Gilbert Postat 19 november 2010 Dela Postat 19 november 2010 32-bits kvalité skall motsvara Hi-Fi. Spelade man in på det formatet och sedan gick ner till 16-bit efter alla redigeringar var gjorda, så erhölls en kvalitet motsvarande 24-bit. Om man spelar in i 32 bitar så har man inte förstått hur en AD-omvandlare fungerar. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 19 november 2010 Trådstartare Dela Postat 19 november 2010 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren Postat 19 november 2010 Dela Postat 19 november 2010 Om man spelar in i 32 bitar så har man inte förstått hur en AD-omvandlare fungerar. 😉 Bra där, låt ingen komma undan med totalt verklighetsvidriga påståenden!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 19 november 2010 Dela Postat 19 november 2010 Trodde du ja Skönt att du nappade;) /Bjäbbengt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurninSven (oregistrerad) Postat 19 november 2010 Dela Postat 19 november 2010 USB skivspelare? Vad är det för fel på din gamla vanliga vinylspelare du har väl ljudkort, en sån där USB kommer ju inte ens i närheten. Fan jag kan till och med sända mina LP på min kanal directly from my good old Technics rig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 19 november 2010 Dela Postat 19 november 2010 USB skivspelare? Vad är det för fel på din gamla vanliga vinylspelare du har väl ljudkort, en sån där USB kommer ju inte ens i närheten. Fan jag kan till och med sända mina LP på min kanal directly from my good old Technics rig. Vem kommenterar du!? Spelarna har ju oftast en USB-anknytning för att vara moderna (locka digital-muppar) men man kör ju line in direkt i sin DAW och gör vad man vill där. Pojkar med små händer och liten K*K håller i en CD och vi andra lirar vinyl, hehehe! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Om man spelar in i 32 bitar så har man inte förstått hur en AD-omvandlare fungerar. 😉 Du får gärna upplysa mig 🙂 Jag baserade min information på följande från Cool-hjälpen: Min länk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Akta så ni INTE "trollar" ☺️: "Myt är myt" http://www.urbandictionary.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Du får gärna upplysa mig 🙂 Jag baserade min information på följande från Cool-hjälpen: Min länk https://www.studio.se/index.php?showtopic=58098&view=findpost&p=795424 32bit (float) när det gäller bearbetning är givet och oftast inget som går att välja bort då i princip alla DAWs nuförtiden (native) jobbar i 32bit float. Att spela in i 32 bitar är dock helt bortkastat utrymme då det inte finns några 32 bit omvandlare (och det kommer nog aldrig att finnas heller då den analoga hårdvaran aldrig kommer att kunna utnyttja detta ändå). 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 https://www.studio.se/index.php?showtopic=58098&view=findpost&p=795424 32bit (float) när det gäller bearbetning är givet och oftast inget som går att välja bort då i princip alla DAWs nuförtiden (native) jobbar i 32bit float. Att spela in i 32 bitar är dock helt bortkastat utrymme då det inte finns några 32 bit omvandlare (och det kommer nog aldrig att finnas heller då den analoga hårdvaran aldrig kommer att kunna utnyttja detta ändå). Jag tackar för länken och svaret. Det som annars var intressant med allt var att funktionen Dithering skapade en näst intill 24-bit samplingsuppträde vid konverteringen ner till 16-bit. Alltså virtuellt fler volymstaplar, eller snapshots, som tillsammans definierar audion. Eller stämmer inte det heller? 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Akta så ni INTE "trollar" ☺️: "Myt är myt" http://www.urbandictionary.com/ Tack för uppmärksamheten, Slejnard 🙂 . Men detta är inget trolligt, även om jag kan förstå din oro efter att ha slagit upp i din vidhäftade länk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 (redigerat) Jag tackar för länken och svaret. Det som annars var intressant med allt var att funktionen Dithering skapade en näst intill 24-bit samplingsuppträde vid konverteringen ner till 16-bit. Alltså virtuellt fler volymstaplar, eller snapshots, som tillsammans definierar audion. Eller stämmer inte det heller? 😮 Dithering lägger till ett speciellt konstruerat brus som gör att man behåller lite bättre ljudkvalitet vid extremt svaga partier och fade-out - alltså där det av naturliga skäl blir mindre och mindre bitdjup. Det märks inte av alls när det är mer än mikroskopiskt låg volym - och frågan är hur mycket det egentligen märks i de fall som det är menat att göra nytta... Testa själv med och utan - och kolla hur stor/liten skillnad det blir. Många menar att det är i första hand en teoretisk skillnad... Redigerat 21 november 2010 av Claes 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Tack för uppmärksamheten, Slejnard 🙂 . Men detta är inget trolligt, även om jag kan förstå din oro efter att ha slagit upp i din vidhäftade länk. OK, schyssta puckar 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 21 november 2010 Dela Postat 21 november 2010 Dithering lägger till ett speciellt konstruerat brus som gör att man behåller lite bättre ljudkvalitet vid extremt svaga partier och fade-out - alltså där det av naturliga skäl blir mindre och mindre bitdjup. Det märks inte av alls när det är mer än mikroskopiskt låg volym - och frågan är hur mycket det egentligen märks i de fall som det är menat att göra nytta... Testa själv med och utan - och kolla hur stor/liten skillnad det blir. Många menar att det är i första hand en teoretisk skillnad... Tack Claes. Du är alltid en källa till djupare förståelse 🥰 . Som jag skrev i mitt första inlägg, så testade jag det då, och upplevde en positiv skillnad. Kanske såna detaljer märks mer i lurar, vem vet? Jag kanske skulle starta en egen tråd om detta, så Valles lp-skivor inte kommer i kläm här 😄 Over and out. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Alltså virtuellt fler volymstaplar, eller snapshots, som tillsammans definierar audion. Eller stämmer inte det heller? 😮 det låter som du blandar ihop samplingsfrekvens med bit-djup bit djupet avgör den maximala dynamiken (som är större än vinylens redan vid 16-bit) antalet snapshots är 44100 stycken per sekund i vilket fall 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jerry P Postat 24 november 2010 Dela Postat 24 november 2010 Jerry P, den 2010-11-21 - 06:00, sa: Alltså virtuellt fler volymstaplar, eller snapshots, som tillsammans definierar audion. Eller stämmer inte det heller? det låter som du blandar ihop samplingsfrekvens med bit-djup bit djupet avgör den maximala dynamiken (som är större än vinylens redan vid 16-bit) antalet snapshots är 44100 stycken per sekund i vilket fall Tack Demonproducenten för kommentaren. Även du får ett plus på ditt inlägg 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 24 november 2010 Dela Postat 24 november 2010 Mer om samplingsteori kan man hitta hos Dan Lavry - en av de stora auktoriteterna här: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.