Jump to content
Annons

Hörlursförstäkare till HD650


pikzel

Recommended Posts

Jag står lite och funderar på att köpa ett par nya lurar som ska fungera att mixa i och vara ett komplement till mina HS80M (hade jag inte haft grannar, och endast tid på kvällar, så hade jag egentligen inte behövt några...)

HD650 (http://www.thomann.de/se/sennheiser_hd650_hifi_kopfhoerer.htm) verkar vara i lagom prisklass för ändamålet, men jag behöver ju någon förstärkare till dem. Däri ligger min fråga. Vilken?

Som jag kör idag så går jag direkt från min Macbook Pro till mina monitorer. Jag kan även välja att gå via mitt ljudkort, men då jag aldrig spelar in så brukar jag inte använda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 W (oregistrerad)

Min hörlursförstärkare har jag förstått är en överdrift när man läser här eftersom den är på 100W mellan 20-20000Hz med IM 0,005% från 0-100W. Enda anledningen varför jag använder den är att jag tyckte den lät bra och att den inte kostade mig något eftersom jag bytte den mot Citation 11-12 som jag haft sedan tidernas begynnelse.

I nuläget är det en 1000W som ligger på "lut" om jag på något vis kan bli av med lite guld. Jag vet att 1000W till hörlurar är världens överdrift men förstärkaren har potentiometrar så man behöver inte släppa på...

Ovanstående är ingenting att ta efter, det blir säkert precis lika bra med en vanlig hörlursförstärkare och kanske rent utav bättre, det är ingenting jag provat.

Jag gillar mina förstärkare eftersom dom har tyngd och kommer jag över "min" 1000W-are så gillar jag den beroende på sin lätthet. Antingen skall det vara tungt som fn eller skall det vara jäkligt lätt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Tusan jag har aldrig kört lurarna direkt från datorn, det kanske blir ohörbar skillnad mellan den och dom 100W. Ja såvida inte man räknar ljudbokslurar för dom körs.

Vi får inte glömma att har man t.ex. 55ohm så blir 100W bara 6,8W till lurarna vilket i sin tur innebär att det blir ett lagom headroom för headroom vill man ha, tra laaa la.

Såg att 650 hade impedans 300 ohm, för tusan köp en "riktig" förstärkare och inte något litet bjäfs.

Jag är mycket impad av att det skrevs så mycket om just Pro-ject Headbox II, den ena ordmattan efter den andra.

Det är inget nytt med ord när det gäller ljud, riktiga "roman författare" som lägger ut texten.

Det som inte redovisas är inte värt att veta såvida inte man tänker sig tekniska data för dom lyser med sin frånvaro. Stigtiden för en sådan lurförstärkare är väl 0,05mikro/sek på full patte.

Kom på att jag måste höja ett varningens finger i fallet förstärkare helt allmänt och det gäller Advance Acoustic på ungefär 80W, den var helt utan "spelglädje" emedan en Marantz hade denna glädje. Undrar om det var något fel på den eller den bara är så.

Det visade sig senare att Marantz hade en HD på 0,0001% hur nu det hänger ihop, har aldrig sett så lite. Bra var den i ljudet det kan man inte sticka under stol med.

Fann spelglädjen Marantz 7004 en gooood förstärkare. Specifikation:

# Effekt: 2x70W

# Frekvensomfång: 10Hz - 80kHz

# Signal brus: 106 dB

# Distorsion: 0.0001 %

# Ingångskänslighet: 200mV/20kOhm

# Mått (W x D x H): 440 x 364 x 123mm

# Vikt: 10,5 kg

Den hade jag inte sviktat att ha till mina lurar.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Formfaktor är något relevant, en fullstor hifi-stärkare skulle inte få plats i min lilla hörna.

Pro-ject Headbox II har jag kikat på tidigare, men avfärdade den kanske för tidigt. Jag fick för mig att den skulle vara klent byggd, men var jag fick det ifrån vet jag inte 😛

MattiasA: hm. Men har du amp i ljudkortet då?

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Formfaktor är något relevant, en fullstor hifi-stärkare skulle inte få plats i min lilla hörna.

Pro-ject Headbox II har jag kikat på tidigare, men avfärdade den kanske för tidigt. Jag fick för mig att den skulle vara klent byggd, men var jag fick det ifrån vet jag inte 😛

MattiasA: hm. Men har du amp i ljudkortet då?

För 1000 kr får man inte mycket mer. Det är en relativt stark förstärkare som låter vettigt, helt enkelt. 🙂

Den är betydligt mycket starkare än många hörlursutgångar på små ljudkort. Driver mina DT880 med en headbox och jag är nöjd med vad den gör. Känns stabil, bra kvalitet, inget brus/brumm. DT880 ligger på 250 ohm, så de är en aning lättare att driva än HD650.

Däremot utgör inte DT880 och Headboxen det perfekta paret då båda delarna är lite "ljusa" i sin karaktär, vilket adderas. Med HD650 tror jag dock att Headboxen skulle funka bra, då HD650 är lite mörkare i karaktären. Hårklyveri kan tyckas, men det är små skillnader som man blir uppmärksam på när man använt grejerna ett tag.

Som jämförelse är ljudkvalitets-skillnaden mellan hörlursutgången på ett E-MU 1616 och Headboxen matad med line out från samma ljudkort betydande. Ljudet öppnar upp sig och blir fastare, samt transienterna presenteras på ett obehindrat sätt.

Men det finns ju fler alternativ såklart. Detta är bara ett tips. Jag anser att det finns en hel del att tjäna på att skaffa dedikerad lurstärk till lurar som är mer tungdrivna, som HD650 / DT880. DT880:na kommer inte upp i volym som de ska när jag testar att mata dom direkt från min mp3-spelare, och inte heller ifrån t. ex. ljudutgången på en laptop.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Vet ni hur många dB ni kör, för min del är det ungefär 95 såvida inte inspelningen är extra bra för då hoppar det upp till 100. Är väl ett medelvärde som jag mätt, B-vägt tror jag det kallas.

Polka:

Denna är gammal inspelning med andra ord inte så bra men bra nog till dom 95dB-en.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ni hur många dB ni kör, för min del är det ungefär 95 såvida inte inspelningen är extra bra för då hoppar det upp till 100. Är väl ett medelvärde som jag mätt, B-vägt tror jag det kallas.

Polka:

Denna är gammal inspelning med andra ord inte så bra men bra nog till dom 95dB-en.

Nej, det varierar väldigt mycket beroende på hur pigg/trött jag är, hur länge jag lyssnat, och vad jag lyssnar på...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Där ser man. För min del är jag nog i stabilaste laget eftersom det alltid ser ut såhär vilket i sin tur är dom 95-100db-en.

Förstärkaren är på väg upp till 5W 8ohm, aldrig upp till 10W.

post-26597-0-14982500-1290715520_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. För min del är jag nog i stabilaste laget eftersom det alltid ser ut såhär vilket i sin tur är dom 95-100db-en.

Förstärkaren är på väg upp till 5W 8ohm, aldrig upp till 10W.

Men du kör "bara" till vanlig lyssning, eller är det mix också?

Link to comment
Dela på andra sajter

För 1000 kr får man inte mycket mer. Det är en relativt stark förstärkare som låter vettigt, helt enkelt. 🙂

Haha, nej, jag förväntade mig inte allt för mycket för dom pengarna, jag menade mer att det kanske inte var nån idé att köpa en stärkare om man bara ska lägga så lite. Men det glädjer mig att jag hade fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...