Jump to content
Annons

Mac Pro segare efter uppdatering


Kokanin

Recommended Posts

Tjena

Jag kör en Mac Pro 8-core 2.8 gHz (2008-modellen) med 6 GB i RAM. Använder tunga synthar, men har egentligen aldrig tidigare haft problem med att minnet tar slut. Tills nu.

Hade tidigare ett projekt med 69 kanaler/bussar, varav en del del av dem var Omnisphere, Absynth, Massive, EWQLSO Platinum, några andra synthar + ca 12 av dem var audio. Egentligen inga problem, tills jag lade på de sista kanalerna. Då började datorn klaga och jag fick bounca lite.

I ett senare projekt började datorn klaga lite väl tidigt och jag sökte på nätet. Fann då många som hade problem med att minnet tog slut tidigt (med Omnisphere och Logic i 32-bit). Inte för att jag hade så stora problem, men tänkte att det kan aldrig vara fel att optimera lite. Så jag uppdaterar/optimerar lite:

* Laddade ner Logic 9.1.3.

* Satte Processing Threads i Logic till “8”.

* Uppdaterade Omnisphere och har ändrat till “Server Mode”.

EFTER det har jag fått problem med att minnet tar slut för tidigt, som många andra. Trodde att jag kanske skulle kunna köra fler kanaler än tidigare. Men som det ser ut nu har Omnisphere och PLAY blivit MER minneskrävande. Dessutom har min Liquid Mix börjat bete sig lite märkligt (I/O-mätarna stämmer inte).

Man kanske borde köra med Snow Leopard, så man kan utnyttja allt RAM-minne, och kanske sätta i mer minne. Men är bara så jäkla rädd att hälften av de pluggar/synthar man har blir värdelösa. Så vill nog helst inte det, än. 🙂

Vet ni vad jag kan ha gjort för fel? Finns det någon inställning jag kan ha glömt iom uppdateringen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du plats för mer RAM? Minns inte hur det ser ut på en MP 2008. Jag kör iaf efter tumregeln att alltid maxa RAM-minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du plats för mer RAM? Minns inte hur det ser ut på en MP 2008. Jag kör iaf efter tumregeln att alltid maxa RAM-minnet.

Tack för svaret!

Nu är jag inte vid min Mac Pro, men har för mig att det finns 4 platser och att jag har 3 x 2 GB. Dvs, jag kan sätta i 2 GB till och ha totalt 8 GB (om jag inte vill byta ut alla minnen - då kan jag ha upp till 32 GB, eller nåt). Men kommer jag märka betydande skillnad med mer minne, när jag kör 32-bit?

Edit: Jag kollade manualen nu - det finns 4 platser. Jag kan sätta i minnen i storlekarna 1 GB, 2 GB, och 4 GB. De måste sitta i par, vilket gör att jag t.ex. kan ta ut ett 2 GB-minne och sätta i två 4 GB's istället. Då har jag totalt 12 GB.

Blir ganska dyrt. Men om det blir stor skillnad så!

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma datormodell, lika mycket ram och exakt samma problem! Jag uppdaterade precis till snow leopard och 9.1.3 men det det blev bara värre. Ha dock glömt den inställningen angående processing threads ser jag nu när du nämner det. Ska kolla detta och se om det gör ngn skillnad.

Logic gnäller om jag slänger upp följande...

Superior drummer 2.0 - typ 1,5 gig

Trilian bass module - full keyswitch

Superior Latin Percussion - default

...bara för att ta ett exempel från här om dagen.

Har för mig att logic har någon gräns vid 4 gig ram, att Logic inte kan hantera mer. Men jag kan inte komma ihåg vart jag har läst detta så fyll gärna i eller rätta mig om jag har fel. Men i så fall kvittar det ju hur mycket ram man har över 4 gig

Samma sak händet då jag kör rewire med reason, projekten flyter hur bra som helst i reason men då jag öppnar logic och kör rewire så är det kört. "Not enough ram"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma datormodell, lika mycket ram och exakt samma problem! Jag uppdaterade precis till snow leopard och 9.1.3 men det det blev bara värre. Ha dock glömt den inställningen angående processing threads ser jag nu när du nämner det. Ska kolla detta och se om det gör ngn skillnad.

Logic gnäller om jag slänger upp följande...

Superior drummer 2.0 - typ 1,5 gig

Trilian bass module - full keyswitch

Superior Latin Percussion - default

...bara för att ta ett exempel från här om dagen.

Har för mig att logic har någon gräns vid 4 gig ram, att Logic inte kan hantera mer. Men jag kan inte komma ihåg vart jag har läst detta så fyll gärna i eller rätta mig om jag har fel. Men i så fall kvittar det ju hur mycket ram man har över 4 gig

Samma sak händet då jag kör rewire med reason, projekten flyter hur bra som helst i reason men då jag öppnar logic och kör rewire så är det kört. "Not enough ram"

Jo, jag tror att det är så, att Logic endast kan utnyttja 4 GB ram om du kör 32-bit. Men kör du Snow Leopard (64-bit) ska de tunga syntharna kunna utnyttja allt minne. I Omnisphere kan man ställa in "Server Mode" som tydligen ska göra att den kan utnyttja mer, vad jag förstått. Kanske Trilian har något liknande.

Undrar om det inte är 9.1.3 som är boven? Jag uppgraderade till. 9.1.1 först, och tyckte redan då det vart sämre. Sedan uppgraderade jag till 9.1.2 och 9.1.3 (ännu värre). Kan man gå tillbaka till 9.0? Eller ja, till den innan 9.1.1, eller vad den nu hette.

Igår körde jag detta och minnet gick i botten:

Addictive Drums (stereo)

1 Logic-synth

4 kanaler East West Symphonic Orchestra

6 audiospår

Visserligen var projektet fullproppat med effekter och processorer. Samt att datorn hade fått jobba tungt innan, i många timmar. Men ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inge lösning på problemet, men ett sätt att mäta datorns prestanda är att köra Firechilds Logic Multicore Benchmark Test.

Jag sitter på samma dator och planerar att uppgradera till Logic 9/Snow Leopard i dagarna. Det vore mycket intressant om ni körde testet och rapoorterade resultatet här i tråden.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inge lösning på problemet, men ett sätt att mäta datorns prestanda är att köra Firechilds Logic Multicore Benchmark Test.

Jag sitter på samma dator och planerar att uppgradera till Logic 9/Snow Leopard i dagarna. Det vore mycket intressant om ni körde testet och rapoorterade resultatet här i tråden.

Får kanske göra ett Benchmark-test och se hur datorn verkligen jobbar!

Har jag tur var min dator bara sur igår för jag hade pressat den för hårt och länge. Trist att man inte verkar kunna utnyttja all kraft man har i sin Mac Pro, med Logic. Kan man enkelt gå tillbaka till 9.0.1 för att se om det blir acceptabelt igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så enkelt att du missat reparera behörigheter?

Så enkelt kan det faktiskt vara, för det har jag inte gjort! Måste man göra detta med en Mac OS X-installationsskiva i? Har googlat, men det är lite luddigt.

Sedan är jag osäker på om jag fick med någon installations-CD när jag köpte datorn (begagnad). DOCK fick jag nog med både Leopard- och Snow Leopard-skiva till min Macbook. Kan man använda den skivan i såna fall? Eller är det någon licens kopplad till varje skiva, så jag måste installera om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man göra detta med en Mac OS X-installationsskiva i? Har googlat, men det är lite luddigt.

Hittade lite mindre luddig text på Apple's sida. Man ska helst inte reparera behörigheter med skivan i. Nu har jag iaf repair:at permissions, så får man se om det blir någon skillnad! 🙂

Sedan märkte jag att jag endast har 4 GB i ram (2x2GB). Mer än så är kanske ingen idé om man kör Leopard/Logic? Logic kan väl bara utnyttja 4GB? Någon som vet om mer minne skulle göra någon skillnad?

Jag arbetar ibland med både bild och ljud i Logic. Frågan är om filmen också slåss om dessa 4 GB då. Om inte, då skulle det säkert bli skillnad med mer RAM. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...