Jump to content
Annons

Direct out-kablar från Insert-hjälp


tvåtakt

Recommended Posts

Jag vill inte köpa kablar till det här ändamålet då jag tror det skulle bli för dyrt, utan jag vill veta hur man gör.

Och eftersom jag aldrig har gjort några lödningar och sånt där förr så vore det bra med bild-tutorial hur man gör.

Alltså, inte bara "ja du sätter fast det där å löder där å tippen å ringen" och så där. Jag fattar ingenting av det där.

Ännu bättre vore det med en video-tutorial. Jag tror det skulle uppskattas av många andra också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns olika sätt att göra de här kablarna på.

Berätta först vad du har för något i andra änden så kan vi beskriva hur du enklast gör en kabel. Det skiljer sig lite åt om du har en balanserad ingång på burken eller om det är obalanserat.

Mitt tips för att spara problem är att du köper lagom långa balanserade kablar ( balanserad = "stereo"-kontakt i bägge ändar, ungefär som en hörlur, inte som en gitarr-kabel ). Du behöver sen öppna kontakten som skall sitta i mixern och löda om kablarna lite där. Hur du enklast kan löda om kablarna beror på inspelningsgrejen du har i andra änden, det är olika om den har balanserade eller obalanserade ingångar. Därför min fråga.

Under tiden titta lite på den här bilden (lånar från en annan tråd) :

http://www.hosatech.com/media/document/DOC106.pdf

Stick-kontakten till vänster är "stereo", det är en sån du skall löda om. Signalen dyker upp inut kontakten på lödpunkter. De tre lödpunkterna är från vänster: T, R , S.

T - engelska för Tip, eller på svenska spetsen

R - engelska för Ring, samma på svenska

S - engelska för Sleeve, på svenska blir det väl hölje eller ärm eller nåt sånt.

Har du aldrig lött förut, börja med att lära dig löda. Hitta lite kablar o kontakter, lödpenna och lödtenn ( från Clas Ohlson funkar utmärkt ) och tärna. Du kan nog hitta på nätet nån bra beskrivning om hur man skall göra. Till en början kommer du att göra dåliga så kallade kall-lödningar, bränna sönder isolering, bränna dig på fingrarna, göra brännmärken i bordet med mera. Man lär sig efter ett tag.

RÅD: använd skyddsglasögon när du är nybörjare ( gärna sen också ) -- lödtenn som skvätter i ögonen är inte bra.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu börjar det klarna lite.

Jag förstår inte vad den där stora metallprylen på andra sidan är för nåt? Stereopluggen fattar jag ju.

Men är det bara en stor metallklump i andra ändan eller? 🤪 ser ju inte direkt ut som nåt man kan koppla in i något uttag jag någonsin har hört talas om eller sett...

Men om man säger så här då, är det billigare att tillverka dom själv (jag kan låna lödprylar av farsan så den kostnaden går bort).

Eller köpa kablarna? Man kan ju köpa ifrån kanada och dom kostar ju typ 60 spänn styck om jag räknat rätt.

Men då vore det ju bra att veta om det är dåliga kvalité på dom, eller om dom är byggda bra och så där.

Jag skulle behöva 6 stycken iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallklumpen till höger är en "mono" kabel-hona, en sån där man kan koppla in en kabel och sen gå vidare till inspelningsgrejerna.

Löda själv från botten är vanligen dyrare än att köpa billiga färdiga kablar. Det är oftast ingen skillnad i ljudkvalitet, men dyrare grejor håller längre. Skall du turnera jorden runt i ett år så är det bra om grejerna håller även för hårda tag. Skall du pyssla lite hemma så är du ju försiktig med grejerna och då räcker det med billigt.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du också lite förklaringar om olika kopplingar: http://wiki.kontrollrummet.com/Telekontakt

Som Gunnar har sagt, så är det som regel billigare att köpa färdiga kablar, så egentligen är det inte värt att lägga en massa tid på att löda ihop egna. Även billiga kablar från t ex HOSA, fungerar utmärkt - och de är inte dyra ens i svenska butiker... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Metallklumpen till höger är en "mono" kabel-hona, en sån där man kan koppla in en kabel och sen gå vidare till inspelningsgrejerna.

Löda själv från botten är vanligen dyrare än att köpa billiga färdiga kablar. Det är oftast ingen skillnad i ljudkvalitet, men dyrare grejor håller längre. Skall du turnera jorden runt i ett år så är det bra om grejerna håller även för hårda tag. Skall du pyssla lite hemma så är du ju försiktig med grejerna och då räcker det med billigt.

// Gunnar

Då köper jag nog hellre 🙂 sparar lite pengar och slipper brännmärken.

Varför är det en koppling för monokabel egentligen? Går det inte att bara göra en mono-kontakt i andra ändan så man slipper ha en tiiiill kabel? Inte för att det direkt är något problem, egentligen. Men man kan ju undra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...