Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Kolla in SOS senaste Pod-cast vid ca: 5 minuter. EBU verkar ta krafttag mot allt för varierande ljudnivåer i TV-sändningar.

Tidigare har man bara normaliserat med avseende på peak. Nu har man tagit fram en standard som även tar hänsyn till den upplevda ljudstyrkan. Mycket intressant tycker jag då detta förhoppningsvis kommer att spilla över på radio-branschen och i förlängningen kanske stoppa loudness-kriget även inom musikproduktion i stort.

Edit: SOS-Länk

Edited by DivineCo
Annons
Posted (edited)

Kan vara önsketänkande men för mig är i alla fall detta ett steg i rätt riktning.

Kommer man att även hantera nivåer bättre inom radio och andra medier som Spotify etc. finns det kanske mindre anledning att smasha sönder allt men kanske är jag lite naiv.

Edited by DivineCo
Posted
Kommer man att även hantera nivåer bättre inom radio och andra medier som Spotify etc. finns det kanske mindre anledning att smasha sönder allt men kanske är jag lite naiv.

Det man hoppas på är att Radio får nån form av generella regler så låtar slipper bli Tokmastrade Och Komprimerade i Radio oxå.

Att mediar som spotify , Itunes , Ping etc skulle hänga med är nog väldigt mycket önsketänkande.

Posted

redan 94 min första kontakt inom reklamfilm kunde man kalibrera ljudsignalen. Däremot sa dom till mig att höja för det gjorde ju alla andra på sina spotar. Något hade kunnat göras redan då. Ingen vill gå först därför välkommnar jag en standard.

Posted

Har det här med att göra med det nya amerikanska förbudet mot att reklamen låter högre än TV-programmen?