Jump to content
Annons

"Sönder-limitera" utan total dist och försvinannde av bas? Det görs tydligen?


johle

Recommended Posts

Tjena,

Det här är såklart en fråga extremt relaterad till loudness-kriget och den simpla frågan "hur får jag lika hög volym som det som spelas på radion".

Jag är dock lite mer tekniskt intresserad eller hur man nu skall uttrycka det.

Jag satt och random-lyssnade på lite house-musik på Spotify samtidigt som jag satt och "mastrade" min egen låt. Är i slutfasen av en ny låt just nu nämligen.

Det som direkt slog mig (till skillnad från volymen) var att min bas nästan försvinner när jag försöker höja volymen genom succesiv komprimering och limitering.

Så jag drog hem låten som jag lyssnade på i Spotify för att se den i mitt ljudprogram:

http://www50.zippyshare.com/view.jsp?locale=en&key=54136855

Det som slog mig direkt var att låten mer eller mindre ser ut som ett block vad gäller volym!

Och ändå ingen direkt hörbar dist ens i jämförelse med vad jag fick när jag drog upp min volym in till min limiter i T-Racks 3.

Steg 1 är givetvis en galen kompression, men jag tycker inte den "pumpar" så mycket? Framförallt inte dessa "dyk" i volym/kompression när låten går från ett tyst parti till ett med kick.

Hur görs sådant här i praktiken i dagens house-musik?

Alla konstruktiva tankar eller inlägg är välkomna! 🙂

Tack på förhand!

MVH

Johan

EDIT: Jag Googlade lite mer och hittade faktiskt en bra sida, dock så har han som skrev den en hel hög dyra pluggar och hårdvara, så det är ju rätt så långt ifrån min utgångspunkt. Men någon kanske lär sig något 🙂 Därför länkar jag här iaf!

http://www.simonv.com/tutorials/mastering.php

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar om att mixa jämnt. Låta allt få sin egen plats i mixen så att saker och ting inte krockar. Det gör man genom EQ (tex om sång eller nåt annat viktigt instrument låter mycket kring 600Hz så kan man sänka andra instrument vid just 600Hz för att lämna plats), volymautomation och även sidechaining. Och såklart är det mesta kört genom kompressorer för att bli av med oönskad dynamik. Lyckas man mixa bra så behöver man inte köra nån limiter i botten utan volymen kommer bli mäktig bara du drar ner thresholden så att låten snuddar typ -0.4 dB. Sen kan man trycka till det lite för att få ut lite extra tryck i låten men då brukar man kunna höra att saker börjar brottas om plats i mixen.

Edit: Och inte behöver du några dyra pluggar. Jag använder nästan bara de inbyggda pluggarna i Cubase och kan få till den där "radiovolymen" utan några större problem! 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Jag jobbar alltid med sidechaining för att inte basen och kicken ska krocka och brukar köra med en liknande setup mellan låtarna. Jag märkte dock nu att eftersom jag nästan alltid har en top-kick och en sub-kick så hade jag bara sidechainat basen mot top-kicken som är betydligt kortare. Därmed hann basen öka i volymen efter duckandet och krocka med sub-kicken. Nu blev det betydligt bättre 🙂 Volymautomation, oh automation i allmänhet, jobbar jag också mycket med. Men hur menar du med "volymen kommer bli mäktig bara du drar ner thresholden så att låten snuddar typ -0.4 dB". Det låter ju som att du syftar på en masterkompressor, eller? Jag har faktiskt nyligen testat att jobba med 8-band kompressorlösning på mastern. Tidigare har jag inte gjort det. Jag gillar dock resultatet. Komprimerar du/ni mastern hårt? Jag har tidigare alltid mixat med en helt ren masterkanal och sen i ett senare skede då volymen "ska" upp för att t.ex. skicka en mp3 till vänner inför en fest (jag gör ju trots allt house) dragit på en kompressor samt limiter i efterhand.

Tack för dina tips! Mycket schysst och hjälpsamt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag syftade på var en limiter i mastringen! Eller på masterkanalen om man gör en snabbis. Limitern lägger man alltid sist i masterkedjan, efter kompressorer och EQ och grejer. Den ser till att volymen inte kommer upp till 0 (då det distar) utan man "skär av" topparna så inget är starkare än det man sätter takvärdet på, till exempel -0,4 dB. Sen finns det ett annat reglage som boostar insignalen. Jag är nog kass på att förklara, haha.

Jag brukar ganska ofta använda en multibandskompressor när jag mastrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...