Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude

Recommended Posts

Postat

En snubbe kom över nÄgra av mina senaste musikprojekt (dÀribland Hellvalla Burn). Han blev nyfiken och stÀllde lite frÄgor om min (hem)studio; vilka prylar jag anvÀnder, vilken typ av dator samt vilka pluggar och i synnerhet vilket inspelningsprogram. I det senare fallet svarade jag kort "REAPER".

"REAPER?" sa han snopet, nÀstan som om jag drog en penna. "Mjaaee...", fortsatte han och rynkade pÄ nÀsan.

"VaddÄ 'mjaaee'?" undrade jag.

"NÀ nÀ, inget. Det Àr bara det att..."

"Att — vaddĂ„?"

"Äh, jag menar bara att du har fĂ„tt det att lĂ„ta jĂ€vligt bra!"

"???!!!"

(Resten av konversationen Ă€r irrelevant. Dessutom Ă€r jag inte ute efter att smutskasta — snubben Ă€r cool.)

Han reagerade pÄ att det lÀt jÀvligt bra med tanke pÄ att jag hade anvÀnt REAPER. Att jag dÀremot hade anvÀnt en gammal Behringer MX602A som preamp reagerade han inte det minsta pÄ. (Inte för att det nödvÀndigtvis mÄste vara nÄgot galet med att anvÀnda sig av en Behringer MX602A, men det brukar ju inte allt för sÀllan vara ett förbannat gafflande om "bra" och "dÄliga" preamps.)

Nu var det i och för sig lĂ€nge sedan jag anvĂ€nde mig av nĂ„got annat Ă€n REAPER. Den sista produktionen jag gjorde som inte involverade REAPER var gjord i Samplitude — och den enda anledningen till det dĂ„ var att vi i Samplitude kunde fullborda hela produktionskedjan (utan extern programvara) och hade alltsĂ„ inte sĂ„ mycket med kvaliteten i sig att göra.

Men det som överraskade mig lite med konversationen ovan var att valet av inspelningsprogram (motsvarande "pro"-versioner) Àn idag anses vara avgörande för ens förmÄga att kunna producera nÄgot professionellt.

Jag köper att "brÀnnings"-möjligheter kan vara ett skÀl att vÀlja en programvara framför en annan. Men vilka fler skÀl finns dÀr? Vad Àr det jag missar?

Varför betala 5000 SEK för till exempel Cubase nÀr du kan betala dryga tusenlappen för motsvarande licens hos REAPER och sedan lÀgga resten pÄ externa prylar/programvaror/pluggar?

Fast jag har mina aningar om vad det kan bero pĂ„: Å ena sidan (de yngre) beror det pĂ„ rĂ€dsla att inte bli tagen pĂ„ allvar. Å andra sidan (de erfarna som har lagt ut en förmögenhet pĂ„ logotyp-programvaror) beror det pĂ„ rĂ€dslan att bli "omkörd" av en finnig sextonĂ„ring med "billiga" prylar, innan man ens fĂ„tt valuta för all skit man har lagt sina pengar pĂ„.

Och att det dessutom finns de som vĂ€ljer att lĂ€gga sina slantar pĂ„ SAW — det Ă€r sjuhelvetes lĂ„ngt bortom mitt förstĂ„ende.

Trevlig helg pĂ„ er — era rĂ€dda skitar!

• Gilla 1
Annons
Postat

Jag har gÄtt och funderat pÄ Reaper ett tag (delvis inspirerad av Hellvalla Burn). Ny musikdator ska fixas i vinter, och i samband med det sÄ ska jag helt klart testa Reaper.

Trevlig helg sjÀlv, Valle - du orÀdde!

Burundi (oregistrerad)
Postat

Reaper Àr ju helt OK men de flesta som vÀljer Cubase eller Logic ser nog mest fördelar med att anvÀnda sig av musikprogramvaror som hundratals proffsutvecklare sitter och vidareutvecklar och fixar buggar kontinuerligt i en rask takt. Sen ska man ju tÀnka pÄ att Logic Studio Àven innehÄller Mainstage 2 som underlÀtttar enormt nÀr man vill föra över tunga studioprojekt till scenen. En stor fördel med Logic Àr att det följer med vÀldigt bra pluggar som om man skulle köpa pluggar av lika hög kvalitet separat sÄ skulle summan bli betydligt högre Àn vad hela Logic Studio paketet kostar. Logic Studio kostar idag förövrigt bara en sjÀttedel av vad det kostade för inte alltför lÀnge sedan innan Apple köpte upp utvecklarföretaget och dÄ har ÀndÄ de senaste versionerna betydligt fler funktioner.

HÀr Àr nÄgra skÀl varför folk vÀljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket.

Postat

Ja, det hÀr har vÀl avhandlats mÄnga gÄnger förr. Men för en gÄngs skull hÄller jag med Valle.

Vad Àr en SAW?

Postat

HÀr Àr nÄgra skÀl varför folk vÀljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket.

Efter en snabb blick sÄ förstod jag att det enda som skiljer funktionerna Ät i REAPER/Logic Àr vad respektive tillverkare vÀljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstÄtt beskrivningen pÄ nÄgon funktion, men eftersom du verkar ha koll sÄ fÄr du gÀrna peka ut nÄgra exempel pÄ vad Logic har som inte andra musikprogram har.

I övrigt vad du inte sÀrskilt övertygande.

Postat

Jag hade planer pÄ att gÄ frÄn Cubase SX3 till Reaper för att spara pengar nÀr jag gick över till 64-bit. Men jag tyckte att det kÀndes sÄ jobbigt att lÀra om sig ett program sÄ det slutade med att jag köpte Cubase 5 istÀllet. Tyckte att verktygen kÀndes konstiga i Reaper.. KÀnde inte alls samma sak nÀr jag testade Pro Tools. Men det Àr ju sÄklart bara en vanesak. Vad man kan göra i Cubase kan man nog göra i Reaper. Enda anledningen för mig att jag inte kör Reaper Àr helt enkelt bara att jag Àr van vid Cubase.

Postat

Hela poÀngen med Hellvalla Burn Àr att alla har olika DAW-sekvenserare, utom Valle, som har en 486-a med Reaper. Det öppnar möjligheten för "min Àr bÀttre Àn din"-kvalitativa diskussioner. Sonar t.ex, Àr alltid bÀst!

Fast det hĂ€r Ă€r vĂ€l inte mycket till provokationstrĂ„d Valle? 😉 Eller?

En anledning att vĂ€lja just Sonar (nu Ă€r jag seriös) Ă€r att det skeppas med en (faktiskt) imponerande mĂ€ngd kvalitetspluggar, effekter och synthar. Å andra sidan vĂ€ljer man dem ju inte sjĂ€lv dĂ„ man fĂ„r dem pĂ„ köpet. Jag har bara en favoritmjukvarusynth, och den följde inte med.

Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har Ätminstone nÄgot som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig anvÀnt).

Men ... vi ser 2010 pÄ kalenderm right. Och "alla program kan allt" man behöver och lite till, sÄ vaffan, det Àr klart att man ska supporta det som Àr billigt och bÀst. Farsans dator o reaper, gogogo.

Egentligen sÄ skulle jag klara mig bra med den Sonarversion jag började med; 3, den hade allt jag behövde. Fast det kom en livsviktig buggfix först i Sonar 6, det motiverar Ätminstone en uppgradering.

Postat

En helt vanlig DAW med mycket mĂ€rkligt grĂ€nssnitt — och dessutom, i förhĂ„llande till dess faktiska begrĂ€nsningar, dyrt sĂ„ in i helvete: $2500

Jag trodde faktiskt först att du skÀmtade och syftade pÄ filmen. Men den dÀr lÀnken har jag nog sett nÄngÄng förut. Men inte fan Àr det nÄn som köper det dÀr?

Burundi (oregistrerad)
Postat

Efter en snabb blick sÄ förstod jag att det enda som skiljer funktionerna Ät i REAPER/Logic Àr vad respektive tillverkare vÀljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstÄtt beskrivningen pÄ nÄgon funktion, men eftersom du verkar ha koll sÄ fÄr du gÀrna peka ut nÄgra exempel pÄ vad Logic har som inte andra musikprogram har.

I övrigt vad du inte sÀrskilt övertygande.

Jo men du vill ju inte ta in det jag skrev eller ens verkar ha kollat in skillnaderna mellan Reaper och Logic Studio. Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande Àven om Reapers sÄ klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade hÀr.

Burundi (oregistrerad)
Postat

Jag trodde faktiskt först att du skÀmtade och syftade pÄ filmen. Men den dÀr lÀnken har jag nog sett nÄngÄng förut. Men inte fan Àr det nÄn som köper det dÀr?

Jo SAW Àr ju vÀletablerat men de flesta anvÀndare fÄr nog special price.

Postat

Alla, utom Äsnor, Àr numera överens om att man kan göra riktigt bra saker oavsett vilket program man vÀljer.

Det som spelar roll Àr andra saker. Det kan vara hur mÄnga andra du kÀnner som kan hjÀlpa till nÀr det strular. Det kan vara om de inbyggda pluggarna Àr bra nog sÄ du inte kommer köpa nÄgra andra. Det kan vara att dina fingrar trycker Ctrl-Y nÀstan automatiskt för att göra den dÀr editeringen som du gör 1000 gÄnger i varje lÄt. Det kan vara att du har 10 PC, men ingen Mac, och programmet inte finns för PC. Eller att du bara tycker illa om fÀrgerna. Eller att du aldrig provat nÄt annat. Eller att du byter filer och projekt med nÄn annan och det blir lÀttare om ni har samma program. Eller för att du fick köpa en licens billigt som student. Eller för att du betalat sÄ mycket för licensen sÄ att det skulle suga ordentligt om du bytte. Eller alltihop. Eller nÄt helt annat.

SjÀlv har jag sedan lÀnge anvÀnt Samplitude och Àr nöjd och kommmer fortsÀtta med det tills jag byter.

// Gunnar

• Gilla 1
Postat
Och att det dessutom finns de som vĂ€ljer att lĂ€gga sina slantar pĂ„ SAW — det Ă€r sjuhelvetes lĂ„ngt bortom mitt förstĂ„ende.

samma hÀr

saw Àr bortom helvetesavgrunden vad gÀller intuitivt Ä lÀttgripbart anvÀndande

att nÄn fortfarande öht sitter med skiten Àr en olösbar gÄta

dom enda anledningarna till att anvÀnda en eller en annan daw idag - förutom möjligen medföljande pluggar Ä begrÀnsning i os - Àr vÀl egentligen hur vÀl anvÀndarinterfacet funkar ihop med dig Ä hur du sjÀlv föredrar olika lösningar pÄ olika problem

i stort Àr det uppbyggt precis likadant - men det Àr dom smÄ detaljerna som gör att man kÀnner vad som passar en bÀst

dÀr spelar förstÄs erfarenhet Ä bakgrund in - Àr man som jag van vid analoga bussar Ä hur man mixar grupper pÄ ett stort bord sÄ kÀnns ett liknande upplÀgg i en daw genast "rÀtt" Ä intuitivt

att tex reaper valt att lösa det pÄ ett lite annourlunda sÀtt gör att det krÀvs lite extra energi Ä tid för att sÀtta sig in i det - Ä det som redan funkar Àndrar man ju som bekant inte pÄ i första taget

logic ligger ju pÄ mac, pt Àr studiostandard, cubase Àr vanligt bland nybörjare i europa - saker som ocksÄ pÄverkar

sen Àr det ju precis som du sÀger - det som kostar ger intrycket av att vara mer pÄ allvar Ä dÀrmed ocksÄ bÀttre

jÀmför bara en signad kontra osignad artist - folk dömer hunden efter hÄren, boken efter omslaget Ä daw:en efter kartongen den levereras i

arbetsmÀssigt Ä framförallt prestandamÀssigt sÄ Àr det mesta likvÀrdigt idag - det handlar om vad som tilltalar dig som anvÀndare pÄ ett eller annat sÀtt

Postat (redigerat)

Skillnad i ljudkvalitet mellan de olika DAW-programmen kan man rÀkna bort, eftersom det inte finns nÄgon skillnad. Det som kan skilja Àr medföljande pluggars kvalisort - och sÄ naturligtvis hur man gillar anvÀndarmiljön och kanske hur bra VST-protokollet Àr implementerat - och hur lÀtt man kan fÄ hjÀlp av folk man kÀnner, om behov uppstÄr.

Jag har kört med Steinbergprogram Ă€nda sedan Pro24 v1.0 pĂ„ Atari (redan dĂ„ original... 😉 ).

Jag har dÀrför vuxit in i Cubase och trivs mycket bra med det, sÄ jag har svÄrt att se nÄgon anledning att ge mig pÄ att byta till annan miljö.

Jag har dock fĂ„tt bĂ„de Samplitude och FL Studio som utvĂ€rderings-ex, sĂ„ jag ska ta en titt pĂ„ dem nĂ€r tiden rĂ€cker till. Har funderat pĂ„ att Ă€ven titta pĂ„ Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... 😉 Jag tvivlar pĂ„ att jag skulle byta till nĂ„got av dem, men det Ă€r ju alltid bra att fĂ„ lite mer inblick i hur det funkar i andra program.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat
Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande

t ex?

Postat

utom Valle, som har en 486-a med Reaper.

Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har Ätminstone nÄgot som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig anvÀnt).

He he... 486 med Windows 3.11 😄

Javisst Ă€r det sĂ„ att respektive programvaror har nĂ„got som inte REAPER har, och tvĂ€rtom givetvis. Och som var inne pĂ„ i inledningsinlĂ€gget, det finns sĂ€kert ett och annat skĂ€l till att man vĂ€ljer programvara A framför programvara B; men dĂ„ Ă€r det av ytterst specifika skĂ€l — som att man behöver en "matrix" precis som den i Sonar. Men du blir inte seriösare producent för det.

Postat

Jag har dock fĂ„tt bĂ„de Samplitude och FL Studio som utvĂ€rderings-ex, sĂ„ jag ska ta en titt pĂ„ dem nĂ€r tiden rĂ€cker till. Har funderat pĂ„ att Ă€ven titta pĂ„ Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... 😉

Det lĂ„ter som en bra idĂ©, Claes! 🙂 Men vĂ€nta gĂ€rna till version 4 slĂ€pps (dröjer nĂ„gra mĂ„nader till).

Postat
Javisst Àr det sÄ att respektive programvaror har nÄgot som inte REAPER har, och tvÀrtom givetvis.
vad har reaper som saknas hos andra?

Men du blir inte seriösare producent för det.

Ă€r inte det en helt annan sak?

eller det kanske just Àr det som Àr saken?

Postat

Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande Àven om Reapers sÄ klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade hÀr.

1. Det skulle vara mer vÀrt besvÀret om du bemödade dig med att komma med exempel. Passa pÄ nu nÀr jag, dumdristig jÀvel som jag Àr och försöker leka expert, att komma med exempel som "kan REAPER göra sÄ hÀr...".

2. Egentligen var det inte meningen att det skulle handla om just REAPER. Men det Àr OK. Det Àr kul.

• Gilla 1
Postat

tror du den kommer vara lika billig?

Den kommer att ingÄ gratis i uppdateringen.

The Future of REAPER Pricing

When You Buy What You Pay What You Get

Now $150 full / $40 discounted Free upgrades through REAPER 4.99

After REAPER 4 is released $225 full / $60 discounted Free upgrades through REAPER 5.99

Some specifics:

Existing REAPER 3 license holders will receive REAPER 4 as a free upgrade, and will continue to receive free upgrades through REAPER 4.99.

Existing REAPER 2 license holders will be able to purchase a new REAPER 4 license of the same type for $50.

The new license will include free upgrades through REAPER 5.99. This offer will be available after REAPER 4

is released.

REAPER 1 was released in August 2006.

REAPER 2 was released in October 2007.

REAPER 3 was released in May 2009.

REAPER 4 is expected to be released near the end of 2010 or the beginning of 2011.

Postat

vad har reaper som saknas hos andra?

Jag Äterkommer.

Ă€r inte det en helt annan sak?

eller det kanske just Àr det som Àr saken?

Vet inte. Min trÄd skapades utifrÄn min förvÄning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en kÀnsla av att han menade att om jag nu kunde Ästadkomma "sÄ bra" produktioner, varför dÄ inte anvÀnda nÄgot annat program.

tror du den kommer vara lika billig?

En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 — precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).

Postat
En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 — precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).

fast det Àr vÀl i kommersiell anvÀndning?

hemmapularen har vÀl kvar 60$ varianten?

Burundi (oregistrerad)
Postat (redigerat)

J

225$ Àr egentligen rÀtt dyrt nÀr man kan köpa Logic Express för runt 150$ och hela Logic Studio Bundeln för runt 400$ http://www.amazon.com/Apple-MB795Z-A-Studio-Retail/dp/B002ISDD1K inkl en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program.

Redigerat av Burundi
Postat

Vet inte. Min trÄd skapades utifrÄn min förvÄning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en kÀnsla av att han menade att om jag nu kunde Ästadkomma "sÄ bra" produktioner, varför dÄ inte anvÀnda nÄgot annat program.

De flesta borde vĂ€l vara medvetna om "it's the wizard - not the wand" - men det förekommer ju ocksĂ„ folk som fortfarande tror att exempelvis PT har mycket bĂ€ttre ljud Ă€n alla andra program... 😉

• Gilla 1
Postat

40$ kostar den.

peanuts i vilket fall

det viktiga Àr att funktionsmÀssigt Àr det ingen skillnad - pÄ tal om jÀmförelsen med logic express

Postat

fast det Àr vÀl i kommersiell anvÀndning?

hemmapularen har vÀl kvar 60$ varianten?

Absolut! $60-licensen kommer att finnas kvar. Men det handlar inte bara om en "hemmapularversion"; man kan anvĂ€nda den i kommersiell verksamhet sĂ„ lĂ€nge den relaterade verksamhetens inkomster inte överstiger ungefĂ€r 140000 SEK. I övrigt Ă€r det exakt samma programvara, sĂ„ det Ă€r vĂ€l lite av en "moral"-licens, skulle man kanske kunna sĂ€ga 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.