Jump to content
Annons

"Segla bort" nu med ny sång. Mix 4


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Krånglade iväg min portabla studio till en lokal med en större sal i trä och spelade in lite grunder där med riktiga trummor och en slask stödgitarr. På plats tyckte vi bägge virveln lät väldigt fint i lurarna, HD280 pro och AT 150 eller vad de nu heter det står inte på dem, de är väldigt hyllade i alla fall. Monitorerna blev kvar i hemmastudion...

For hem och la på bas, munspel och ak gitarr, sen tyckte jag att det lät skit speciellt virveln, så jag orkade inte hålla på med varken sång eller elgitarrpålägg. Skrotade alltihop alltså.

Gjorde ändå en slaskmix där jag efter en stund spelar upp de olika spåren så får ni höra hur hemst det låter. har inte ägnat mer än några minuter åt skruvandet. Tror ni det går att få till ett dugligt virvelljud av detta. Jag vill ju ha ett enkelt skitigt opolerat ljud.

Först rullar låten ett par minuter, sen splittar jag upp skiten. Ljuden kommer ungf så här:

Två baskanaler ett par sekunder

Lajnad bas

reampad bas i Hotrod gitarrstärkare, mick D112

Bägge baskanalerna

Baskagge EV N/D686 två dm framför kaggen

virveln översida Sennheiser E906

virveln undersida SM57. Här låter det mest skit. Det är absolut inte överstyrt, ingen kompressor heller. Varför låter det så illa?

Två sid/pukmickar NT1-A

en mono OH TLM102

Sen kommer det ak gitarr i stereo TLM102 tv + NT1-A th. Det ljudet gillar jag

Munspelet är oxå TLM102

Slask stödgitarr sm57, gjorde knappt nån koll på den, bara slask

Sen kommer alla trummickar plus bas

Alltihop igen

Mot slutet hörs virvelns fula undersida igen.

Innan jag spelade in i den lokalen övade jag att spela in min egen virvel hemma i kåken på samma vis, det lät hur bra som helst...

Kommentarer önskvärda! 😕 Kan det vara värt besväret att jobba vidare med sång osv?

"http://www.speedyshare.com/files/25524995/01_Ljudprov_furt_virveljud.mp3"

http://www.speedysha...t_virveljud.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Erik80 (oregistrerad)

Jag skulle valt E906 under och SM57 över.

Jag skulle inte fasvända någon av mickarna eftersom det inte behövs på virvel. Det beror på att underskinnet inte svänger i fas med överskinnet utan kommer som en svans efter.

Redigerat av Erik80
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt E906 under och SM57 över.

Jag skulle inte fasvända någon av mickarna eftersom det inte behövs på virvel. Det beror på att underskinnet inte svänger i fas med överskinnet utan kommer som en svans efter.

Vi hade två sm57 först, men trummisen tyckte det lät skit. Bytte till Sennheisern och han var supernöjd.

Ang fasvändning så har jag hört stooor skillnad till det bättre med fasvänd undre mick när jag spelat in hemma. Nu är den också fasvänd, men vänder jag tillbaks den blir det inte alls nån större skillnad. Den här virveln är normaldjup, min egen är en tunnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Vi hade två sm57 först, men trummisen tyckte det lät skit. Bytte till Sennheisern och han var supernöjd.

Ang fasvändning så har jag hört stooor skillnad till det bättre med fasvänd undre mick när jag spelat in hemma. Nu är den också fasvänd, men vänder jag tillbaks den blir det inte alls nån större skillnad. Den här virveln är normaldjup, min egen är en tunnare.

Prova E906 under så du får mer sejarmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova E906 under så du får mer sejarmatta.

Hemma fick jag mer sejare med samma mick... Jag har en Beta58 också som jag funderade på att testa på undersidan. Med SM57 på ovansidan lät ovansidan sämre. Hemma var det tvärtom, där fick jag aldrig E906 att låta lika bra som SM57 på både ovan och undersidan.

Den undre sm57 på inspelningen sitter bara nån cm från sehjaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en stereomix på trumspåren (minus kaggen) genom Finalizern som jag skruvade rejält på. Sen gjorde jag en ny mastermix med hjälp av de två plus ännu lite mer av virveln. Tog bort den fula elgitarren. Nu blev det bättre trummor, lite väl framträdande, men med sång, fet elgitarr o ev orgel kanske virveln kan funka ändå? Då kommer den ju inte att sticka ut så väldigt.

Klippet kommer inom några minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror absolut det går att göra nått av detta! Tycker det är helt ok grundmaterial. Sänk övermiken på virveln bara. Det är väldigt mycket virvel i mixen, kan kanske vara en faktor till att du inte gillar det också (den sticker ju ut ganska mycket)? Släng på en kompressor på undermiken med snabb attack och lite långsammare release om du vill ha mer rasselsvans och mer skit...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ny mix på grunden. Finalizern har ett trumprogram jag skruvade som fan på och körde trumsen genom. Bla ställde jag delningsfrekvenserna väldigt högt så midden blev ett ganska smalt spår mellan 2 o 4 khz

http://www.speedysha...virveljud_2.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror absolut det går att göra nått av detta! ?

Släng på en kompressor på undermiken med snabb attack och lite långsammare release om du vill ha mer rasselsvans och mer skit...

Testade en sån komprimering på sejarmiken, shit, det blev mkt bättre, addade det ljudet till den stereomix jag redan gjort. Nu är det nästan dax att dra analoga sladdar till Ranekompressorn och börja sjunga! Måste fira detta med en toddy! laugh.gif Om ni vet vad det är...

http://www.speedysha...virveljud_2.mp3

Fast jag har inte addat det på den här mixen bör tilläggas. Vad sägs om elbasen då?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle valt E906 under och SM57 över.

Jag skulle inte fasvända någon av mickarna eftersom det inte behövs på virvel. Det beror på att underskinnet inte svänger i fas med överskinnet utan kommer som en svans efter.

Du behöver oftast fasvända ändå. Micka över under och se till så inte mickarna är riktade på samma ställe och fasvänd den ena. Låter det bättre eller sämre? Troligtvis fylligare och mer fläsk i virveln när du fasvänt den ena.

Sedan måste man kolla om man behöver fasvända virveln för OH också. osv...

Skulle vara kul att se hur du mickar upp din virvel och hur det låter när det inte är fasvänt och när det är fasvänt. Släng gärna upp lite bilder när du har möjlihet och ljudprov.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver oftast fasvända ändå. Micka över under och se till så inte mickarna är riktade på samma ställe och fasvänd den ena. Låter det bättre eller sämre? Troligtvis fylligare och mer fläsk i virveln när du fasvänt den ena.

Sedan måste man kolla om man behöver fasvända virveln för OH också. osv...

Skulle vara kul att se hur du mickar upp din virvel och hur det låter när det inte är fasvänt och när det är fasvänt. Släng gärna upp lite bilder när du har möjlihet och ljudprov.

MVH

Anders

Dottern fotade lite, har beställt bilder...

Nån som tycker nåt om huruvida det är värt eller inte värt att fortsätta jobba på denna grunden? Jag har lyckats mkt bättre med oskruvat virvelljud förr...

Svärsonen är mkt peppad att spela mer och lokalen finns nån mil bort, det är bara att släpa dit allt igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att lyssna? Använd det läget där det är mest tryck? (botten)

Det är olika från gång till gång om man behöver fasvända eller inte!

Javisst. Förr när jag gjort samma sak har det varit stooor skillnad, utan att fasvända har det låtit mkt tunn pappask. Denna gång blir det knappt nån skillnad. Tyder på att jag borde sänka den undre micken lite grann... Alltså att det avstånd jag nu har mellan mickarna är ur fas vare sig man vänder eller inte.

I vilket fall så låter inte trumman bra på undersidan. Låter nästan som om micken är trasig, fast det är den inte.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara att lyssna? Använd det läget där det är mest tryck? (botten)

Det är olika från gång till gång om man behöver fasvända eller inte!

Självklart är det bara att lyssna. Min erfarenet av min uppmickningsteknik är att jag oftast behöver fasvända den under micken. Men att säga att man inte behöver fasvända då det inte behövs på virvel ser jag som rent felaktigt.

Phasescope kan vara ett bra hjälpmedel också för att dubbelkolla om man känner sig en aning trött i öronen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

NT1-A ger så hög output att jag fick dra iväg dem så här långt innan det slutatde blinka rött på portan, med noll gain. Dan efter bytte jag till CM3 som jag satte på hängpukans sarg med en lika förlängningsbult som kaggemicken har, och på ggolvet med samma stativ fast närmare golvpukan. Närmare hihaten satte jag dessutom en NT2-A som tål hemskans starka ljud.

post-8284-0-98750800-1291542596_thumb.jpg

post-8284-0-63127100-1291542634_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag jobbat en hel del med låten, lagt dit två dubbade elgitarrer, testade några mickkombinationer, men bäst utan tvekan blev NeumannTLM102 - Mico preamp - analogt till RANE kompressor - analogt in i portan. Gjorde lika när jag sjöng, spelade in två spår från samma tagning då, det ena via spdif från Micon till portan. Skillnaden blev inte stor, men jag gillar det analoga ljudet mer, tycker det "digitala surr" jag hört förr försvinner vid analog inspelning. Och kompressorn är så j-a underbar.

Nu börjar låten ta form i alla fall. Satt och spelade solon till det 32-takters parti som kommer i mitten nånstans, men tycker inte det passar med gitarrsolo, så nu håller jag på att ragga en organist för den uppgiften. Har även lagt ut krokar till ett par riktigt skickliga blåsare, tanken är att de ska haka på munspelet med bla trumpet och trombon. Nu börjar jag höra hur bra den här låten är. ☺️

Kommentarer om ev arrangemang osv vore kanon!

http://www.speedysha...egla_bort_3.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt ! Din röst påminner mej om någon !Kanske lite plura i eldkvarn.

Är det din grabb som lirar trummor?

Tack!

Tomas Persson som trummar är sen ett par år sambo med min dotter. Hon är 21, han ett par år äldre, har inte exakt koll.

Plura? Han tycker jag mumlar lite för mycket... Men det gör väl kanske jag oxå. Är ganska nytt för mig att sjunga på svenska, eller i alla fall att spela in mina svenska alster.

Har redan fått svar från en trumpetare, Mats Siggstedt, att han och två till proffs, Pelle Larsson och Hans Surte Norin gärna lägger blås på låten, trumpet, trombon o sax. Känns ruggigt roligt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag har jag gjort ny sång. Tycker det går lättare och lättare att sjunga den. Frågan är när man ska anse att den bästa tagningen är gjord? Och det bästa ljudet? Idag har jag gått tillbaka från ART Tube MP till Audient Mico preamp, med anings rörsimulering, nåt jag inte använt förut.

http://www.speedysha...a_bort_4_2_.mp3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Enl. mig så hördes det piss i början, denna http://www.speedysha...egla_bort_3.mp3 men den första spelningen gillade jag skarpt.

Jag hörde bara början av p... eftersom jag tycket det vara så dåligt.

Vad tusan har du gjort? Kan det vara någon som tycker det är bra i förhållande till det första du presenterar?

Jag får nog acceptera att mitt tyckande är undermåligt, men herre gud vad mycket dis.. på det sista, kan det vara något? 😕

Jag är en skitkänslig natur och får ont i magen av för mycket distorsion och det vara där med råge i det sista. Jäkla kul att någon kan tycka det är något. 😆 :lol: 😆 :lol:

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. mig så hördes det piss i början, denna http://www.speedysha...egla_bort_3.mp3 men den första spelningen gillade jag skarpt.

Jag hörde bara början av p... eftersom jag tycket det vara så dåligt.

Vad tusan har du gjort? Kan det vara någon som tycker det är bra i förhållande till det första du presenterar?

Jag får nog acceptera att mitt tyckande är undermåligt, men herre gud vad mycket dis.. på det sista, kan det vara något? 😕

Jag är en skitkänslig natur och får ont i magen av för mycket distorsion och det vara där med råge i det sista. Jäkla kul att någon kan tycka det är något. 😆 :lol: 😆 :lol:

Jag kanske skrek mig döv vid sångövningarna. Och pressade mastringen för mycket. Men nog fan sjöng jag bättre idag än igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. mig så hördes det piss i början, denna http://www.speedysha...egla_bort_3.mp3 men den första spelningen gillade jag skarpt.

Jag hörde bara början av p... eftersom jag tycket det vara så dåligt.

Vad tusan har du gjort? Kan det vara någon som tycker det är bra i förhållande till det första du presenterar?

Jag får nog acceptera att mitt tyckande är undermåligt, men herre gud vad mycket dis.. på det sista, kan det vara något? 😕

Jag är en skitkänslig natur och får ont i magen av för mycket distorsion och det vara där med råge i det sista. Jäkla kul att någon kan tycka det är något. 😆 :lol: 😆 :lol:

Du kanske tänker på att gitarrerna är rördistade i gitarrförstärkaren? Kanske det vore en bra tråd: Vad är en gitarrförstärkare? Nej, det vore det inte.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...