttre.. Dock har min skola logic och jag har vant mig vin den miljön sÄ jag vill aldrig svika det.. NÀr jag fÄr mer pengar kommer jag köpa mig en G5 och logic 6 eller 7.. Eller nÄn annan variant som finns dÄ.. Men jag tycker Logic Àr helt underbart! Allt Àr fan möjligt!

Postat
  Mr Keys sa:
Dessutom har jag inte stött pÄ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nÄn bara

Men jag tÀnkte pÄ det frÄn "Fame Factory" förra Äret..

Vet inte hur det Àr i Är, men förra Äret körde dom ju 100% Cubase..

Dom hade ju tom lÀrare i programmet... och det innebÀr ju att mariann grammofon har cubase installationer i nÄn av deras studios oxo ...

För det inenbÀr ju att ska man nÄnsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, sÄ innebÀr det att man mÄste kanske lÀra sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt Àr vÀrt jag har hemma ..

Vad Àr kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ?

/Perrra

Postat
  trancer sa:
  Mr Keys sa:
Dessutom har jag inte stött pÄ en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nÄn bara

Men jag tÀnkte pÄ det frÄn "Fame Factory" förra Äret..

Vet inte hur det Àr i Är, men förra Äret körde dom ju 100% Cubase..

Dom hade ju tom lÀrare i programmet... och det innebÀr ju att mariann grammofon har cubase installationer i nÄn av deras studios oxo ...

För det inenbÀr ju att ska man nÄnsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, sÄ innebÀr det att man mÄste kanske lÀra sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt Àr vÀrt jag har hemma ..

Vad Àr kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ?

/Perrra

Sant, hade förtrÀngt famefactory....

De flesta VITi'er funkar pÄ logic....vissa kan tydligen vara lite knepiga, typ hypersonic har varit lite strulig fick jag höra....

Men jag vet inte riktigt hur det funkar med VSTier....vissa VSTi'er funkar vÀl bÄde till PC och Mac!?

Mitt VG, som jag har hemma, stÄr att det funkar till bÄde PC och Mac, men om jag inte mins helt fel har jag suttit och pratat i studion om att nÀr det gÀller vissa saker mÄste man bestÀlla speciellt till just PC eller Mac.....och byter man dÄ plattform kan det ju bli strul, om det inte finns smidiga lösningar frÄn tillverkarna pÄ hur man kan "byta" version av VSTierna...!?

Men hade jag suttit pÄ en setup med mjukvara för 100.000:- till PC, hade jag nog dragit mig för att byta till Mac....! Men hÄrdvara Àr det ju inget strul med....

Jag sjĂ€lv gick frĂ„n en billig hemmastudio pĂ„ PC, till en professionell studio baserad pĂ„ Mac,(lĂ€rde mig det och lĂ€rde mig Ă€ven Ă€lska logic) och nu köper vi egen setup frĂ„n scratch, och dĂ„ blir det mac! 🙂)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.