Jump to content
Annons

Festival NR 34 DISTORTION


Bloeas

Recommended Posts

Då var det avgjort, grattis Carle!

Här är slutpoängen:

66p 09-Studiofestival Dist: Carle

57p 05-Mi_first_logicosong: bloeas

38p06-Napalm_sticks_like_glue: sixties

35p 01-All_things_(dst): djbolton

33p 11-Syncopated_(Original_Mix): WAGolfer

32p 02-I_don't_wanna_be_(just_like_you): therockers

29p 07-Reality_Distortion: Jorgen

23p 08-say_your_prayers: Dannesomfan

21p 04-Just_another_normal_day: Hellfrog

21p 10-Tropical_Exotism_Workout: Dingbats

08p 03-I_think_I'm_insane,_or_am_I_just_an_ordinary_cowboy: madeinroad79

Tack för mig! =)

//

Då var det dax att rösta fram den bästa distortionlåten!

Låtarna är numrerade efter bokstavsordning och ni ger följande poäng:

10 poäng Till bästa låten

8 poäng Till näst bästa låten

5 poäng Till näst näst...

3 poäng Till... Ja ni fattar

0 poäng Till övriga

Låtarna ligger länkade nedan.

Du kan även ladda när hela packet här:

RAR:

http://dl.dropbox.com/u/5291635/Distortionrarpackad.rar

ZIP (lägg till ett "p" i slutet av filnamnet):

http://dl.dropbox.com/u/5291635/Distortionpack.zi

Omröstningen pågår fram till söndagkväll den 31 Okt 22:00.

Du får inte rösta på ditt eget bidrag!

Kommentera gärna dina val!!!

Jag hoppas inte jag missat något bidrag eller annan info, säg till i så fall!

Kör hårt!

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag kunde inte hålla mig, så jag lyssnade direkt i tråden.

Generellt måste jag säga att jag är glad över antalet bidrag, men besviken över mängden dist. Ett par bidrag har betydligt mindre dist än en slumpmässigt vald låt på Bandit.

Här är mina röster:

På fjärde plats, med 3 poäng, hamnar bidrag nummer fem, Mi first logicosong. Skönt gitarrljud, eller om det är bas, med härligt fuzzig dist på. Snygga trummor bortsett från den stundtals frånstötande sjungande virveln. Skön låt.

På tredje plats, med 5 poäng, sätter jag bidrag nummer åtta, Say Your Prayers. Väldigt snyggt intro. Jag hoppades att det skulle komma mer dist än det gjorde när den väl drog igång, men ändå en eloge för snygg dist i en genre där det lätt skulle kunna kännas påtvingat. Bra låt.

På andra plats, med 8 poäng, placerar sig bidrag nummer nio, Studiofestival Dist (vilket jag antar inte är någon officiell titel). Det var svårt att välja vilken ordning jag skulle sätta den här och Say Your Prayers på, men jag bestämde mig till slut för att ge andraplatsen till någon som verkligen har tagit temat distorsion på allvar. Låten är dessutom bra gjord med snygg ljudbild och effektiv uppbyggnad, så en välförtjänt silvermedalj ska den ha.

Och så första plats, med 10 poäng... bidrag nummer sex, Napalm Sticks Like Glue. Härligt mycket dist på alla element i mixen. Här är någon som förstod vad temat handlade om! Får lite Jesus and Mary Chain-vibbar. Och inte minst är det en bra, catchig låt!

Jag avböjer att kommentera resten för att inte avslöja vilken låt som är min.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

3 poäng till:

Just another day

... egentligen det enda bidraget jag önskade vore längre.... som en liten saga.

Gjorde mig glad!

5 poäng till:

All things,

rätt på. Synd att sången ligger lågt och att trummorna med baskaggen i spetsen dominerar ljudbilden. Annars skulle denna låten åka upp ett snäpp på min lista.

8 poäng

Syncopated

Egentligen känns den som en vanlig låt hårt distad, men det är förlåtet för intresset finns med mig hela vägen ut.

10 poäng till:

Studiofestival dist....

Dist på riktigt kan man säga. Stundtals lite tung att lyssna på i lurar men i högtalare funkar den bättre.

Vissa låtar är egentilgen bara distade vanliga låtar, och som Dingbats säger egentligen inte mer dist än average poplåt på kanal komersial i etern.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

10p nr 4 BÄST, speciellt det distade trumsticket, världsklass :-) Vill höra mer...

8p nr 8 bra låt, med mycket distade filteråkningar och mycket olika dist.

5p nr 5 cool basdist som ja gillar, e bara en liten puka som jag undrar vad den gör ibland, bra låt

3p nr 1 Måste ge en röst till denna med den distade cymbalen som ligger i front....

mors

fixat till poängen, nu skall de väl vara rätt? Att de skall vara så svårt att läsa, ibland 😊

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

10p: Melodi 11 - Syncopated (Original_Mix)

Grymt, det här skulle jag kunna lyssna på på riktigt. Du får gärna avslöja hur du gjort vocalsen.

8p: Melodi 03 - I think I'm insane, or am I just an ordinary cowboy

Låter lite som hipsterpopbandet Munnen. Jag gillar det. Kunde varit lite mer dist.

5p: Melodi 10 - Tropical Exotism Workout

Ordentligt med dist och trevlig låt. Gillar analogkänslan på klaviaturen.

3p: Melodi 05 - My First Logic Song

Påminner mig om 90-talets Big Beat-era. Även här kunde det ha varit mer dist, men det var ändå snyggt utfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 poäng - Melodi numro 10. Motivering: Skönt drag med snygg dist.

5 poäng - Melodi nr. 4. Motivering: Ännu mer distortion, samt användandet av triangeln vid 1:11.

8 poäng - Femman, mi first logicosong. Motivering: Bra groove, samt att låten har mycket variation genom filter och olika distortioner och bitcrush.

10 poäng - Melodi nummer 9, Studiofestival Dist. Motivering: Bara ren härlig distortion. ☺️

Redigerat av WAGolfer
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler poäng kommer här:

10 POÄNG går till "Mi first logicosong". Bra beat. Kan vinna trots att den är instrumental, det är starkt. Den har klarat kombinationen bäst att vara en låt som går att lyssna på men ändå rymmas inom detta gräsliga tema. Dessutom inte alls min musikstil. Imponerande.

8 POÄNG går till "All things". Detta påminner om sånt jag köper. Bra mixat, men tyvärr försvinner rösten i refrängerna. Liite för rak kanske.

5 POÄNG går till "I don't wanna be (just like you)". Tyvärr lite för mycket upprepningar av refrängen för min smak - även om jag gillar raden/sången av just like you. Denna låt innehåller framförallt ett gitarrsolo, som är festivalens absoluta höjdpunkt!

3 POÄNG går till "Reality distortion". Detta är nog mest likt det bidrag jag själv skulle ha tänkt mig att göra om jag hade deltagit i denna festival. Här i en variant med text.

Fick lyssna om en tredje gång på "Say your prayers" och "Tropical exotism workout".

Vill dock tillägga att "All things", "I don't wanna be (just like you)" och "Napalm sticks like glue" är låtar som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Under förutsättning att de inte hade den förskräckliga distslöjan naturligtvis. 😄 "Napalm" är helt klart typexemplet på en helt ok eller rentav bra låt, men som fördärvas av temat dist i sig. Hade varit roligt att höra samtliga bidrag utan dist f.ö.

Övriga fyra låtar låter jag vara osagda.

Bra jobbat m.a.o.!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställningen just nu [med justering för madeinraods felaktiga nuffror]:

1. Studiofestival dist 38 p

2. Mi first logicosong 36 p

3. Syncopated (orig m) 23 p

4. All things 19 p

5. Just another normal day 18 p

6. Say your prayers 13 p

7. Napalm sticks like glue 10 p

8. I thin I'm insane or am I just an ordinary cowboy 8 p

9. Tropical exotism workout 8 p

10.I don't wanna be (just like you) 5 p

11.Reality distortion 3 p

... 2a, 4a, 10a, 11a ligger de jag röstade på...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårröstat faktiskt, vill inte gärna bara premiera mest dist, får bli en kombination av mest dist och bäst låt!

10 P Nr 05 Mi first logicosong Snygg ljudbild, snygg dist och ffa en bra låt! Låter lite som dom där vad dom nu heter....just det, linkin park 🙂

8 P Nr 06 Napalm sticks like glue Tävlingens bästa låttitel no doubt!! Tyvärr förstör den överdrivna disten som ligger och tar upp plats i bakgrunden mer än den gör nytta. Skulle vilja höra den som en "vanlig låt" ursköna 70 tals vibbar! Gillar sologitarrerna som ligger slåss här och var.

5 PNr 10 tropical exotism workout. Fantastisk klaviatur och akustisk? gitarr. Gillar låten, fast den är lite för trashad för sitt eget bästa

3 PNr 1 Al things. Gillar sången men den skulle ligga längre fram! Lite jobbig virvel och baskagge annars skönt distad låt! Gitarr/bas funkar kanon. Skönt lir!

Nr 09 Studiofestival dist En ensam överlevande alien som gömmer sig bakom en sten efter att ha kraschat med sitt rymdskepp i nevadaöknen millioner ljusår hemifrån, *snyft, gråter en skvätt*, duktigt att framkalla vemodskänlor med så lite ljud! Inga poäng men en stor eloge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nr 09 Studiofestival dist En ensam överlevande alien som gömmer sig bakom en sten efter att ha kraschat med sitt rymdskepp i nevadaöknen millioner ljusår hemifrån, *snyft, gråter en skvätt*, duktigt att framkalla vemodskänlor med så lite ljud! Inga poäng men en stor eloge!

Jag tänkte på en utombordare och hund som gnällde.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska lyssna lite mer innan jag röstar, men det känns ganska jämnt efter ett par lyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 poäng till nr11: RIktigt skön låt hela vägen! Bra mixat. Lite nyfiken på hur rösten är gjord.

08 poäng till nr09: Vinner ju på distfronten, skulle passa bra på nån platta med TOOL

05 poäng till nr06: Skitigt ljud med grymma gitarrer. Gött sväng. Låttiteln är grym!

03 poäng till nr04: Härligt flippat och filmiskt. När mittenpartiet drar igång är ju disten fulländad, skulle vilja höra det partiet längre. Även denna titeln på låten passar perfekt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 poäng till nr11: RIktigt skön låt hela vägen! Bra mixat. Lite nyfiken på hur rösten är gjord.

08 poäng till nr09: Vinner ju på distfronten, skulle passa bra på nån platta med TOOL

05 poäng till nr06: Skitigt ljud med grymma gitarrer. Gött sväng. Låttiteln är grym!

03 poäng till nr04: Härligt flippat och filmiskt. När mittenpartiet drar igång är ju disten fulländad, skulle vilja höra det partiet längre. Även denna titeln på låten passar perfekt! =)

Angående hur jag gjort "rösten":

I grunden FL Studios speech synth inställd på colossus. I mixern ligger först Love Philter med två SVF's aktiverade, det ena med LFO på cut-off. Efter det har jag lagt en Fast Dist. Tredje effekt är Delay 2 med time 5:00 och time stereo offset med 361.5 ms.

Sen ligger bara Soft clipper, Maximus och Parametric EQ 2 för att snygga till rösten lite.

Avslöjar inte alla de exakta inställningarna. Kommer inte ihåg de exakta inställningarna heller för den delen då jag skruva fram dessa under tiden. ☺️

Mvh Johan / WAGolfer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...