Valle Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 En snubbe kom över nĂ„gra av mina senaste musikprojekt (dĂ€ribland Hellvalla Burn). Han blev nyfiken och stĂ€llde lite frĂ„gor om min (hem)studio; vilka prylar jag anvĂ€nder, vilken typ av dator samt vilka pluggar och i synnerhet vilket inspelningsprogram. I det senare fallet svarade jag kort "REAPER". "REAPER?" sa han snopet, nĂ€stan som om jag drog en penna. "Mjaaee...", fortsatte han och rynkade pĂ„ nĂ€san. "VaddĂ„ 'mjaaee'?" undrade jag. "NĂ€ nĂ€, inget. Det Ă€r bara det att..." "Att â vaddĂ„?" "Ăh, jag menar bara att du har fĂ„tt det att lĂ„ta jĂ€vligt bra!" "???!!!" (Resten av konversationen Ă€r irrelevant. Dessutom Ă€r jag inte ute efter att smutskasta â snubben Ă€r cool.) Han reagerade pĂ„ att det lĂ€t jĂ€vligt bra med tanke pĂ„ att jag hade anvĂ€nt REAPER. Att jag dĂ€remot hade anvĂ€nt en gammal Behringer MX602A som preamp reagerade han inte det minsta pĂ„. (Inte för att det nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste vara nĂ„got galet med att anvĂ€nda sig av en Behringer MX602A, men det brukar ju inte allt för sĂ€llan vara ett förbannat gafflande om "bra" och "dĂ„liga" preamps.) Nu var det i och för sig lĂ€nge sedan jag anvĂ€nde mig av nĂ„got annat Ă€n REAPER. Den sista produktionen jag gjorde som inte involverade REAPER var gjord i Samplitude â och den enda anledningen till det dĂ„ var att vi i Samplitude kunde fullborda hela produktionskedjan (utan extern programvara) och hade alltsĂ„ inte sĂ„ mycket med kvaliteten i sig att göra. Men det som överraskade mig lite med konversationen ovan var att valet av inspelningsprogram (motsvarande "pro"-versioner) Ă€n idag anses vara avgörande för ens förmĂ„ga att kunna producera nĂ„got professionellt. Jag köper att "brĂ€nnings"-möjligheter kan vara ett skĂ€l att vĂ€lja en programvara framför en annan. Men vilka fler skĂ€l finns dĂ€r? Vad Ă€r det jag missar? Varför betala 5000 SEK för till exempel Cubase nĂ€r du kan betala dryga tusenlappen för motsvarande licens hos REAPER och sedan lĂ€gga resten pĂ„ externa prylar/programvaror/pluggar? Fast jag har mina aningar om vad det kan bero pĂ„: Ă ena sidan (de yngre) beror det pĂ„ rĂ€dsla att inte bli tagen pĂ„ allvar. Ă andra sidan (de erfarna som har lagt ut en förmögenhet pĂ„ logotyp-programvaror) beror det pĂ„ rĂ€dslan att bli "omkörd" av en finnig sextonĂ„ring med "billiga" prylar, innan man ens fĂ„tt valuta för all skit man har lagt sina pengar pĂ„. Och att det dessutom finns de som vĂ€ljer att lĂ€gga sina slantar pĂ„ SAW â det Ă€r sjuhelvetes lĂ„ngt bortom mitt förstĂ„ende. Trevlig helg pĂ„ er â era rĂ€dda skitar! 1
oioioi Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag har gÄtt och funderat pÄ Reaper ett tag (delvis inspirerad av Hellvalla Burn). Ny musikdator ska fixas i vinter, och i samband med det sÄ ska jag helt klart testa Reaper. Trevlig helg sjÀlv, Valle - du orÀdde!
Burundi (oregistrerad) Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Reaper Àr ju helt OK men de flesta som vÀljer Cubase eller Logic ser nog mest fördelar med att anvÀnda sig av musikprogramvaror som hundratals proffsutvecklare sitter och vidareutvecklar och fixar buggar kontinuerligt i en rask takt. Sen ska man ju tÀnka pÄ att Logic Studio Àven innehÄller Mainstage 2 som underlÀtttar enormt nÀr man vill föra över tunga studioprojekt till scenen. En stor fördel med Logic Àr att det följer med vÀldigt bra pluggar som om man skulle köpa pluggar av lika hög kvalitet separat sÄ skulle summan bli betydligt högre Àn vad hela Logic Studio paketet kostar. Logic Studio kostar idag förövrigt bara en sjÀttedel av vad det kostade för inte alltför lÀnge sedan innan Apple köpte upp utvecklarföretaget och dÄ har ÀndÄ de senaste versionerna betydligt fler funktioner. HÀr Àr nÄgra skÀl varför folk vÀljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket.
Dingbats Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Ja, det hÀr har vÀl avhandlats mÄnga gÄnger förr. Men för en gÄngs skull hÄller jag med Valle. Vad Àr en SAW?
Valle Postat 29 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2010 HÀr Àr nÄgra skÀl varför folk vÀljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket. Efter en snabb blick sÄ förstod jag att det enda som skiljer funktionerna Ät i REAPER/Logic Àr vad respektive tillverkare vÀljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstÄtt beskrivningen pÄ nÄgon funktion, men eftersom du verkar ha koll sÄ fÄr du gÀrna peka ut nÄgra exempel pÄ vad Logic har som inte andra musikprogram har. I övrigt vad du inte sÀrskilt övertygande.
Valle Postat 29 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2010 Vad Ă€r en SAW? En helt vanlig DAW med mycket mĂ€rkligt grĂ€nssnitt â och dessutom, i förhĂ„llande till dess faktiska begrĂ€nsningar, dyrt sĂ„ in i helvete: $2500
Rabieshund Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag hade planer pÄ att gÄ frÄn Cubase SX3 till Reaper för att spara pengar nÀr jag gick över till 64-bit. Men jag tyckte att det kÀndes sÄ jobbigt att lÀra om sig ett program sÄ det slutade med att jag köpte Cubase 5 istÀllet. Tyckte att verktygen kÀndes konstiga i Reaper.. KÀnde inte alls samma sak nÀr jag testade Pro Tools. Men det Àr ju sÄklart bara en vanesak. Vad man kan göra i Cubase kan man nog göra i Reaper. Enda anledningen för mig att jag inte kör Reaper Àr helt enkelt bara att jag Àr van vid Cubase.
Vallhagen Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Hela poĂ€ngen med Hellvalla Burn Ă€r att alla har olika DAW-sekvenserare, utom Valle, som har en 486-a med Reaper. Det öppnar möjligheten för "min Ă€r bĂ€ttre Ă€n din"-kvalitativa diskussioner. Sonar t.ex, Ă€r alltid bĂ€st! *** Fast det hĂ€r Ă€r vĂ€l inte mycket till provokationstrĂ„d Valle? đ Eller? En anledning att vĂ€lja just Sonar (nu Ă€r jag seriös) Ă€r att det skeppas med en (faktiskt) imponerande mĂ€ngd kvalitetspluggar, effekter och synthar. Ă andra sidan vĂ€ljer man dem ju inte sjĂ€lv dĂ„ man fĂ„r dem pĂ„ köpet. Jag har bara en favoritmjukvarusynth, och den följde inte med. Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har Ă„tminstone nĂ„got som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig anvĂ€nt). Men ... vi ser 2010 pĂ„ kalenderm right. Och "alla program kan allt" man behöver och lite till, sĂ„ vaffan, det Ă€r klart att man ska supporta det som Ă€r billigt och bĂ€st. Farsans dator o reaper, gogogo. Egentligen sĂ„ skulle jag klara mig bra med den Sonarversion jag började med; 3, den hade allt jag behövde. Fast det kom en livsviktig buggfix först i Sonar 6, det motiverar Ă„tminstone en uppgradering.
Vallhagen Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 En helt vanlig DAW med mycket mĂ€rkligt grĂ€nssnitt â och dessutom, i förhĂ„llande till dess faktiska begrĂ€nsningar, dyrt sĂ„ in i helvete: $2500 Jag trodde faktiskt först att du skĂ€mtade och syftade pĂ„ filmen. Men den dĂ€r lĂ€nken har jag nog sett nĂ„ngĂ„ng förut. Men inte fan Ă€r det nĂ„n som köper det dĂ€r?
Burundi (oregistrerad) Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Efter en snabb blick sÄ förstod jag att det enda som skiljer funktionerna Ät i REAPER/Logic Àr vad respektive tillverkare vÀljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstÄtt beskrivningen pÄ nÄgon funktion, men eftersom du verkar ha koll sÄ fÄr du gÀrna peka ut nÄgra exempel pÄ vad Logic har som inte andra musikprogram har. I övrigt vad du inte sÀrskilt övertygande. Jo men du vill ju inte ta in det jag skrev eller ens verkar ha kollat in skillnaderna mellan Reaper och Logic Studio. Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande Àven om Reapers sÄ klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade hÀr.
Burundi (oregistrerad) Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Jag trodde faktiskt först att du skÀmtade och syftade pÄ filmen. Men den dÀr lÀnken har jag nog sett nÄngÄng förut. Men inte fan Àr det nÄn som köper det dÀr? Jo SAW Àr ju vÀletablerat men de flesta anvÀndare fÄr nog special price.
trombonisten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Alla, utom Äsnor, Àr numera överens om att man kan göra riktigt bra saker oavsett vilket program man vÀljer. Det som spelar roll Àr andra saker. Det kan vara hur mÄnga andra du kÀnner som kan hjÀlpa till nÀr det strular. Det kan vara om de inbyggda pluggarna Àr bra nog sÄ du inte kommer köpa nÄgra andra. Det kan vara att dina fingrar trycker Ctrl-Y nÀstan automatiskt för att göra den dÀr editeringen som du gör 1000 gÄnger i varje lÄt. Det kan vara att du har 10 PC, men ingen Mac, och programmet inte finns för PC. Eller att du bara tycker illa om fÀrgerna. Eller att du aldrig provat nÄt annat. Eller att du byter filer och projekt med nÄn annan och det blir lÀttare om ni har samma program. Eller för att du fick köpa en licens billigt som student. Eller för att du betalat sÄ mycket för licensen sÄ att det skulle suga ordentligt om du bytte. Eller alltihop. Eller nÄt helt annat. SjÀlv har jag sedan lÀnge anvÀnt Samplitude och Àr nöjd och kommmer fortsÀtta med det tills jag byter. // Gunnar 1
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Och att det dessutom finns de som vĂ€ljer att lĂ€gga sina slantar pĂ„ SAW â det Ă€r sjuhelvetes lĂ„ngt bortom mitt förstĂ„ende. samma hĂ€r saw Ă€r bortom helvetesavgrunden vad gĂ€ller intuitivt Ă„ lĂ€ttgripbart anvĂ€ndande att nĂ„n fortfarande öht sitter med skiten Ă€r en olösbar gĂ„ta dom enda anledningarna till att anvĂ€nda en eller en annan daw idag - förutom möjligen medföljande pluggar Ă„ begrĂ€nsning i os - Ă€r vĂ€l egentligen hur vĂ€l anvĂ€ndarinterfacet funkar ihop med dig Ă„ hur du sjĂ€lv föredrar olika lösningar pĂ„ olika problem i stort Ă€r det uppbyggt precis likadant - men det Ă€r dom smĂ„ detaljerna som gör att man kĂ€nner vad som passar en bĂ€st dĂ€r spelar förstĂ„s erfarenhet Ă„ bakgrund in - Ă€r man som jag van vid analoga bussar Ă„ hur man mixar grupper pĂ„ ett stort bord sĂ„ kĂ€nns ett liknande upplĂ€gg i en daw genast "rĂ€tt" Ă„ intuitivt att tex reaper valt att lösa det pĂ„ ett lite annourlunda sĂ€tt gör att det krĂ€vs lite extra energi Ă„ tid för att sĂ€tta sig in i det - Ă„ det som redan funkar Ă€ndrar man ju som bekant inte pĂ„ i första taget logic ligger ju pĂ„ mac, pt Ă€r studiostandard, cubase Ă€r vanligt bland nybörjare i europa - saker som ocksĂ„ pĂ„verkar sen Ă€r det ju precis som du sĂ€ger - det som kostar ger intrycket av att vara mer pĂ„ allvar Ă„ dĂ€rmed ocksĂ„ bĂ€ttre jĂ€mför bara en signad kontra osignad artist - folk dömer hunden efter hĂ„ren, boken efter omslaget Ă„ daw:en efter kartongen den levereras i arbetsmĂ€ssigt Ă„ framförallt prestandamĂ€ssigt sĂ„ Ă€r det mesta likvĂ€rdigt idag - det handlar om vad som tilltalar dig som anvĂ€ndare pĂ„ ett eller annat sĂ€tt
Vallhagen Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 // Gunnar đ vĂ€l talat. Precis dĂ€r sĂ„ kan vi sĂ€tta punkt för trĂ„den!
Claes Holmerup Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 (redigerat) Skillnad i ljudkvalitet mellan de olika DAW-programmen kan man rĂ€kna bort, eftersom det inte finns nĂ„gon skillnad. Det som kan skilja Ă€r medföljande pluggars kvalisort - och sĂ„ naturligtvis hur man gillar anvĂ€ndarmiljön och kanske hur bra VST-protokollet Ă€r implementerat - och hur lĂ€tt man kan fĂ„ hjĂ€lp av folk man kĂ€nner, om behov uppstĂ„r. Jag har kört med Steinbergprogram Ă€nda sedan Pro24 v1.0 pĂ„ Atari (redan dĂ„ original... đ ). Jag har dĂ€rför vuxit in i Cubase och trivs mycket bra med det, sĂ„ jag har svĂ„rt att se nĂ„gon anledning att ge mig pĂ„ att byta till annan miljö. Jag har dock fĂ„tt bĂ„de Samplitude och FL Studio som utvĂ€rderings-ex, sĂ„ jag ska ta en titt pĂ„ dem nĂ€r tiden rĂ€cker till. Har funderat pĂ„ att Ă€ven titta pĂ„ Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... đ Jag tvivlar pĂ„ att jag skulle byta till nĂ„got av dem, men det Ă€r ju alltid bra att fĂ„ lite mer inblick i hur det funkar i andra program. Redigerat 29 oktober 2010 av Claes 1
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande t ex?
Valle Postat 29 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2010 utom Valle, som har en 486-a med Reaper. Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har Ă„tminstone nĂ„got som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig anvĂ€nt). He he... 486 med Windows 3.11 đ Javisst Ă€r det sĂ„ att respektive programvaror har nĂ„got som inte REAPER har, och tvĂ€rtom givetvis. Och som var inne pĂ„ i inledningsinlĂ€gget, det finns sĂ€kert ett och annat skĂ€l till att man vĂ€ljer programvara A framför programvara B; men dĂ„ Ă€r det av ytterst specifika skĂ€l â som att man behöver en "matrix" precis som den i Sonar. Men du blir inte seriösare producent för det.
Valle Postat 29 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2010 Jag har dock fĂ„tt bĂ„de Samplitude och FL Studio som utvĂ€rderings-ex, sĂ„ jag ska ta en titt pĂ„ dem nĂ€r tiden rĂ€cker till. Har funderat pĂ„ att Ă€ven titta pĂ„ Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... đ Det lĂ„ter som en bra idĂ©, Claes! đ Men vĂ€nta gĂ€rna till version 4 slĂ€pps (dröjer nĂ„gra mĂ„nader till).
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Javisst Àr det sÄ att respektive programvaror har nÄgot som inte REAPER har, och tvÀrtom givetvis. vad har reaper som saknas hos andra? Men du blir inte seriösare producent för det. Àr inte det en helt annan sak? eller det kanske just Àr det som Àr saken?
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 version 4 slÀpps (dröjer nÄgra mÄnader till). tror du den kommer vara lika billig?
Valle Postat 29 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2010 Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för bÄde midi och audio Àr pÄ det stora hela t.e.x. överlÀgsna Reapers motsvarande Àven om Reapers sÄ klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade hÀr. 1. Det skulle vara mer vÀrt besvÀret om du bemödade dig med att komma med exempel. Passa pÄ nu nÀr jag, dumdristig jÀvel som jag Àr och försöker leka expert, att komma med exempel som "kan REAPER göra sÄ hÀr...". 2. Egentligen var det inte meningen att det skulle handla om just REAPER. Men det Àr OK. Det Àr kul. 1
hellfog Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 tror du den kommer vara lika billig? Den kommer att ingÄ gratis i uppdateringen. The Future of REAPER Pricing When You Buy What You Pay What You Get Now $150 full / $40 discounted Free upgrades through REAPER 4.99 After REAPER 4 is released $225 full / $60 discounted Free upgrades through REAPER 5.99 Some specifics: Existing REAPER 3 license holders will receive REAPER 4 as a free upgrade, and will continue to receive free upgrades through REAPER 4.99. Existing REAPER 2 license holders will be able to purchase a new REAPER 4 license of the same type for $50. The new license will include free upgrades through REAPER 5.99. This offer will be available after REAPER 4 is released. REAPER 1 was released in August 2006. REAPER 2 was released in October 2007. REAPER 3 was released in May 2009. REAPER 4 is expected to be released near the end of 2010 or the beginning of 2011.
Valle Postat 29 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2010 vad har reaper som saknas hos andra? Jag Ă„terkommer. Ă€r inte det en helt annan sak? eller det kanske just Ă€r det som Ă€r saken? Vet inte. Min trĂ„d skapades utifrĂ„n min förvĂ„ning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en kĂ€nsla av att han menade att om jag nu kunde Ă„stadkomma "sĂ„ bra" produktioner, varför dĂ„ inte anvĂ€nda nĂ„got annat program. tror du den kommer vara lika billig? En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 â precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 â precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150). fast det Ă€r vĂ€l i kommersiell anvĂ€ndning? hemmapularen har vĂ€l kvar 60$ varianten?
Burundi (oregistrerad) Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 (redigerat) J En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 â precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150). 225$ Ă€r egentligen rĂ€tt dyrt nĂ€r man kan köpa Logic Express för runt 150$ och hela Logic Studio Bundeln för runt 400$ http://www.amazon.com/Apple-MB795Z-A-Studio-Retail/dp/B002ISDD1K inkl en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program. Redigerat 29 oktober 2010 av Burundi
hellfog Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 fast det Àr vÀl i kommersiell anvÀndning? hemmapularen har vÀl kvar 60$ varianten? 40$ kostar den.
Claes Holmerup Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Vet inte. Min trĂ„d skapades utifrĂ„n min förvĂ„ning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en kĂ€nsla av att han menade att om jag nu kunde Ă„stadkomma "sĂ„ bra" produktioner, varför dĂ„ inte anvĂ€nda nĂ„got annat program. De flesta borde vĂ€l vara medvetna om "it's the wizard - not the wand" - men det förekommer ju ocksĂ„ folk som fortfarande tror att exempelvis PT har mycket bĂ€ttre ljud Ă€n alla andra program... đ 1
Demonproducenten Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 40$ kostar den. peanuts i vilket fall det viktiga Àr att funktionsmÀssigt Àr det ingen skillnad - pÄ tal om jÀmförelsen med logic express
Valle Postat 29 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 oktober 2010 fast det Ă€r vĂ€l i kommersiell anvĂ€ndning? hemmapularen har vĂ€l kvar 60$ varianten? Absolut! $60-licensen kommer att finnas kvar. Men det handlar inte bara om en "hemmapularversion"; man kan anvĂ€nda den i kommersiell verksamhet sĂ„ lĂ€nge den relaterade verksamhetens inkomster inte överstiger ungefĂ€r 140000 SEK. I övrigt Ă€r det exakt samma programvara, sĂ„ det Ă€r vĂ€l lite av en "moral"-licens, skulle man kanske kunna sĂ€ga đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.