Jump to content
Annons

Hur ska jag koppla in en patchbay med mitt ljudkort?


Badertheinvader

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett sånt här Ljudkort

Och kommer antagligen få en sån här kompressor i julklapp

Får jag det funderar jag på att köpa en sån här Patchbay

Min fråga är väl lite då hur man kopplar ihop det och vad man behöver för det.

Tanken är att jag ska kunna koppla in xlr-kablarna (kanske behov av en stagebox) och sen ut till mikrofonerna men när jag vill använda något antingen vid mix eller inspelning ska jag bara behöva stoppa in nya

kablar för att bryta signalen och lägga till dvs när det inte är någon kabel på framsidan så är det helt rent när man kopplar in en mikrofon

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig det hela...

Mikrofonen måste alltid kopplas till en micpreamp först. Sådan har du i ljudkortet, så om du kan använda några externa prylar beror på om du har något Insert-jack på ljudkortet - eller om du kan routa signalen ut från ljudkortet till externa prylar och sedan tillbaks in igen.

För lite mer om patchbay-kopplingar, så kan du också läsa mer i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=80214

Link to comment
Dela på andra sajter

du lägger upp det så här:

på baksidan kopplar du in ingångar och utgångar från ljudkotet(LINE) antingen in-ut in-ut(i nummer följd) på övre raden(A). eller alla ut på rad och sedan all ingångar på rad.

på rad B(nedre) lägger du upp hårdvara in och ut gångar.

här gör du bäst i att lägga in in och utgångar in - ut för första burken på 1 och 2 och nästa burk på3 och 4(un ut) osv.

om du ska patcha in kompressorn så drar du en kabel från ljukortut på rad A till kompressorns in på rab B och sedan till baka från kompressorns ut till ljudkort in på rad A.

hoppas jag förklara så det går att begripa 😎

ett problem som kan uppstå är dock att det kan bli latenzy problem viket lerder till fasfel i ljudet.

men det kanse går att köra via hardwaremonitoring och sumera hela mixen till någon ingång på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...