Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ!

För ca 1 Ă„r sedan flyttade jag ut pĂ„ en hĂ€stgĂ„rd med allt vad det innebĂ€r. Nu har jag sĂ„lt av min lĂ€genhet och dĂ€rmed fĂ„tt loss lite pengar som bland annat ska gĂ„ till ett studiobygge. PĂ„ gĂ„rden har vi ett uthus pĂ„ 1,5 vĂ„ningar som idag anvĂ€nds som liten verkstad, förrĂ„d, samlingsrum/fikarum för hĂ€stfolk samt garage. ÖvervĂ„ningen pĂ„ byggnaden anvĂ€nds endast till förvaring av rallydĂ€ck och lite annat brĂ„te sĂ„ dĂ€r kommer det byggas ett kontrollrum med möjlighet för sĂ„ng & gitarrinspelning. ÖvervĂ„ningen Ă€r helt oisolerad sĂ„ det kommer krĂ€vas en hel del jobb att fĂ€rdigstĂ€lla men det ska inte vara nĂ„gra problem hoppas jag. SvĂ€rfar har en hel uppsjö av verktyg och maskiner sĂ„ bygget tror jag inte blir nĂ„gra större problem. TidsmĂ€ssigt fĂ„r det ta den tid det tar eftersom vi jobbar heltid och har en gĂ„rd att sköta men jag har flera vĂ€nner som Ă€r mer Ă€n ivriga att komma igĂ„ng sĂ„ nĂ€r vi vĂ€l sĂ€tter igĂ„ng sĂ„ gĂ„r det förhoppningsvis undan. Planen Ă€r att det iallafall ska vara isolerat innan det blir -30 grader sen kan inrednignsjobbet & studiobordsbygget mm ta den tid det tar. Jag siktar pĂ„ inflyttning framĂ„t vĂ„ren. Allt jobb förutom eldragning, som svĂ€rfar fixar, kommer jag att göra sjĂ€lv och har en budget pĂ„ ca 20-30.000:- vilket borde rĂ€cka till kontrollrum + studiobord. SjĂ€lvklart fĂ„r det gĂ€rna kosta mindre Ă€n mer men samtidigt vill jag inte spara pĂ„ kostnader som jag sedan fĂ„r Ă„ngra.

Bild3.jpg

Denna bild Ă€r tagen direkt nĂ€r man kommer upp för trappan inĂ„t rummet. En vĂ€gg ny vĂ€gg kommer byggas ca 2 meter in i rummet samt montera en ny ytterdörr. VĂ€ggar & tak kommer isoleras och sedan spikar vi rĂ„spont och mĂ„lar vitt. Har anvĂ€nt samma teknik pĂ„ övervĂ„ningen i huset och resultatet blev riktigt bra. 🙂 Golvet isoleras Ă€ven det och jag tĂ€nkte mig nĂ„n form av klickgolv. Var först inne pĂ„ att lĂ€gga furugolv men det Ă€r sĂ„ jĂ€kla kĂ€nsligt för repor osv och eftersom man kommer rulla fram och tillbaka med stolar osv sĂ„ Ă€r nog nĂ„t hĂ„rt klickgolv att föredra. Det fina med furugolv Ă€r att man kan skruva det direkt i reglar utan golvspĂ„n under men inte kul om det ser ut som stryk efter nĂ„n mĂ„nad.

Bild2.jpg

Denna bild Ă€r tagen frĂ„n fönstret sett mot trappan. TrĂ€balkarna kommer bli en del av inredningen i studion. SjĂ€lvklart ska de putsas upp och sedan antingen oljas eller mĂ„las, fĂ„r se hur det ser ut nĂ€r det kommer upp lite ljus. StĂ„r 2 stora kistor dĂ€r som jag funderar pĂ„ att göra nĂ„t kul med, fĂ„r se vad bara 🙂

Golvytan kommer bli ca 30 kvadratmeter men sen försvinner ju lite plats iom snedtak osv... Takhöjden i mitten av rummet Ă€r runt 2,6 meter och höjden pĂ„ vĂ€ggarna innan snedtaket Ă€r ca 90 cm. Det kommer inte bli superstort direkt men dĂ€remot kĂ€nnas vĂ€ldigt hemtrevligt 🙂 Nackdelen med snedtaken Ă€r vĂ€l akustikbehandlingen (??) men det fĂ„r jag helt enkelt leva med. Tanken var att det skulle byggas ett sĂ„ngbĂ„s oxĂ„ men har insett att det inte kommer att fĂ„ plats utan att det blir klaustrofobiskt sĂ„ i fösta skedet kommer vi bygga ett "sĂ„nghörn". I rubriken stĂ„r det att studion kommer att byggas i 2-3 etapper. Planen Ă€r att sĂ„ smĂ„ningom bygga om samlingsrummet pĂ„ nedervĂ„ningen till ett live/replokalsrum dĂ€r det finns möjlighet att spela in tex trummor. DĂ€r kommer Ă€ven ett framtida sĂ„ngbĂ„s att byggas. Den 3e etappen som ligger lĂ„ngt fram i tiden Ă€r att bygga om ett rum som ligger mellan kontrollrum & lajvrum till nĂ„n form av lounge med tv, soffor, kaffebryggare osv men det ligger som sagt lÄÄÄÄÄÄÄÄngt fram i tiden 🙂

Hopp... Det var nog allt jag hade att sĂ€ga för stunden.. Första vĂ€ndan till byggvaruhuset gĂ„r förhoppningsvis i helgen & sen jĂ€klar ska det snickras 🙂

FortsÀttning följer!

Annons
Postat

Det Ă€r alltsĂ„ bara balkarna som ska sparas 🙂 Resten av trĂ€vĂ€ggarna kommer försvinna in i nya vĂ€ggen/taket 🙂

Postat

NÀr jag ser det hÀr blir jag nÀstan nostalgisk. För mÄnga Är sedan byggde vi en studio uppe pÄ en vind gammal vind. Rum i rum-principen Àr extra jobbig dÄ inga vinklar Àr rÀta och alla mÄtt Àr olika.

Lycka till!

Postat

HallÄ!

Nu Àr bygget igÄng. Första lasset frÄn bygghandeln Àr hÀmtat. Redan första dagen stötte vi pÄ problem dÄ vi insÄg att övervÄnngen förmodligen inte kommer fungera som kontrollrum dÄ golvet kÀndes vÀldigt svajigt. Vi beslutade istÀllet att bygga pÄ nedervÄningen dÀr vi frÄn början hade tÀnkt oss ett liverum. Golvytan Àr mindre, ca 24 kvadrat men istÀllet vinner vi takhöjd sÄ jag tror att bygget blir bÀttre. Nu finns det dessutom plats för ett sÄngbÄs vilket Àr ett stort plus.

GÄrdagen Àgnades Ät att riva befintligt golv för att sedan regla upp ett nytt golv. Vissa problem uppstod Àven dÀr dÄ befinligt golv inte Àr rakt nÄnstans. Problem Àr till för att lösas och efter lite fundering sÄ rullade det pÄ rÀtt bra. UngefÀr halva golvet Àr reglat och jag rÀknar med att andra halvan blir klar idag. Nu har det dock blivit riktigt kallt ute sÄ jag hoppas att man inte fryser ihjÀl. Jag hade hoppats pÄ att kylan skulle vÀnta nÄn vecka till. Tror IOM rumsbytet att bygget kommer att gÄ betydligt fortare, iaf isoleringen.

Bilder kommer förhoppningsvis ikvĂ€ll 🙂

Postat

Halland?

Strax utanför VĂ€sterĂ„s, VĂ€stmanland 😉

Postat

Kul! Lycka till, hoppas det gĂ„r undan som sagt! Kommer följa med spĂ€nning... 🙂

Postat

Hej

Min förra studio var ocksĂ„ byggd i en gammal lada och den första delen började pĂ„ ett loft. Sen gick det som det ofta gĂ„r och det slutade med 220kvm och utbyggnad bĂ„de hĂ€r och dĂ€r. 😳

Hur som helst, ser ut som det kan bli en trevlig studio av det utrymmet.

Lycka till.

//Fredrik

Postat

Hej igen!

Jag hann inte med att ladda upp bilder igĂ„r kvĂ€ll sĂ„ jag gör ett försök nu istĂ€llet. Sorry för lite halvtaskiga foton dĂ„ de Ă€r tagna med min iPhone. 🙂

IMG_0321.jpg

Det hÀr Àr nya rummet. Tidigare lÄg det en plastmatta pÄ golvspÄn och frigolit. Jag bestÀmde mig direkt för att slita ut golvet och bygga nytt.

IMG_0322.jpg

Gamla golvet utslÀngt. Nu ligger endaast frigoliten kvar vilket jag för övrigt tÀnkte lÄta ligga för att sedan fylla pÄ med ny isolering.

IMG_0323.jpg

Nya reglar kommer pÄ plats sakta men sÀkert. Huset Àr rejÀlt gammalt sÄ det har satt sig under Ären vilket resulterat i att det inte Àr rakt nÄnstans. Skiljer ungefÀr 6-7 cm frÄn högsta och lÀgsta punkt.

IMG_0326.jpg

Alla reglar pĂ„ plats men de Ă€r inte fastskruvade. Jag har tagit in ett par golvspĂ„nplattor för att kĂ€nna efter om golvet mĂ„ste stagas upp och i sĂ„ fall vart. Reglarna Ă€r 2x4" men eftersom de Ă€r nĂ€rmare 4 meter lĂ„nga och inte har kontakt med det gamla golvet sĂ„ blir det lite smĂ„svikt hĂ€r och var. Ska staga upp det idag sĂ„ det inte finns nĂ„n risk att det ger med sig med tiden. 🙂

FortsÀttning följer....

Postat

Trevligt! Följer trÄden med extra stort intresse dÄ jag har ett liknanade oisolerat vindsutrymme som jag funderat pÄ att bygga om. Men ni kommer inte alls att bygga pÄ övervÄningen nu eller?

Tror du att ni kommer att hÄlla budgeten? Byggmaterial Àr ju svindyrt...

Postat (redigerat)

Trevligt! Följer trÄden med extra stort intresse dÄ jag har ett liknanade oisolerat vindsutrymme som jag funderat pÄ att bygga om. Men ni kommer inte alls att bygga pÄ övervÄningen nu eller?

Tror du att ni kommer att hÄlla budgeten? Byggmaterial Àr ju svindyrt...

Planen att anvÀnda övervÄningen fick vi överge helt. Det skulle kanske gÄ om man stabiliserade upp det underifrÄn men det kÀnns som ett alldeles för stort jobb.

AngÄende budget sÄ tror jag att det ska funka. Det beror lite pÄ vilket golv jag vÀljer samt hur vi gör med fönster. Funderar pÄ att tillverka nÄn form av fönsterluckor som man stÀnger frÄn insidan. Det Àr bara englasfönster som sitter idag och Àr en riktig energitjuv. UppvÀrmning Àr oxÄ nÄt som mÄste lösas. För att fÄ lÄngsiktig ekonomi pÄ det sÄ har jag kikat lite pÄ luftvÀrmepump. En ytterdörr mÄste oxÄ införskaffad men rÀknar med att hitta nÄn begagnad.

ÄnsĂ„lĂ€nge Ă€r jag uppe i ca 5000:- och dĂ„ har jag köpt hem allt som krĂ€vs för att bygga golv plus delar av vĂ€ggarna. Byggmax Ă€r billigt men tyvĂ€rr har dom massa skrĂ€p oxĂ„.

Redigerat av Becker
Postat

Woop woop! Dingtuna, Sura, Hallsta? Where at?

Ca 1 mil norr, romfartuna ungefĂ€r 🙂

Postat

Dax för en liten uppdatering....

Det har inte hĂ€nt sĂ„ mycket som jag hade hoppats pĂ„ sedan mitt senaste inlĂ€gg. Det blev ju snökaos med allt vad det innebĂ€r vilket gjorde att byggandet fick vĂ€nta. Nu har jag i alla fall kommit igĂ„ng igen. 🙂 Hoppas pĂ„ att fĂ„ en del gjort under kommande vecka.

IMG_0328.jpg

IMG_0329.jpg

Isoleringen i golvet har kommit pĂ„ plats. FrĂ„n början var planen att det skulle ligga 10cm isolering i golvet men eftersom det inte var speciellt rakt sĂ„ fyllde jag ut med lite mer. Förhoppningsvis blir det inte kallt om fötterna iaf 🙂 Glasfiber Ă€r ett rent helvete att hĂ„lla pĂ„ med tycker jag. KĂ€nns som det inte spelar nĂ„gon roll hur man klĂ€r sig för det verkar Ă€ndĂ„ hitta in under klĂ€derna...

IMG_0331.jpg

Började lĂ€gga plast och golvspĂ„n idag. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att golvspĂ„net ska vara klart innan helgen sĂ„ att jag kan regla upp vĂ€ggar under helgen. Har Ă€ven funderat en hel del kring bygget av sĂ„ngbĂ„s. Tror jag har det mesta klart för mig men det kan ju förĂ€ndras med tiden 🙂

FortsÀttning följer....

Postat

tanken att slÄ upp i nock har inte föresvÀvat dig?

JodÄ jag hade tanken ett tag men har övergivit den.. KÀnns som att projektet skulle bli pÄ tok för stort och dyrt.

Postat

JodÄ jag hade tanken ett tag men har övergivit den.. KÀnns som att projektet skulle bli pÄ tok för stort och dyrt.

ok 🙂

det skulle ge en schysst rymd Ă„ ljus annars

Postat

ok 🙂

det skulle ge en schysst rymd Ă„ ljus annars

Ja verkligen... Ge mig inte massa knĂ€ppa idĂ©er nu 😉 Jag hĂ„ller mig till planen jag har! 🙂

Postat

Ja verkligen... Ge mig inte massa knĂ€ppa idĂ©er nu 😉 Jag hĂ„ller mig till planen jag har! 🙂

för att inte tala om att du fĂ„r bra plats med akustikbehandling i taket 😉

Postat

för att inte tala om att du fĂ„r bra plats med akustikbehandling i taket 😉

Nu byter vi samtalsĂ€mne! 😆

Postat

Kul att följa denna trĂ„d 🙂 Vi byggde vĂ„r studio i en kĂ€llarlokal, men inte alls lika avancerat. Det Ă€r mycket intressant att lĂ€sa om hur du bygger och hur det gĂ„r för dig. Ska fortsĂ€tta följa denna trĂ„d med spĂ€nning. Bra jobbat! 🙂

Vi körde pĂ„ de golv o vĂ€ggar som fanns och byggde sĂ„ngbĂ„s (jösses vilket meckel vi hade med bĂ„set, men det var ju första gĂ„ngen nĂ„gonsin som vi byggde ett, sĂ„ man har lĂ€rt sig pĂ„ det 🙂) och isolerade upp utanpĂ„ en del av vĂ€ggarna med dĂ€mpningsplattor och tyg.

Postat

Kul att bygget intresserar folk. Jag har sjĂ€lv följt ett antal byggen hĂ€r pĂ„ forumet och drömt om ett eget. TyvĂ€rr Ă€r ju tiden ett stort problem. Skulle vilja ha ett par veckor ledigt och bara koncentrera mig pĂ„ bygget men sĂ„n lyx har jag tyvĂ€rr inte 🙂

Postat

Ja det dĂ€r kĂ€nner jag igen, med att tiden inte vill finnas till sĂ„ mycket som man sjĂ€lv vill 🙂 Vi fick sĂ€tta ihop allt i studion pĂ„ tvĂ„ helger ungefĂ€r 🙂

Postat (redigerat)

HallÄ igen!

Det har tyvĂ€rr inte hĂ€nt speciellt mycket de senaste dagarna eftersom jag Ă€r sjuk men det förhindrar ju knappast planering iaf 😉

Jag undrar vad ni andra som byggt studios anvÀnder för typ av dörr mellan kontrollrum och sÄngbÄs? Suttit och kikat runt pÄ diverse bygghandlares hemsidor och konstaterat att ytterdörrar inte Àr speciellt billiga. Blir tvungen att köpa en ny ytterdörr in till studion, har hittat rÀtt billiga sÄdana pÄ byggmax, men det vore trevligt att behöva lÀgga ut 5000:- pÄ dörrar. Har ni nÄgra tips? Sett att byggmax sÀljer olika former av förrÄdsdörrar som Àr oisolierade och ihÄliga. Betydligt billigare i inköp och dessutom kan man fylla upp dessa med stenull eller liknande. Funkar det? Det kÀnns som att vanliga innedörrar Àr pÄ tok för enkla i konstruktionen för att göra nÄgon nytta?

Kom gĂ€rna med tips 🙂

Redigerat av Becker
Postat

Jag ska erkÀnna att vi har faktiskt ingen dörr till vÄrt sÄngbÄs. NÀr vi byggde sÄngbÄset sÄ byggde vi en enkel dörr med frigolitaktigt material (kommer aldrig ihÄg vad det heter) inuti, men vi lyckades med konststycket att fÄ dörren skev, sÄ vi hÀngde upp 2 st tjockare tygvÄder istÀllet, en pÄ insidan och en pÄ utsidan av vÀgen dÀr dörren skulle ha suttit. Vi undrade hur det skulle bli, men efter att ha testat sÄngbÄset ordentligt sÄ konstaterade vi att det av nÄgon anledning fungerade bra ÀndÄ. Men dörr Àr nog att rekommendera ÀndÄ tror jag.

Postat
Kom gĂ€rna med tips 🙂

nÄn form av byggÄtervinning dÀr du letar efter nÄn brandklassad dörr, gammal lÀgenhetsdörr eller liknande

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.