Jump to content
Annons

Loudness-metering ny TV-standard


DivineCo

Recommended Posts

Kolla in SOS senaste Pod-cast vid ca: 5 minuter. EBU verkar ta krafttag mot allt för varierande ljudnivåer i TV-sändningar.

Tidigare har man bara normaliserat med avseende på peak. Nu har man tagit fram en standard som även tar hänsyn till den upplevda ljudstyrkan. Mycket intressant tycker jag då detta förhoppningsvis kommer att spilla över på radio-branschen och i förlängningen kanske stoppa loudness-kriget även inom musikproduktion i stort.

Edit: SOS-Länk

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara önsketänkande men för mig är i alla fall detta ett steg i rätt riktning.

Kommer man att även hantera nivåer bättre inom radio och andra medier som Spotify etc. finns det kanske mindre anledning att smasha sönder allt men kanske är jag lite naiv.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer man att även hantera nivåer bättre inom radio och andra medier som Spotify etc. finns det kanske mindre anledning att smasha sönder allt men kanske är jag lite naiv.

Det man hoppas på är att Radio får nån form av generella regler så låtar slipper bli Tokmastrade Och Komprimerade i Radio oxå.

Att mediar som spotify , Itunes , Ping etc skulle hänga med är nog väldigt mycket önsketänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...