Germer Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Jag är het på inläggsfronten idag. Kan ha med vädret att göra. När jag dubbar sång, främst i lugna partier, så "krockar" stämmorna. Det avhjälps lite genom panorering, men inte helt. Vad är problemet? Ska jag sjunga tightare? Kan jag eq'a bort det? Här kommer ett exempel på hur jag VILL att det ska låta Sången börjar efter ca 1:20. Förövrigt en sjukt bra artist.
Piccazzo Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Sjung tightare , eller editera sången eller släng på Vocalign och låt den göra jobbar.
MrBluesman Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Ett problem när du dubbar sig själv i samma ton är att övertonsmönstret i din röst blir "kaka på kaka" med små fasförskjutningar, med en "chorus/phaser"-effekt som följd. Väldigt vanligt på modern musik. Personligen hatar jag det. Tycker det oftast låter skit. 😏 Det kan undvikas på flera sätt, bla: 1; Sjung en stämma (annan ton)/oktavera. Undvik samma ton i samma register. Själv brukar jag ofta sjunga in en understämma för att få lite mer "fluff" i rösten. 2; Låt nån annan dubba. Enkelt sätt att leadrösten lite tjockare är att blanda in lite av en annan röst. Eller 3; ett specialtrick: pitcha hela låten lite, sjung in, återställ låten och pitcha dubben motsvarande åt motsatt håll. Vips så har du förändrad övertonsmönstret i din röst och du slipper fas-effekter
crillemannen Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Själva tanken med att dubba är väll att få till just den "chorus" effekten
Germer Postat 13 november 2010 Trådstartare Postat 13 november 2010 Tack för svaren! Piccazzo: Vocalign flyttar väl bara ljudet "geografiskt"? Eller ordnar det med tonhöjd också? MrBluesman: Just nu menar jag unison sång, stämmor fixar ju annars biffen helt klart 😉 Detdär med att pitcha fungerar nog bra, men känns lite omständigt. Chrillemannen: Kanske är det så. Annars skulle man ju inte höra att det var dubbat, men det blir för mycket liksom. Just i vissa diskantfrekvenser. Det kanske handlar om eq ändå.
chrisB Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Sjung tightare , eller editera sången eller släng på Vocalign och låt den göra jobbar. +1 Svårare är det inte. 🙂
Piccazzo Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Vocalign flyttar väl bara ljudet "geografiskt"? Eller ordnar det med tonhöjd också? Den flyttar bara " geografiskt " så Melodyne + Vocalign är en vinnande kombination.
Germer Postat 13 november 2010 Trådstartare Postat 13 november 2010 Den flyttar bara " geografiskt " så Melodyne + Vocalign är en vinnande kombination. Gött! Haha, men fy vad tråkigt! Inget agg mot er som avänder det, men det känns lite väl "mekaniskt". Men jag frågade ju efter en lösning, och det fick jag! TAX Å MYCKET!
Valle Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Ska jag sjunga tightare? Låter som en himla bra idé. Vocalign och låt den göra jobbar
MrBluesman Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 (redigerat) Detdär med att pitcha fungerar nog bra, men känns lite omständigt. Det är inte alls speciellt krångligt: Lägg en pitchplugg (tex +1 halvton) på mastern, ta bort den när du sjungit och lägg en pitchplugg (då -1 halvton) på dubbspåret du just spelat in. Klart. Kan med fördel upprepas (tex tvärt om, -1 på mastern och +1 på dubbspår två) så kan du panorera ut dubbarna för en bredare stereo effekt. Edit: Se bara till att du inte har medhörning genom DAW eftersom du då hör din medhörning en halvton fel (kan göra det lite svårt att hålla tonen 😆 ) Redigerat 13 november 2010 av MrBluesman
mixopenta Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Onödigt inlägg kanske men kunde inte låta bli... Det främsta e nog som redan sagts att sjunga tajtare, inte bara tidmässigt men oxå dynamiskt... Jag upplever det personligen som mycket svårare att få till en bra dub i ett sådant pass naket arr som i exemplet, å där e de nog nån slags "funkar det så funkar det" praxis som gäller. Låten får diktera villkoren liksom. Ett annat praktiskt tips kan ju vara att komprimera skiten ur dubspåret och lägga det ganska många db under originalsången, bara precis så där lagon högt så det fyller på. Så kan man passa på att redigera ut eller sänka konsonanterna i dubben, så dom inte krockar för mycket. /Ulf
Germer Postat 13 november 2010 Trådstartare Postat 13 november 2010 Onödigt inlägg kanske men kunde inte låta bli... Det främsta e nog som redan sagts att sjunga tajtare, inte bara tidmässigt men oxå dynamiskt... Jag upplever det personligen som mycket svårare att få till en bra dub i ett sådant pass naket arr som i exemplet, å där e de nog nån slags "funkar det så funkar det" praxis som gäller. Låten får diktera villkoren liksom. Ett annat praktiskt tips kan ju vara att komprimera skiten ur dubspåret och lägga det ganska många db under originalsången, bara precis så där lagon högt så det fyller på. Så kan man passa på att redigera ut eller sänka konsonanterna i dubben, så dom inte krockar för mycket. /Ulf Inte alls onödigt!! Bästa inlägget i denna tråd 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.