Jump to content
Annons

Rörpreamp?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har börjat krokna ur på det digitala ljudet jag får i min Mico preamp. Det låter skitbra till gitarr eller trumma, eller som basline, men till min egen skrovelbasröst låter det konstigt, det blir en sorts mysko dist. Har tänkt att jag måste inbilla mig, men nyligen så testade jag att sitta och öva sång och gitarr till mina backtracks, kör då lika som live, med min enkla Soundcraft E Spirit mixer, men kom på att i stället för Beta58an jag sjunger live i så kopplade jag i lill-Neumannen 102, jag kopplar ju inte i nåt PA hemma, det räcker med hörlurar för att öva. Och när jag kör så här hör jag tydligt att det analoga ljudet blir rejält mkt trevligare. Det brusar mer och frekvensomfånget är säkert sämre, men det är nåt i det digitala som låter spräckt eller, va fan, som att jag gjort nåt fel i inställningarna. Men alla digitala grunkor jag har går på 44,1 nåt vad det nu heter... Med Micopreampen vill jag helst sitta så jag hela tiden ser lysdioderna det är lätt att det går på rött annars. Och sänker jag gain blinkar det knappt alls.

Att jag får ett så för mig så passande och trivsamt ljud ur pa-mixern beror till stor del på min stereokompressor, är van den sen några år. Men att koppla analogt från Micon till den, kompressorn har enbart XLR in-ut funkar inte alls. Signalen från Micon är så stark att det hela tiden slår i botten på kompressorn, den har två ingångslägen; +4db eller -10 db, det hjälper inte hur jag ställer den knappen. För att få lagom signal in i kompressorn måste jag sänka preampgainen nästan till noll.

Så nu funderar jag på att byta till nåt annat. tror jag skulle trivas mer med nåt som färgar rösten, jag får i alla fall skruva eq som f-n eftersom jag är helt diskantlös i halsen. Finns det vettiga rörpreampar till pris under tex 7000? Helst vill jag nog kunna ställa utvolymen också så jag kan få exakt rätt mängd soppa in i kompressorn, hur man ställer det där har en avgörande verkan på pa-mixern, där kör jag kompressorn på insert.

Villrådig i snöyran. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjena Nilsson, varför ska du just ha rör då?

Jag har själv provat rör-preamps varav en tex solo 610, jag blev inte

nöjd alls. Nu kör jag bara på preamps med go trafo på in- och ut-gång.

Synd att du inte har en lunchbox för då hade jag kunnat nämna mängder med

goa varma preamps! Men som rack finns säkert en hel del också bara att jag

inte kommer på namnet på någon i den prisklassen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft en ART stereopreamp med möjlighet till rör, rördelen väsnades bra nog

Claes säljer en Summit Audio 2BA-221

Kontinuerligt variabel ingångsimpedans. Både rör- och transistorutgång. Ingångarna - mik och line/Hi-Z - har separata steg och är tillgängliga samtidigt med separata gain-kontroller. Variabelt högpassfilter. Insertjack. Pad och phase shift. Flera 2BA-221 kan länkas för att bilda en modulär mixerenhet med rörbaserat mixersteg/utgång med gain.

Om jag inte fattar fel kan man välja rör eller solid state?

http://www.summitaudio.com/2ba221.html

Den har en lika insert som på min PA-mixer så jag kan koppla in min älsklingskompressor...

http://www.holmerup.biz/#

Bättre pris än hos tysken:

http://www.thomann.de/se/summit_audio_2ba221.htm

Kan det vara nåt? Googlar man hyllas den nåt enormt.

Oljudet jag har på mina sångspår kanske kommer ur halsen? Hörs extar bra bara med den fina preamp jag redan har? urk.

Skulle jag byta bort Mico Audienten vore det slut med mina fina stereoinspelningar... Urk det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är det dist så är det ofta för het signal eller nåt som är trasigt.

Din Mico är inte digital. Den har bara en DA omvandlare inbyggd i sig.

Och att du inte kan använda preampen ihop med kompressorn får mig att misstänka att du driver på för i preampen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dist så är det ofta för het signal eller nåt som är trasigt.

Din Mico är inte digital. Den har bara en DA omvandlare inbyggd i sig.

Och att du inte kan använda preampen ihop med kompressorn får mig att misstänka att du driver på för i preampen.

Har ibland funderat på om lysdioderna visar alldeles för låga värden, att det distar långt innan det blinkar rött. Men enligt "lunchboxens" VU-staplar kommer disten exkat samtidigt som när det blinkar rött. Ställer jag kompressorn helt på ska normalt inga dioder blinka på den, men med Micon långt nerskruvad lyser alla dioder ändå.

Kom på att jag har en ART 300-kronors rörpreamp. Ska testa hur den låter ihop med Neumannen och kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men solid state vill du ha lika mycket i en preamp som du vill ha i en stärkare.

SSL är ju verkligen transistor-preamps, sterilt och tråkigt.

TRAFO!

Men enligt "lunchboxens" VU-staplar = Har du en lunchbox?

Jag har också haft en ART stereopreamp med möjlighet till rör, rördelen väsnades bra nog

Claes säljer en Summit Audio 2BA-221

Kontinuerligt variabel ingångsimpedans. Både rör- och transistorutgång. Ingångarna - mik och line/Hi-Z - har separata steg och är tillgängliga samtidigt med separata gain-kontroller. Variabelt högpassfilter. Insertjack. Pad och phase shift. Flera 2BA-221 kan länkas för att bilda en modulär mixerenhet med rörbaserat mixersteg/utgång med gain.

Om jag inte fattar fel kan man välja rör eller solid state?

http://www.summitaudio.com/2ba221.html

Den har en lika insert som på min PA-mixer så jag kan koppla in min älsklingskompressor...

http://www.holmerup.biz/#

Bättre pris än hos tysken:

http://www.thomann.de/se/summit_audio_2ba221.htm

Kan det vara nåt? Googlar man hyllas den nåt enormt.

Oljudet jag har på mina sångspår kanske kommer ur halsen? Hörs extar bra bara med den fina preamp jag redan har? urk.

Skulle jag byta bort Mico Audienten vore det slut med mina fina stereoinspelningar... Urk det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men solid state vill du ha lika mycket i en preamp som du vill ha i en stärkare.

SSL är ju verkligen transistor-preamps, sterilt och tråkigt.

TRAFO!

Men enligt "lunchboxens" VU-staplar = Har du en lunchbox?

Nu märker jag hur lite jag vet. Jag trodde det fanns två grejer, rörstärkare och allt annat var solid state? Eller transistorer som jag brukar säga. Och TRAFO? Sitter inte såna i alla ljudburkar?

Och sen läste jag fel, tyckte du skrev; "synd att du har en lunchböx", jag trodde det var en nidbeteckning på en portastudio. Haha, fy fan. Vad är då en lunchbox?

edit: Och SSL vad är det? Skkriver vi i samma tråd?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha luuugnt!

Nopes, finns ju rörpreamps, finns solid state dvs transistor-preamps, men sen finns även preamps

med trafo i, neve, avedis, vintech, great river, api, a-designs, shadow hills ja you name it...

Nu är ju jag inte helt säker men jag tror din nico mico eller vad den nu heter är en transistorpreamp, vilket

ofta resulterar i ett sterilt/rent ljud. Och som sagt preamps med trafo ger ju ett väldigt varmt ljud beroende lite

på typ av trafo samt om det finns på in och utgång samt op-amp osv, skitsamma behöver inte gå in för djupt på det.

Lunchbox är detta: http://www.apiaudio.com/5006b.html

Nu märker jag hur lite jag vet. Jag trodde det fanns två grejer, rörstärkare och allt annat var solid state? Eller transistorer som jag brukar säga. Och TRAFO? Sitter inte såna i alla ljudburkar?

Och sen läste jag fel, tyckte du skrev; "synd att du har en lunchböx", jag trodde det var en nidbeteckning på en portastudio. Haha, fy fan. Vad är då en lunchbox?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sterilt... Det är knepigt det här. När jag spelar in min inte allt för välljudande akustiska gitarr så låter det lika bra som på vilken proffsinspelning som helst. Nu har det advents-städadts lite, vilket innebär att frun burit in motionsapparater och en massa annat, lådor, väskor och påsar, så att jag inte kommer in i studion alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning tyvärr, känner inte till mico alls. Du får läsa på tillverkarens sida vad som finns i maskineriet om

det gömmer sig en valvestate där inne! Men som sagt, mitt tips är att det inte behöver vara en rörpreamp för

att låta gött, innan jag hade testat så många preamps som jag faktiskt har gjort så trodde jag att rör var lösningen

på allt... vilket det inte va. Mängden med bra preamps med trafo är betydligt större än mängden bra rörpreamps ute

på marknaden enl mitt tycke.

Har haft både riktiga rör-Marshall och valve state. Valve State lät skit, som att få grus i tänderna. De låter som det känns att ha huvudvärk. Och nu har jag alltså en mickpreamp som är byggd efter samma ritningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nopes inte just den men ett antal nya tyska mickar vilka nästan alla har puff uppe i toppen.

Jag har provat rätt många preamps och mickar, och först när jag hittade mina favopres upptäckte

jag vilken skillnad det kan vara. Jag tycker att många stormembranare, särskilt nya, är lite

vassa i toppen. Men när jag började köra dessa genom tex en A-designs P-1 eller Avedis Ma5 genom

en Api 525 tex så blev det som smör på mackan, gött. Så försöka testa ett gäng olika preamps innan

köp. Rör är inte lösningen på allt, en bra klass-a-preamp med trafo på in och utgång låter kanske

tom varmare om man nu måste använda det ordet. Jag bad en tysk butik skicka ett gäng preamps till mig

vilket dom gjorde. Så jag hade en fylld Sweet ten hemma plus ett gäng lösa preamps så som great river

och testade i lugn och ro, grymt värt och lärorikt!

Men har du testat en bra rörburk med en TLM102?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att rör är lösningen på allt.

Nej - rör är verkligen inte lösningen på allt... 😉

2BA-221 är extra kul, bl a för att man kan variera rörinblandningen. Jag tycker att den är mycket trevlig och även om jag har sett en del anmärkningar här och där i forum, om att den är lite brusig, så är det inget jag tyckte var störande när jag körde med en sådan under en tid.

Det är en transistorpreamp med ett rör som sitter som en send-effekt - som det är i de flesta billiga "rör-preamps" - så från puritanernas synvinkel så är det egentligen inte en rörpreamp... 😉

Nåja - det finns som sagt andra sätt att färga och det som brukar ge mest av den där "värmen" som folk tror att rörprylarna ger (efter att ha överösts med buzzwords i reklamen), är istället transformatorer...

Jag kommer snart att få in TritonAudio's nya D2O TUBE-FET preamp för utvärdering - och den innehåller både rör och trafo, där man kan välja olika lindningar på trafon och olika återkoppling, så det ska bli spännande att testa vad den hittar på med ljudet. Jag har ju själv hittills bara transparenta preamps (True Systems P-Solo, Benchmark Pre420 och Audient MiCO), så det är väl dags för mig också att börja utforska den (förhoppningsvis) underbara världen av färgning... 😉

Och det här med lite extra diskant, är det så big deal. Det finns ju ganska avancerade eq. Och vem kör rak eq på sin egen sångröst?

Den som har hittat den perfekta kombinationen av mikrofon och preamp till sin röst och till rummet man sjunger i (något som kan ta lång tid... :rolleyes: ).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du ska, finns så mycket underbart att upptäcka 🙂

Nej - rör är verkligen inte lösningen på allt... 😉

2BA-221 är extra kul, bl a för att man kan variera rörinblandningen. Jag tycker att den är mycket trevlig och även om jag har sett en del anmärkningar här och där i forum, om att den är lite brusig, så är det inget jag tyckte var störande när jag körde med en sådan under en tid.

Det är en transistorpreamp med ett rör som sitter som en send-effekt - som det är i de flesta billiga "rör-preamps" - så från puritanernas synvinkel så är det egentligen inte en rörpreamp... 😉

Nåja - det finns som sagt andra sätt att färga och det som brukar ge mest av den där "värmen" som folk tror att rörprylarna ger (efter att ha överösts med buzzwords i reklamen), är istället transformatorer...

Jag kommer snart att få in TritonAudio's nya D2O TUBE-FET preamp för utvärdering - och den innehåller både rör och trafo, där man kan välja olika lindningar på trafon och olika återkoppling, så det ska bli spännande att testa vad den hittar på med ljudet. Jag har ju själv hittills bara transparenta preamps (True Systems P-Solo, Benchmark Pre420 och Audient MiCO), så det är väl dags för mig också att börja utforska den (förhoppningsvis) underbara världen av färgning... 😉

Den som har hittat den perfekta kombinationen av mikrofon och preamp till sin röst och till rummet man sjunger i (något som kan ta lång tid... :rolleyes: ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av de här burkarna har ju både rör och transistorer och en blandratt. Det kan jag nog härma med Micon plus en 300 kronors ART MP. Jag kör via spdif som vanligt, dessutom kopplar jag en xlr-sladd till ARTpreampen och vidare till ett eget inspelningsspår. Sen kan jag blanda dem i slutmixen. Kanske med tex olika eq. Fast jag vill ju ha mindre dist, så var det ju....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte byta bort MiCO om jag var i dit läge, utan i så fall komplettera med någon färgande preamp eller channelstrip. Jag tror också att du kan härma den subtila rörfärgningen ganska hyggligt med HMX-ratten på MiCO:n, så där tror jag inte att du skulle vinna särskilt mycket egentligen.

Kanske skulle en Joemeek SixQ eller liknande kunna vara något för dig? Den har inkopplingsbar ingångstrafo och dessutom både eq och kompressor som många gillar. Inget rör, men ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte byta bort MiCO om jag var i dit läge, utan i så fall komplettera med någon färgande preamp eller channelstrip. Jag tror också att du kan härma den subtila rörfärgningen ganska hyggligt med HMX-ratten på MiCO:n, så där tror jag inte att du skulle vinna särskilt mycket egentligen.

Kanske skulle en Joemeek SixQ eller liknande kunna vara något för dig? Den har inkopplingsbar ingångstrafo och dessutom både eq och kompressor som många gillar. Inget rör, men ändå... 😉

Channelstripfunktion jag behöver är kompressor och gate. Det har jag analogt i Ranekompressorn, och digitalt i TC Finalisatorn. Jag skulle behöva fixa ett klipp på den mysko distorsion jag får. Kanske är det fel på nåt. Via Mico och spdif tycker jag att det är missljud med TLM102 än med en NT2-A. Men genom PA-mixers och hörlursuttaget låter TLM102 underbart.

Vad tror Claes det kommer sig av att Micons analoga utgång ger sånt tryck att kompressorn slår i botten? Ihop med pa-mixerns insertuttag funkar den så väldans bra.

Edit. HMX funktionen på Mico tycker jag enbart gör att det låter sämre, inte varmare eller så, varken på mick eller lajnad bas.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Micopreampen vill jag helst sitta så jag hela tiden ser lysdioderna det är lätt att det går på rött annars. Och sänker jag gain blinkar det knappt alls.

Det där fick mej att tänka på en tråd jag läste för nåt år sen på soundonsounds forum, där det bland annat diskuterades att det var problem med potentiometrar på Mico. Dom funkar bra till en viss nivå tills dom plötsligt går i botten. Problemet har nog fixats för länge sen, men jag vet ju inte när du har köpt din.

här är tråden som börjar som en recension. (LÅNG tråd, jag vet...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där fick mej att tänka på en tråd jag läste för nåt år sen på soundonsounds forum, där det bland annat diskuterades att det var problem med potentiometrar på Mico. Dom funkar bra till en viss nivå tills dom plötsligt går i botten. Problemet har nog fixats för länge sen, men jag vet ju inte när du har köpt din.

här är tråden som börjar som en recension. (LÅNG tråd, jag vet...)

Läste om det där innan jag köpte min. Men mina pottar jäklas inte på det viset, de höjer gain normalt även mot slutet/max.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Försök först reda ut vad som kan vara fel innan du går och köper nåt nytt Nilsson.

Att inte kunna använda kompressorn är skumt.

Att det distar är skumt.

Till och med preamparna i min Behringermixer är bra nog att spela in utan dist så nåt lurt är det.

När du fått ordning på prylarna kan du fundera på vad du skall köpa som nästa gadget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök först reda ut vad som kan vara fel innan du går och köper nåt nytt Nilsson.

Att inte kunna använda kompressorn är skumt.

Att det distar är skumt.

Till och med preamparna i min Behringermixer är bra nog att spela in utan dist så nåt lurt är det.

När du fått ordning på prylarna kan du fundera på vad du skall köpa som nästa gadget.

Japp. Ska försöka få till ett ljudklipp få se om ni har några kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...