Jump to content
Annons

Vilket är världens läskigaste instrument?


Rabieshund

Recommended Posts

Snyggt,

Undras om inte dom tva grabbarna ar brorsor...

Skulle kunna bli ett bra "Candid Camera" program om dom stod och vantade pa bussen.

Buss chaffis: "Dom instrumenten kan ni inte ha pa bussen."

Brorsorna: "Vi har spelning om en timme."

Chaffis: "Ta en taxi."

Brorsorna: "En taxi ar for liten - fattaru val."

S

Redigerat av Svencanz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...
Cellotjej (oregistrerad)

Cello: Har en vemodig karaktär som lämpar sig bra till nedstämdhet.

Kyrkorgel: För att vi förknippar det med kyrkan ur ett ockult perspektiv.

Lite ostämt piano spelat främst i de övre oktaverna: Låter läskigt.

Tack för den du! Jag är faktist cellist själv, och en cello har faktist ett brett tonspektra som kan låta vemodigt, men även hur glatt som helst. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt så finns det ju Aquaphonen 😮

a.k.a. Tibetan Water Drum eller Waterphone, ni lär känna igen ljudet från en film vid namn The Matrix 🙂

Stötte själv först på den i en etnisk-instrument-butik i Budapest och var jättenära på att köpa en 😄

http://www.youtube.com/watch?v=hFyv6t3OS3c

Mer bilder/info/ljud

Tillverkarens hemsida

Ojoj! 😮 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att dragspel är jättevackert. 🙂 Kanske inte på midsommar, men används det rätt så är det väldigt fint.

Mindre dragspel, typ bandoneon och musett-dragspel kan vara rätt okej i rätt sammanhang, men såna där stora dragspel (som man oftast hör här i Sverige) är verkligen otäcka saker.

Dragspelssolot på "Och går en stund på jorden" av Ulf Lundell måste vara bland det mest otäcka jag hört! (Inleds f.ö. med de bevingade orden "swing it, boys!", vilket kanske inte direkt gör saken bättre...)

Edit: En minut efter att jag skrivit detta inlägg läser jag att Ulf har ställt in hela sin vårturné på grund av sjukdom. Förlåt, Uffe! Gillar ju din musik i övrigt.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, ingen som har nämnt dragspel. Det instrumentet får middagsmaten att komma i retur... 🤪

Instämmer.

Allt som spelas av Orsa Spelmän eller han-den-där-dalmasen-som-var-med-i-melodifestivalen-med-nån-tjoflöjtlåt-som-hette-nåt-med-älskar-dig-nånting är av ondo.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, används det rätt är det väldigt vackert. Ett dragspelssolo i en Uffe-låt är inte rätt sätt. Fast sen var ju egentligen inte frågan vilket som är det hemskaste instrumentet, utan vilket som är det läskigaste. Som man blir rädd av alltså.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alldeles för mycket djurvän för att ens tycka beskrivningen är rolig.. Stackars katter.

Kanske man borde sätta fast dessa mäns penisar i ett piano och sortera dem efter deras naturliga tonläge istället?

.. jag vet att det inte är ett riktigt instrument, men ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alldeles för mycket djurvän för att ens tycka beskrivningen är rolig.. Stackars katter.

Kanske man borde sätta fast dessa mäns penisar i ett piano och sortera dem efter deras naturliga tonläge istället?

.. jag vet att det inte är ett riktigt instrument, men ändå 🙂

Vänta bara tills någon "konstnär" behöver uppmärksamhet. Känns som att risken är stor att det där kan bli allvar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta bara tills någon "konstnär" behöver uppmärksamhet. Känns som att risken är stor att det där kan bli allvar 😱

Tänk en hel orkester med djur-instrument, sköldpaddstrummor, babiantrumpet, ekorrmarackas och i mitten en glänsande blå katt-flygel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på vilken film det var! 😄 Baron Munchausens äventyr.

Se där! Då gissade jag lite rätt ändå!

För att återgå till ämnet tycker jag att såg är ett lite lustigt, läskigt instrument

http://www.youtube.com/watch?v=24bwrtY5ST0&feature=related

Tänk liksom en stormig natt och sågmördaren har precis dräpt ännu ett offer med sågen, och sätter sig på ett hustak och spelar på den. 😕

Redigerat av P Forsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså munspel, ärligt talat. Okej att de är enklare att bära än en tramporgel, men de låter ju skit! Och sen måste man ju byta munspel om man ska byta tonart. Tänk om man råkar ta fel munspel när man ska göra en tonartshöjning? Antingen kommer man att bli utbuad, eller så får man en jättehit!

(Eller så är det bara dags för mig att lägga mig nu... 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...